'No deal-Brexit raakt Britse automakers harder dan corona'

'Langduriger nadelig effect'

Jaguar F-Pace

De gevolgen van een no deal-Brexit hebben voor Britse autofabrikanten een langduriger nadelig effect dan de coronacrisis. Dat stelt kredietbeoordelaar Moody's die met name naar Jaguar Land Rover en Aston Martin wijst. Hun winstgevendheid zou daaronder kunnen lijden.

Buitenlandse automakers worden geraakt al naar gelang ze te maken hebben met het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld vanwege fabrieken daar. Onder meer Toyota, Nissan en Honda maken auto's in het Verenigd Koninkrijk. BMW, dat eigenaar is van de van oorsprong Britse merken MINI en Rolls-Royce, is de Europese autofabrikant die het zwaarst geraakt zou kunnen worden.

Bij een no deal-Brexit is de mogelijk toenemende vraag uit eigen land niet voldoende om de druk op Britse automakers te verlichten, meent Moody's. Die druk wordt veroorzaakt door importheffingen, handelsbarrières en een mogelijke afwaardering van het pond. "De economische situatie voor het Verenigd Koninkrijk is al onzeker en een no-deal brexit zou dit alleen maar versterken", zegt Tobias Wagner van de kredietbeoordelaar. "Daarmee ontstaan er meer uitdagingen voor autofabrikanten."

Autofabrikanten waarschuwen

De uitspraken van Moody's volgen op waarschuwingen van onder meer Daimler en Bentley. Zowel het Britse Bentley als het Duitse Daimler verwachten grote (financiële) gevolgen als er geen deal komt tussen de EU en het VK. Toyota en Nissan zouden al aangegeven hebben financieel gecompenseerd te willen worden de Britse overheid als die er niet uitkomt met de Europese Unie. Honda besloot eerder al om überhaupt zijn biezen te pakken en niet langer auto's te bouwen in het VK.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.