Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Volvo C40 Recharge gepresenteerd

Op bekende leest geschoeid

79
Volvo C40 Recharge
Volvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 RechargeVolvo C40 Recharge
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
2 maart 2021 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Volvo presenteert de C40 Recharge. Een volledig elektrische broer van de XC40, die het qua uiterlijk net even wat anders aanpakt.

Volvo betrad vorig jaar de EV-arena met de XC40 P8 Recharge. Het eerste volledig elektrische model van het Zweedse merk. Dat smaakt naar meer, zo blijkt. Die XC40 krijgt er nu namelijk een technisch nagenoeg identieke broer bij: de C40 Recharge. In tegenstelling tot de XC40 komt de C40 puur en alleen met elektrische aandrijving op de mark. Volvo noemt het dan ook trots zijn eerste auto die van de grond af als volledig elektrisch model is ontwikkeld.

Strikt genomen klopt dat, al is het natuurlijk wel zo dat de C40 een soort twee-eiige tweelingbroer is van de XC40. Dat begint al bij het uiterlijk. Vanaf de neus tot ergens halverwege zijn er gelijkenissen met XC40, maar op detailniveau is het toch net weer even wat anders. Zo zien we onder in de voorbumper rond de mistlampen donkere inzetstukjes die op die van de Polestar 2 lijken. Ook de 'grille' is net even anders. Het gesloten paneel is niet omlijst, maar grenst direct aan de omliggende delen. De koplampen zijn tevens iets anders van vorm, ze zijn wat meer geknepen richting het midden van de neus dan bij de XC40.

Volvo C40 Recharge

Volvo C40 Recharge

Eigenzinniger

Vanaf de B-stijl wordt het allemaal een stuk eigenzinniger. De C40 heeft immers een totaal andere daklijn. Achteraan het dak zien we twee opvallende opstaande delen die een soort in tweeën gesplitste dakspoiler lijken te vormen. Daaronder lopen over de C-stijl behoorlijk ranke led-achterlichten, die in de opvallende achtersteven van de C40 in een soort C-vorm uitmonden. In die 'C' steekt een streepje verlichting uit, dat zijn de knipperlichten. Het geeft de C40 al met al een robuuste aanblik aan de achterzijde en met een beetje fantasie kun je er een vleugje 480 in herkennen. Helemaal Volvo, in ieder geval. Hoewel het zicht naar achteren daardoor mogelijk wat tegenvalt, maakt de subtiele achterspoiler net onder de ruit er een speels vormgegeven geheel van.

Volvo C40 Recharge

Volvo C40 Recharge

De afmetingen van de C40 zijn eveneens afwijkend. De C40 is ondanks de gelijke wielbasis 6 mm langer en hij is met een hoogte van 1,58 m 7 cm lager dan de XC40. De hoofdruimte die je achterin inlevert door het schuinere dak, valt echter nog behoorlijk mee. In de C40 heb je volgens de door Volvo aangeleverde maten een krappe centimeter minder hoofdruimte dan achter in de XC40. Met de achterstoelen omhoog heb je tot het afdekschot overigens ook nog eens evenveel bagageruimte als in de XC40: 413 liter. Ongetwijfeld heb je wel een stuk minder ruimte als je het wat hoger opstapelt, maar daarvoor geeft Volvo geen maten op. De C40 is met 2.185 kilo overigens geen lichtgewicht, hij is zo'n 30 kilo zwaarder dan de XC40 P8 Recharge. Wel goed nieuws voor caravanbezitters: je kunt met de C40 tot 1.800 kilo trekken.

Bekende techniek

Dat de Volvo C40 Recharge ondanks zijn excentrieke lijnenspel sterk op de XC40 lijkt, verraadt al een beetje wat er onderhuids gebeurt. De C40 deelt namelijk zijn CMA-basis met de XC40 en dan specifiek in combinatie met de techniek van de XC40 P8 Recharge. Dat betekent dat het een vierwielaangedreven EV is, die zijn krachten genereert met twee elektromotoren. Op de voor én achteras zit een 150 kW sterke elektromotor aangesloten, die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 408 pk en 660 Nm koppel. Goed voor een 0-100 km/h-acceleratie die in slechts 4,9 seconden gepiept kan zijn. Net zo snel als de XC40 P8 Recharge. De topsnelheid ligt op 180 km/h. Sneller kan-ie waarschijnlijk wel, maar iedere moderne Volvo is op 180 km/h begrensd.

De C40 Recharge put zijn elektriciteit uit een accupakket met een bruikbare capaciteit van 75 kWh. Die heb je aan de snellader met 150 kW laadvermogen in 40 minuten van 10 naar 80 procent opgeladen. Laad je door tot 100 procent, dan is er volgens Volvo vervolgens een WLTP-bereik van rond de 420 kilometer mogelijk. Hang je de C40 aan een AC-lader, dan ben je zo'n 8 uur bezig om 'm vol te krijgen.

