AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Polestar 4 - Blik to the Future

Het eigen alternatief

Polestar 4 - illustratie Larson
AutoWeek 44 2021
AutoWeek 44 2021

Je leest het in AutoWeek 44 2021

Tot aan 2025 verschijnen er maar liefst drie nieuwe volledig elektrische modellen van Polestar. Eerst komt de 3, dan de 4 en dan de 5. Dat klinkt wellicht logisch, maar de typeaanduidingen zeggen niets over hun positie in het modellengamma. Dat bewijst de Polestar 4.

Volgend jaar mogen we de Polestar 3 verwelkomen. Daarop blikte AutoWeek eerder dit jaar al uitgebreid vooruit. De Polestar 3 wordt een vrij forse SUV met een relatief lage daklijn en de nadruk op ‘sportieve prestaties’. Hij deelt zijn basis met de volgende Volvo XC90, dus dat geeft wel aan dat het best een flinke jongen wordt. De verwachte vanafprijs van zo’n €75.000 zet de Polestar 3 bovendien op enige afstand van de Polestar 2. Daartussen zit dus nog aardig wat ruimte, en de Polestar 4 duikt in zekere zin in dat gat. Ja, de 4 wordt dus onder de 3 in het aanbod geschoven. De Polestar 4 kruipt niet alleen met zijn prijs dichter tegen de Polestar 2 dan de 3 aan. Je kunt hem in grote lijnen zien als een wat meer SUV-achtig alternatief voor de Polestar 2. Met een richtprijs van €45.000 komt de 4 namelijk in Polestar 2-vaarwater en bovendien verwachten we dat de nieuwkomer op hetzelfde CMA-platform staat. Er wordt bij moederbedrijf Geely weliswaar gewerkt aan het gloednieuwe SPA2-platform, maar dat lijkt voor­behouden te blijven aan grotere en duurdere modellen als de Polestars 3 en 5 en Volvo’s 60- en 90-serie.

Polestar 4 - illustratie Larson

Polestar 4 - illustratie: Larson

Nieuw gezicht

Toch wordt de Polestar 4 allerminst een ‘opgewarmd prakje’, oftewel een Polestar 2 met een iets andere koets. De Polestar 4 volgt namelijk, net als de 3 en de 5, de ontwerprichting die het merk insloeg met de Precept Concept van vorig jaar. Dat betekent onder meer dat de 4 een tamelijk afwijkende neus krijgt, met in twee delen opgesplitste koplampen als bijzondere eyecatcher. Kijk er trouwens niet gek van op als Polestar op den duur de 2 ook dit nieuwe familiegezicht geeft, waardoor het duo weer wat meer op elkaar gaat lijken. Langs de flanken oogt de 4 wat bekender, maar aan de achterkant komt andermaal het ‘nieuwe Polestar’ van de Precept Concept terug. Daar zit overigens ook het meest onderscheidende element van de 4 ten opzichte van de 2. De Polestar 4 krijgt namelijk een nadrukkelijk aflopende daklijn. Dat maakt samen met de hoge koets dat de Polestar 4 ongetwijfeld als ‘coupé-SUV’ zal worden omschreven. Als je de Polestar 4 met een bestaand model zou moeten vergelijken, dan is de Volvo C40 Recharge het aangewezen type. Zoals dat model een aanvulling is op de Volvo XC40, zo wordt de Polestar 4 dat logischerwijs ten opzichte van de Polestar 2, al zijn de onderlinge uiterlijke verschillen dus wel wat groter. Polestar richt zijn pijlen met de 4 op merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz, waarvan vooralsnog alleen Audi met de E-tron Sportback en Q4 e-tron Sportback elektrische ‘coupé-SUV’s’ aanbiedt. Het wordt op den duur dringen geblazen in dit segment.

Ervan uitgaande dat de Polestar 4 inderdaad nog op het CMA-platform staat, kunnen we al een inschatting van de specificaties maken. Die komen aardig overeen met wat er nu mogelijk is met de Polestar 2, alleen dan ongetwijfeld net een tandje meer. De 4 komt immers pas over twee jaar op de markt, dus Polestar heeft nog even de tijd.

