Officieel: de Mercedes S 63 AMG!

Mercedes-Benz S 63 AMG
Mercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMGMercedes-Benz S 63 AMG
Wanneer Mercedes een nieuw model onthult, is het aftellen naar de dikke AMG-versie. Vandaag presenteert het Duitse merk de ster van z'n gamma, de S 63 AMG!

Gisteren plaagde Mercedes nog met een korte video, vandaag is-ie officieel: de nieuwe S 63 AMG. De kersverse powerlimo heeft net als z'n voorganger een 5,5-liter biturbo V8 onder de kap. Waar het vorige model het met 544 pk moest doen, schopt de nieuwe het tot 585 pk. Ook het koppel neemt toe, en wel met 100 Nm naar 900 Nm.

Wat heeft dat tot gevolg voor z'n prestaties? De nieuwe S 63 AMG schiet in 4,4 seconden naar de 100 km/h. Doorsprinten doet-ie, uiteraard elektronisch begrensd, tot 250 km/h. Z'n broertje met lange wielbasis krijgt standaard 4Matic mee, waardoor hij dat klusje in bijna een halve seconde minder klaart. De snelheidsmeter van de lange S 63 wijst na 4 seconden al de magische 100-grens aan. Ook vierwielaandrijving op de korte S-klasse? Kan geregeld worden, 4Matic is optioneel leverbaar.

Wat heeft zo'n explosieve krachtbron voor effect op de inhoud van de brandstoftank? Door speciale lichtgewicht techniek van AMG, AMG Lightweight Performance, is de S 63 zo'n 100 kilo lichter dan de vorige AMG-versie. Het brandstofverbruik is voor de korte versie vastgesteld op 10,1 liter op 100 km. De LWB-uitvoering lust met 10,3l/100 km íets meer. Gemiddeld is-ie 0,4 l/100 km minder dorstig dan z'n voorganger. Het Lightweight-sausje bestaat uit lichtgewicht wielen, een extra lichte lithium accu en een lichter remsysteem. De 'bak' voor het reservewiel is zelfs vervaardigd uit koolstofvezel.

AMG monteert een uitlaatsysteem met beweegbare kleppen in de einddempers die de intensiteit van het geluid kunnen regelen. Wie nog enigszins beschaafd wil rondgaan, zet de transmissie in standje C (Controlled Efficiency). Voor wie graag de gaskraan opentrekt, zijn de standen Sport en Manual in het leven geroepen. Het effect? Een harde grom en het typische AMG-geluid. Schakelen gaat overigens met een Speedshift MCT 7-trapsautomaat.

Optioneel levert Mercedes keramische remschijven met een diameter van 420 mm op de S 63 AMG. Ze zijn te herkennen aan een speciaal logootje en speciaal gelakte remklauwen. De versie met korte wielbasis mag mee vanaf 176.950 euro. De lange S63 AMG met 4Matic gaat minimaal 188.950 euro kosten. Op de IAA In Frankfurt zullen we de auto voor het eerst in levenden lijve kunnen bewonderen. In september staat de Duitse überslee in de Nederlandse showrooms.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.