Porsche 911 GT3 RS
Porsche komt in oktober met een nieuwe variant van de 911 op de markt. Het is de RS-uitvoering van de 911 GT3. Van deze lichtgewicht Porsche zullen slechts 200 exemplaren worden gebouwd.
De GT3 RS is gebouwd als homologatiemodel voor de racerij. Volgens de FIA-reglementen kan een auto voor de nieuwe internationale GT-klasse pas gehomologeerd worden als er een productie voor gebruik op de openbare weg van minimaal 200 exemplaren is gerealiseerd.
Bij Porsche-kenners en autosportliefhebbers is de RS bekend van de vroegere Carrera RS 2.7 uit 1972 en de 911 CS RS uit 1984, waarmee Porsche vele successen behaalde. Om die traditie te kunnen voortzetten is het gewicht van de nieuwe GT3 RS zo laag mogelijk gehouden. De auto weegt, volgetankt met 90 liter benzine en inclusief rolbar, 1360 kg, zo'n 50 kg lichter dan de GT3 Clubsportversie. Dat is bereikt door hem te voorzien onder meer een achterklep van acryl en een voorklep van koolstofvezel. De GT3 RS wordt net als zijn voorgangers alleen geleverd in wit met blauwe of rode bestickering en ditto wielen.
De straatuitvoering van de nieuwe topsporter heeft een wielophanging die later ook in de raceversie wordt toegepast.
De 3,6-liter motor levert 381 pk bij 7300 tpm, terwijl de naald van de toerenteller het rode gebied bereikt bij 8200 tpm. De motor krijgt bij hoge snelheden meer lucht toegevoerd via een luchtinlaat onder de achtervleugel, waardoor de RS gemakkelijker presteert. Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de GT3 RS slechts 4,4 s nodig en 0-200 km/h doet hij in 14 s, terwijl de topsnelheid op 306 km/h ligt. De kort gespatieerde zesbak is met de motor verbonden via een enkelplaatskoppeling, die een geringere rotatiemassa heeft dan een dubbelplaatskoppeling.
In Duitsland kost de RS 120.788 euro, zodat we in Nederland wel mogen al gauw rekenen op een bedrag van rond € 170.000. De nieuwe versie wordt wereldwijd aangeboden, behalve in Noord-Amerika