Bijgeschaafde techniek

Ga uit van voor- of vierwielaandrijving, met één of twee elektromotoren. Wat vermogen betreft kun je dan rekenen op minimaal zo’n 230 pk tot ruim 400 pk, al is het mogelijk dat Polestar er tegen die tijd bij de Polestar 4 nog een schepje bovenop doet. Dat is overigens ook mogelijk met de actieradius. Momenteel is een WLTP-rijbereik van 550 km reëel, alleen wil Polestar halverwege het decennium al een flinke stap richting 1.000 km actieradius hebben gezet. Hoeveel rek er verder nog in de CMA-basis zit, is nog even afwachten. Over twee jaar weten we het allemaal zeker. Zoals gezegd is de Polestar 3 volgend jaar eerst aan de beurt. Een jaar na de 4, in 2025, verschijnt de Polestar 5. Dat wordt in grote lijnen de productieversie van de Precept Concept, waarmee de Zweden onder meer hun pijlen richten op de Tesla Model S.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 5
Ik dacht even: Een Polestar artikel waar Tesla niet genoemd wordt. What the f@ck !!
Maar gelukkig op de laatste regel.
De Pijp
De Pijp
  • 3
Om de hoek van de PC Hooftstraat staan nu de Polestar 1 en 2 in de showroom. Die Polestar 1 is echt een waanzinnig mooie coupé. Persoonlijk vind ik ook de Polestar 2 erg fraai smoelen. De Polestar 3 en 4 lijken dat fraaie gamma echter grondig te vernaggelen. De foto’s alleen al doen mijn darmen in een vreselijke stuip schieten…
V Tee
V Tee
  • 1
Polestar 4 is ten opzichte van Polestar 2 als Tesla Model Y t.o.v. Tesla Model 3, om een elektraveld te benoemen?
Dan 4x4
Dan 4x4
  • 1
Langzamerhand ga ik de stortvloed van "Aziatisch nieuws" irritant vinden. De schijnbaar onuitputtelijke aantallen nieuwe producenten en modellen (waar we in Nederland misschien 1% van gaan zien..) ; moet dat - allemaal - worden uitgemeten ? De markt voor auto's > 35k is klein, zeker bij particulieren. Het idee om de lage bijtelling op 45k 'af-te-toppen' was een goed idee ; over 3 tot 5 jaar komen die op de markt tussen de 18-25k en zijn dus betaalbaar voor consumenten. Voor die producenten wordt het ondoenlijk om zélf een servicenetwerk op te zetten. Die gaan dus samenwerken, net als de Chinese overheid nu - bijna dwingend- voorschrijft. Koop je nu zo'n randverschijnsel, en bestaat dat merk over 5 jaar niet meer, dan is het ding waardeloos.
Roadkill71
Roadkill71
  • 4
@Huckebein, wat is het verschil met welke andere auto ( behalve het Zweedse jasje) dan? Worden ze niet in China gemaakt, zit er wel Chinezen techniek in, of Chinees kapitaal. Leg je er nu maar gewoon bij neer, de Chinezen veroveren de wereld.
benvolvo
benvolvo
  • 0
Leuke scoop!
en Roadkill: Het is hopeloos met mensen die niet inzien waar de Chinezen met bezig zijn.
WimZ
WimZ
  • 2
Tja BEN, dat zeiden de Indonesiërs eeuwen geleden over de Hollanders. De Azteken over Spanjaarden, de Indiërs over de Engelsen enz.
JL86
JL86
  • 0
Polestar confussion lijkt het eerder. De 1 is groter en duurder dan de 2. De 3 is groter dan de 2 (logisch), de 4 wordt kleiner dan de 3 maar groter dan de 2? De 5 wordt dan een A segmenter, gok ik? Zodat vervolgens de 6 dan weer de grootste SUV ter wereld wordt? Ik haak af… ?
Senior
Senior
  • 0
Mot dat?? Die dubbele deuk aan de flanken? Verder wel redelijk oke om ( aan ) te zien.
ak2
ak2
  • 3
De Polestar 2 is snel een vertrouwd beeld geworden op de weg, ik begrijp dat. Ik denk dat Chinese auto's snel heel normaal worden op de weg. Vroeger werdt er lacherig gedaan over Toyota, en later over Hyundai en Kia. Inmiddels zijn het hele grote spelers op de markt. Ik denk dat de kans zeer reeel is dat Chinese autofabrikanten belangrijke spelers worden op de Europese markt. De geschiedenis herhaald zich.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Polestar is toch een nieuw merk dat niet van oudsher Zweeds is.