Interieur

Volvo C40 Recharge

In de C40 is het een feest van herkenning. Het interieur is grofweg hetzelfde als dat van de XC40, maar dat is bepaald geen straf. Het infotainmentsysteem is ook bekend; dat draait op basis van het Android-besturingssysteem van Google. Ideaal natuurlijk voor wie daar met zijn telefoon al mee bekend is. Dit systeem debuteerde overigens bij Volvo op de XC40 Recharge en werkt ook in de C40 weer op een 12,3 inch scherm. Volvo meldt dat het voor de C40 ongelimiteerde mobiele data biedt, alsmede de mogelijkheid om over-the-air updates of nieuwe functies voor de auto te installeren. Leuk detail is dat Volvo in het interieur geen echt leer toepast. Voortaan tref je, indien aangevinkt op de optielijst, alleen nog imitatieleer. Helemaal van deze tijd, natuurlijk.

Online verkoop

Meer details over uitrustingniveaus en opties volgen ongetwijfeld nog. Volvo kan alvast melden dat de C40 komende herfst in productie gaat in Gent, zij-aan-zij met de XC40. Bijzonder: vanuit de fabriek gaan niet alle C40's naar de Volvo-showrooms. De Zweden melden dat de C40 online wordt aangeboden, maar Volvo Nederland verzekert ons dat bestellen en bekijken van de C40 in de showroom hier ook gewoonlijk mogelijk wordt. Een concept dat we kennen van zustermerk Lynk & Co. We gaan er echter vanuit dat - naar voorbeeld van Lynk & Co - op enkele punten in het land alsnog C40's fysiek te bekijken zijn, zodat je in ieder geval een idee krijgt wat je koopt. Wel zo prettig. Prijzen van de C40 Recharge volgen in de aanloop richting de marktintroductie. Reken er op dat-ie net even wat duurder wordt dan de XC40 P8 Recharge, die momenteel leverbaar is vanaf ruim € 55.000.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volvo C40
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Volvo Volvo C40 Elektrische Auto Nieuwe auto's

Bekijk ook

Nieuws
Volvo en Geely kruipen naar elkaar toe

Volvo en Geely kruipen naar elkaar toe

Het moederbedrijf van Volvo gaat het van origine Zweedse automerk nauwer laten samenwerken...

33
Nieuws
Polestar 2 krijgt update: 'extra' rijbereik en meer

Polestar 2 krijgt update: 'extra' rijbereik en meer

Polestar rolt een over-the-air-update uit voor de Polestar 2. Die moet ervoor zorgen dat je...

32

PRIVATE LEASE Volvo C40

INFO
ANWB
ANWB
Volvo C40 Recharge Pure Electric Core (5D/CVT)
€ 759
Bekijk nu ⟩
Volvo C40 in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Volvo C40 Recharge | Vanaf € 46.495

    50
    • 12 april 2022

Lezersreacties (79) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo C40 specificaties
  • Volvo C40 occasions
  • Volvo C40 video's
Advies en informatie
  • Volvo C40 tests
  • Volvo C40 gebruikersreviews
  • Volvo C40 index
PREMIUM
Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

“De eerste Volvo ooit die uitsluitend is ontworpen voor volledig elektrische aandrijving”,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro Edition (2021)

    Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro...

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro Edition (2022)

    Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro...

    2
    • 31 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro Edition (2021)

    Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Intro...

    12
    • 14 januari 2022
meer reviews
Test: Volvo C40

Test: Volvo C40

Met de C40 brengt Volvo zijn eerste elektrische auto uit die niet ook met benzinemotor verkrijgbaar...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volvo C40 Recharge €10.000 goedkoper

    Elektrische Volvo C40 Recharge €10.000...

    143
    • 14 februari 2022
  • PREMIUM
    Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

    Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

    • 11 januari 2022
  • Nieuws
    Volvo C40 erg populair

    Volvo C40 erg populair

    44
    • 26 november 2021
  • Test: Volvo C40

    Test: Volvo C40

    • 21 oktober 2021
  • Volvo C40 Recharge - Eerste kennismaking

    Volvo C40 Recharge - Eerste kennismaking

    82
    • 4 augustus 2021
  • Nieuws
    Volvo C40 Recharge - Back to Basics

    Volvo C40 Recharge - Back to Basics

    35
    • 12 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    Volvo gaat EV-fabriek in Slowakije bouwen

    29
    • 1 juli 2022
  • Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

    Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje...

    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • PREMIUM
    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    Lexus ES vs. Volvo S90 - Occasion dubbeltest

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    45
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden