Porsche Taycan met 'ruim 1.000 pk' probeert te misleiden
Taycan 'TDI'
Porsche werkt aan een variant van de Taycan die vermoedelijk minstens zo potent moet worden als de Tesla Model S Plaid. De testmule voor die Porsche kwam al eerder voorbij aan de lens van onze spionagefotograaf, maar dit keer kunnen we hem van dichtbij bekijken. Onder meer het interieur, de breedte van de achterbanden en de diffuser verraden de intenties van naar alle waarschijnlijkheid de eerste Porsche die door de 1.000-pk grens knalt.
Porsche werkt aan een extra snelle variant van de Taycan die naar alle waarschijnlijkheid de Tesla Model S Plaid van repliek moet kunnen voorzien. Om dat te bewerkstelligen, krijgt de auto naar verluidt liefst drie elektromotoren, goed voor meer dan 1.000 pk. De techneuten van Porsche zouden dat bevestigd hebben tegenover onze spionagefotograaf, terwijl Porsche-fanaten op het internet anderzijds hun twijfels uiten over de mogelijkheid van drie motoren. Het platform van de Taycan zou er geen ruimte voor bieden. Het tegendeel lijkt waar, maar is nog niet officieel bevestigd.
Verwacht in ieder geval een elektrische Porsche die in minder dan 2 seconden naar de 100 km/h knalt en tot ruim boven de 300 km/h door accelereert. Dat niet alleen: ook in het bochtenwerk moet de extra snelle Taycan uitblinken. Dat blijkt wel uit de aerodynamische delen die Porsche erop plakt. Zowel aan de voor- als aan de achterkant krijgt hij heftiger bumperwerk met achter een (door de sneeuw goed zichtbare) diffuser en een grote spoiler. Verder lijken de achterbanden nog breder te zijn dan de 305 mm brede exemplaren van de meest potente 'reguliere' Taycan.
Porsche Taycan TDI
Het interieur van de mule is eveneens beter in beeld dan eerder en laat de kuipstoelen van een GT3 RS en een rolkooi zien. Eerstgenoemde zouden - zonder GT3 RS-aanduiding - zomaar eens terug kunnen keren in de productieauto, de rolkooi zit er puur en alleen voor de veiligheid van testcoureurs. Hoe dan ook: die zaken verraden wel hoe serieus Porsche deze auto in de markt wil zetten. Het merk gaat zelfs een stapje verder dan het anders zou doen bij het camoufleren van een auto en plakt een TDI-badge achterop. Zou de Taycan-topper dan niet alleen liegen over de aanwezigheid van een turbo (zoals de Turbo en Turbo S met hun namen), maar ook over die van directe injectie? We verwachten het na de facelift te kunnen bevestigen!