Officieel: Nieuwe BMW 5-serie
De eerste beelden van de BMW 5-serie waren nog gelekte foto's, maar nu is de 'vijf' dan toch officieel.
De nieuwe 5-serie sedan wordt al in juli bij de Nederlandse dealers verwacht, maar op de Touring moeten we nog een jaartje wachten. Aanvankelijk is er keuze uit drie zescilinders: de 520i met 170 pk en een maximum koppel van 210 Nm, de 530i met 231 pk en 300 Nm en de 530d, de common-raildiesel met 218 pk en 500 Nm, die we kennen uit de 7-serie. Alle drie motorvarianten zijn gecombinerd met de nieuwe zesversnellingsbak, terwijl een zestraps automaat als optie leverbaar is.
De 520i, 530d en 530i accelereren in respectievelijk 9,0, 7,1 en 6,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en hebben een topsnelheid van respectievelijk 230, 245 en 250 km/h. Het gemiddeld verbruik komt uit op 9,0 l/100 km voor de 520i, 6,9 liter diesel op 100 km voor de 530d en 9,5 l/100 km voor de 530i. De 520i automaat, 525i met 192 pk en 245 Nm en de 545i met de 333 pk sterke V8 met 450 Nm komen in de herfst van dit jaar.
Voor de nieuwe 5-serie, die groter en ruimer is dan zijn voorganger, maakt BMW gebruik van een aluminium front, die in combinatie met de stalen carrosserie een nieuwe richting aangeeft in de carrosseriebouw. BMW bereikt een gewichtsbesparing, afhankelijk van het model, tot 75 kg.
Een primeur bij de 5-serie is de toepassing (als optie) van actieve besturing, een adaptief systeem, dat reageert op de gereden snelheid en de mate van insturen. Het is bovendien gekoppeld met de stabiliteitscontrole, zodat bij beginnende instabiliteit via de besturing corrigerend ingrijpen.
Andere opties zijn de adaptieve verlichting, die de bocht inschijnt, afhankelijk van de stuuruitslag en de actieve cruise control, die een ingeprogrammeerde afstand houdt tot de voorganger.
Net als de 7-serie is nu ook de 5-serie uitgerust met een gemodificeerd iDrive-systeem, dat, zo meldt BMW, eenvoudiger in gebruik is dan in de 7-serie. De belangrijkste functies zijn via knoppen op het stuur bedienbaar en de belangrijkste comfortinstellingen zitten op de middenconsole. Alle andere functies kunnen door bestuurder of passagier via het display worden bediend.
Nog een nieuwtje voor BMW is het HUD, het head-up-display, waarmee de belangrijkste informatie in het voorruit wordt geprojecteerd.
Tot de standaarduitrusting van de nieuwe BMW hoort verder nog een automatische airco die een speciale regeling heeft voor de de luchtvochtigheid.
Prijzen van de nieuwe 5-serie zijn op dit moment nog niet bekend.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 5-serie Touring 520i Business Line
- 2009
- 315.517 km

BMW 5-serie Touring 540i xDrive High Executive M Sport / HUD / Drive Pro / Pano / Memory / 360 Camera / HK / Dealeronderhouden
- 2017
- 138.866 km

BMW 540i xDrive High Executive | Navi | Cruise | Schuifdak | Head-up | Keyless | LED | PDC V+A | Elektrische Trekhaak | Safety-Pack | Parking Pack | Audio Media Pack | 12 Maand BOVAG Garantie! |
- 2018
- 126.371 km
Lees ook

Deze BMW 5-serie wordt gelijk in het zonnetje gezet

Plug-in hybride BMW M5 krijgt er 183 pk bij en is 910 pk sterk

Dubbeltest: BMW 5-serie Touring vs Audi A6 Avant - Oldschool stations zonder stekker

Deze BMW 5-serie Touring wacht al twintig jaar op een nieuwe eigenaar - Liefhebber Gezocht
