Opel Corsa gereed
Met de 3e generatie Corsa wil Opel opnieuw marktleider in de kleine klasse worden. De nieuweling is qua design geen revolutie, maar meer een evolutie. Opel gaat op zeker.
De Corsa is groter dan z'n voorganger. De wielbasis nam toe met 6 cm (nu 2,49), en binnenin heb je 8 cm meer ruimte in de breedte en 1,5 in de hoogte. Meest in het oog springend in het interieur is de nieuwe middenconsole, die in de Sport-versie met een soort titanium-look kunststof is afgewerkt.
De motorenkeuze is uitgebreid. Het zijn allemaal Ecotec-multikleppers, vier op benzine en twee op diesel. Het begint met een 1.0 (58 pk, 0-100 in 17,0 s, top 155), dan is er een 1.2 (75 pk, 0-100 in 13,0 s, top 170), een 1.4 (90 pk, 0-100 in 11,5 s, top 180) en een 125 pk sterke 1.8 die in de GSi gemonteerd wordt: hij rondt de 100 in 9,0 s en loopt maximaal 202 km/h. De diesels meten beide 1,7 liter en hebben allebei een turbo. De één (DI) levert 65 pk, de andere (DTI) dankzij een wat hogere turbodruk en een interkoeler 75 pk.
Elke Corsa is voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging. De 1.2-benzineversie kan geleverd worden met een vijftraps-'automaat waar je ook zelf mee kunt schakelen', Easytronic geheten. Je duwt de pook naar voren om op te schakelen, en naar achteren om terug te schakelen. Maar je kunt het ook aan de bak zelf overlaten. Een slimmigheidje is dat wanneer het ABS wordt geactiveerd, de Easytronic bak onmiddellijk in neutraal springt.
Veiligheidsitems zijn in ruime mate voorhanden. Een airbag voor de bestuurder is standaard, passagiersairbag en zij-airbags zijn al dan niet aanwezig, afhankelijk van de uitvoering. Volgend jaar komen er (tegen betaling) window-bags. Als er een airbag voor de passagier is gemonteerd, zorgt een serie sensoren in de stoel ervoor dat de auto 'herkent' óf er iemand zit, of dat er een kinderzitje is geplaatst. De standaard 'actieve' hoofdsteunen klappen bij een ongeval automatisch naar voren om het hoofd op te vangen, wat de kans op een whiplash verkleint. Bovendien is elke Corsa voorzien van een systeem dat bij een aanrijding de pedalen 'terugtrekt'.
De Corsa komt in vijf uitrustingsniveaus op de markt. De basisuitvoering beschikt standaard over een airbag, die veiligheidspedalen, actieve hoofdsteunen en automatische driepuntsgordels voor- en achterin, stuurbekrachtiging, getinte ruiten, een toerenteller, radio-voorbereiding met zes speakers, twee Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes en een variabele intervalstand op de ruitenwissers. De Comfort-versie doet daar hoogteverstelling voor stoel en stuur, elektrische ramen, een tweede airbag en centrale vergrendeling met afstandsbediening bij. Derde versie is de Sport; die heeft een stugger onderstel, een stereo-installatie, een achterspoiler, sportstoelen, een sportstuur, witte wijzerplaten en 'metaal'-look op de middenconsole. De Elegance heeft dan nog airco, mistlampen, elektrisch bedienbare spiegels, velours bekleding, zij-airbags, hoofdsteunen achterin, en lichtmetalen velgen. De GSi heeft dan ten slotte nog 15-inch velgen en ABS. Een navigatiesysteem behoort tot de vele mogelijke opties.
De prijzen van de nieuwe Corsa beginnen bij fl. 23.950 voor de 1.0 in basis-uitvoering.