.
De eigenaar wil hiermee wegmanouvreren van het oubollige Volvo imago.
En de bijbehorende vaste klantengroep die nu wel heel oud beginnen te worden.
.
En uiteraard proberen hoger in de markt te zetten.
Baron Nu
Baron Nu
  • 2
Niet mooier dan de 2. Zo jammer dat het merk geen auto's levert met een brandstof motor.
VL 2022
VL 2022
  • 1
Heel vaak zijn de modellen van nieuwe elektrische auto's best mooi om te zien MAAR...waarom is het intrieur/dasboard zo verschrikkelijk lelijk ,en saai,kaal,
En sfeerloos. Zodra ik dat ziet haak ik direct af,en ben ik er alweer klaar mee!! Wat een ramp tegenwoordig met die ontwerpers BAH !!!
HarrieD
HarrieD
  • 3
Ik begin mij bijna die zuiderbuur te voelen die zag dat al die anderen aan het spookrijden waren. Ik vind dit een prachtige auto. Mooie strakke lijnen en een vrij clean front. Geen plastic plaat die dient als nepgrille zoals de Volvo zusjes en bijvoorbeeld de Skoda Enyac.
De Polestar 2 vind ik al één van de mooiste EV's en daar past deze bij. Ik heb alleen wat problemen met het productieland en had liever gezien dat deze Polestar in Europa van de band rolt.
WimZ
WimZ
  • 5
MB: voor de zoveelste keer blijft je LP hangen. Als je het intErieur niet mooi vind, prima. Dan koop je die auto gewoon niet. Maar stop met dat gehuil.
CDF
CDF
  • 1
Zweden? Allemaal interessante plannen, maar hoe poolster is het merk nog eigenlijk? Volgens mij langzamerhand een kleine gele ster onder de grote Chinese communistische ster uit een land waar tennissers zoek raken en mensenrechten met een korreltje zout genomen worden. Wat moeten we eigenlijk met een EV uit de grootste vervuiler van de wereld?
Anoniem
Anoniem
  • 1
Een hoop geneuzel, maar niemand kan ontkennen dat dit er veel beter uitziet dan een iX en voor een lagere prijs, uiteindelijk zelfde of betere specs. Blijft veel geld, maar ik vind het verfrissend.
Wood Duck
Wood Duck
  • 1
De Chinezen zijn duidelijk bezig met een economisch-technische Blitzkrieg. De tsunami aan Chinese produkten overspoelt de planeet in een rap tempo...中國製造
Rob Schiphorst
Rob Schiphorst
  • 0
Echt mooi kan ik het niet vinden eerder lomp en te scherp getekend er van uitgaande als dit het moet gaan worden.
L Baeke
L Baeke
  • 0
Jammer voor de olielobby dat het merk geen auto's levert met een brandstof motor want Polestar is goed bezig om mee van elektrisch rijden het nieuwe normaal te maken.
Zilverberk
Zilverberk
  • 0
Uiterlijk een slap aftreksel van de Kia ev6. Uitgaande van de huidige Volvo's hoef ik hem van binnen niet eens te zien. Karigheid troef.
MCW 84
MCW 84
  • 0
Toch komisch hoe mensen reageren alsof dit 'm ook echt gaat worden. Zijn gewoon impressies, komt niet zelf van Polestar af he..
mpas66
mpas66
  • 0
Ik had gehoopt dat Polestar als eerste met een leuke estate EV zou komen, maar nee.
Philip
Philip
  • 0
Wat een mooie wagen, ik ga het nog moeilijk krijgen om een keuze te maken als mijn huidige EV vervangen moet worden! ?
Two Plugs
Two Plugs
  • 0
Moet nog ff lachen om de hypocrisie en het "preken voor eigen parochie" in de reactie van Polestar voorman Thomas Ingenlath, n.a.v. autoproducenten die ICE's pas per 2040 willen uitfaseren. In al zijn arrogantie gaat Ingenlath voorbij aan het feit dat die ICE's "tot in de tweede helft van de 21e eeuw" niet op fossiele brandstoffen rondploffen, maar op CO neutrale synthetische brandstoffen waarvan de ontwikkelingen op dit moment enorm snel gaan.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Jammer alleen dat het produceren van e-fuels 4x duurzame energie kost dan rechtstreeks een BEV laden. Soort van waterstof maar dan nog erger.
.
https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/27/synthetic-fuels-wont-save-the-planet-so-dont-say-they-could/