Polestar 4 - Blik to the Future
Het eigen alternatief
Tot aan 2025 verschijnen er maar liefst drie nieuwe volledig elektrische modellen van Polestar. Eerst komt de 3, dan de 4 en dan de 5. Dat klinkt wellicht logisch, maar de typeaanduidingen zeggen niets over hun positie in het modellengamma. Dat bewijst de Polestar 4.

Polestar 4 - illustratie: Larson
Nieuw gezicht
Toch wordt de Polestar 4 allerminst een ‘opgewarmd prakje’, oftewel een Polestar 2 met een iets andere koets. De Polestar 4 volgt namelijk, net als de 3 en de 5, de ontwerprichting die het merk insloeg met de Precept Concept van vorig jaar. Dat betekent onder meer dat de 4 een tamelijk afwijkende neus krijgt, met in twee delen opgesplitste koplampen als bijzondere eyecatcher. Kijk er trouwens niet gek van op als Polestar op den duur de 2 ook dit nieuwe familiegezicht geeft, waardoor het duo weer wat meer op elkaar gaat lijken. Langs de flanken oogt de 4 wat bekender, maar aan de achterkant komt andermaal het ‘nieuwe Polestar’ van de Precept Concept terug. Daar zit overigens ook het meest onderscheidende element van de 4 ten opzichte van de 2. De Polestar 4 krijgt namelijk een nadrukkelijk aflopende daklijn. Dat maakt samen met de hoge koets dat de Polestar 4 ongetwijfeld als ‘coupé-SUV’ zal worden omschreven. Als je de Polestar 4 met een bestaand model zou moeten vergelijken, dan is de Volvo C40 Recharge het aangewezen type. Zoals dat model een aanvulling is op de Volvo XC40, zo wordt de Polestar 4 dat logischerwijs ten opzichte van de Polestar 2, al zijn de onderlinge uiterlijke verschillen dus wel wat groter. Polestar richt zijn pijlen met de 4 op merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz, waarvan vooralsnog alleen Audi met de E-tron Sportback en Q4 e-tron Sportback elektrische ‘coupé-SUV’s’ aanbiedt. Het wordt op den duur dringen geblazen in dit segment.
Ervan uitgaande dat de Polestar 4 inderdaad nog op het CMA-platform staat, kunnen we al een inschatting van de specificaties maken. Die komen aardig overeen met wat er nu mogelijk is met de Polestar 2, alleen dan ongetwijfeld net een tandje meer. De 4 komt immers pas over twee jaar op de markt, dus Polestar heeft nog even de tijd.
Bijgeschaafde techniek
Ga uit van voor- of vierwielaandrijving, met één of twee elektromotoren. Wat vermogen betreft kun je dan rekenen op minimaal zo’n 230 pk tot ruim 400 pk, al is het mogelijk dat Polestar er tegen die tijd bij de Polestar 4 nog een schepje bovenop doet. Dat is overigens ook mogelijk met de actieradius. Momenteel is een WLTP-rijbereik van 550 km reëel, alleen wil Polestar halverwege het decennium al een flinke stap richting 1.000 km actieradius hebben gezet. Hoeveel rek er verder nog in de CMA-basis zit, is nog even afwachten. Over twee jaar weten we het allemaal zeker. Zoals gezegd is de Polestar 3 volgend jaar eerst aan de beurt. Een jaar na de 4, in 2025, verschijnt de Polestar 5. Dat wordt in grote lijnen de productieversie van de Precept Concept, waarmee de Zweden onder meer hun pijlen richten op de Tesla Model S.
Had je deze auto's al gezien?

Polestar 4 LRSM 100 kWh | Pilot & Plus Pack | 21 inch Sport | Electron | Ge
- 2024
- 9.970 km

Polestar 4 Long Range Dual motor 100 kWh | Pro | Plus | Pilot | Head-Up | Panoramadak | 21 Inch | harman/kardon
- 2024
- 6.451 km

Polestar 4 Long Range Single motor 100 kWh | Pilot | Plus | Head-Up | ACC | Panoramadak | harman/kardon | 21 Inch
- 2024
- 4.726 km
Lees ook
Polestar bekritiseert 'lakse automerken'
Polestars 3, 4 en 5: introductiedata en verwachte prijzen
Dubbeltest: Audi Q6 e-tron vs Polestar 4 – Fossielerfgoed of een schone lei?
Polestar 3 en 4 klaar voor ijskoude avonturen
Bij de Polestar 4 is het ‘Plus Pack’ nooit ver weg – Back to Basics
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36)
Reageren
Maar gelukkig op de laatste regel.








en Roadkill: Het is hopeloos met mensen die niet inzien waar de Chinezen met bezig zijn.






.
De eigenaar wil hiermee wegmanouvreren van het oubollige Volvo imago.
En de bijbehorende vaste klantengroep die nu wel heel oud beginnen te worden.
.
En uiteraard proberen hoger in de markt te zetten.


En sfeerloos. Zodra ik dat ziet haak ik direct af,en ben ik er alweer klaar mee!! Wat een ramp tegenwoordig met die ontwerpers BAH !!!


De Polestar 2 vind ik al één van de mooiste EV's en daar past deze bij. Ik heb alleen wat problemen met het productieland en had liever gezien dat deze Polestar in Europa van de band rolt.
















.
https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2021/03/27/synthetic-fuels-wont-save-the-planet-so-dont-say-they-could/

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.