Nieuwe Volkswagen Jetta nu officieel

Volkswagen Jetta 2011
Volkswagen Jetta 2011Volkswagen Jetta 2011Volkswagen Jetta 2011Volkswagen Jetta 2011Volkswagen Jetta 2011Volkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen JettaVolkswagen Jetta
Volkswagen heeft vandaag het doek van de nieuwe Jetta afgetrokken. Dat gebeurde op Times Square in New York. Het betekent dat we de officiële gegevens hebben van de nieuwe sedan.
Volkswagen of America wil in 2018 800.000 Volkswagens in de VS verkopen. Daar moet de nieuwe Jetta veel aan gaan bijdragen. Van het huidige model slijt VW er in de VS al 110.000 per jaar, de nieuwe  Jetta moet samen met de New Midsize Sedan de verkopen verder aanzwengelen.
De lengte van 4,64 meter zorgt voor een groeispurt ten opzichte van de huidige Jetta van 9 centimeter. De wielbasis neemt met 7 centimeter toe en dat levert meer ruimte binnenin op. Een inhoud van de bagageruimte hebben we nog niet, wel is de hoogte van 1,45 meter bevestigd, hetzelfde geldt voor de breedte van 1,78 meter.
In de VS en Canada wordt de Jetta als S, SE, SEL en TDI leverbaar in 2011, wanneer de nieuwe Jetta bij ons leverbaar wordt staan er een Trendline, Comfortline en Highline op het programma.
Ook de motoren voor Noord-Amerika en Europa verschillen. Aan de andere zijde van de Atlantische Oceaan moet je niet met 1.2's en 1.4's komen aanzetten, daar zijn de Amerikanen nog niet rijp voor. Het gamma begint met een 115 pk sterke benzinemotor, welke inhoud die heeft is nog niet bekend gemaakt. Dan is er nog de 2.5 vijfpitter met 170 pk en de 2.0 TSI met 200 pk kennen wij ook. Dieselen kan in de VS met de 2.0 TDI Clean Diesel met 140 pk. In Noord-Amerika start de Jetta bij 15.995 dollar. De prijzen van de Europese versie worden later bekendgemaakt.
Wat krijgt onze Jetta? De 1.2 TSI met 105 pk, de 122 pk sterke 1.4 TSI, de 1.4 TSI twincharger met 160 pk en de 2.0 TSI levert in de nieuwe Jetta nog ouderwets 200 pk. Dieselen kan met de 1.6 TDI van 105 pk en de 2.0 TDI van 170 pk. De lichtste benzine- en dieselmotor zijn voorzien van het Bluemotion Technologies-pakket. Start-/stoptechniek en regeneratie van remenergie zorgen voor een laag verbruik. Voor de 1.2 TSI geeft VW 5,3 liter per 100 kilometer op, dat betekent 123 gram CO2 per kilometer. De 1.6 TDI neemt met 4,1 liter diesel per 100 km genoegen. Dat is 109 gram CO2 per km.
Alleen de 1.2 TSI is er niet met DSG.
Video

Lezersreacties (124)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.