Volkswagen Jetta 1.2 TSI BMT Executive Line Comfort (2012)

autoreview

Volkswagen Jetta 1.2 TSI BMT Executive Line Comfort (2012)

Signalement

UitvoeringJetta 1.2 TSI BMT Executive Line Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst123.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Jetta al ruim drie jaar in gebruik

  • 106.000 km

De VW Jetta is mijn 2e auto van de zaak.

In 2012 deze auto gekozen als opvolger voor mijn Honda Civic. Destijds bewust de keuze gemaakt voor de Jetta omdat deze net nieuw was. De Golf 6 liep op zijn eind en zou snel vervangen worden door de 7. Daarnaast sprak een sedan me destijds meer aan.

Het betreft een Executive Comfortline qua uitvoering en dat is erg prettig. Het enige verschil met de Executive Highline is dat de Comfortline standaard niet op lichtmetaal staat en er ontbreekt een chromen strip bij de deurstijl. Naast de onderdelen van het pakket heb ik gekozen voor metallic lak, een opbergpakket en heb ik achteraf 17 inch zwart/zilver getinte Queensland velgen laten monteren. Samen met de zwarte lak, wordt het met deze velgen opeens wel een strakke auto (betere foto's volgen nog). In de wintermaanden rijd ik op de standaard stalen velgen met wieldoppen, dit is eerlijk gezegd geen gezicht.

Het verbruik is meer dan prima, ik haal met gemak 1 op 15 à 16. Hierbij de kanttekening dat ik veel op provinciale wegen vertoef. Met veel stads- en snelwegkilometers loopt het verbruik op naar 1 op 14,5. De motor is getuned wat in mijn ogen voor een gunstiger verbruik zorgt bij normaal rijden.

Qua prestaties is het natuurlijk geen snelheidsduivel, maar mede door de motortuning is de auto zeker vlot. Dit betreft dan wel vooral de eerste drie versnellingen. Als ik 80 of 100 rijd in de zesde, dan gebeurt er eigenlijk niks bij vol gas. Even vlot inhalen betekent dus terugschakelen.

De betrouwbaarheid: niks op aan te merken. De auto heeft nog geen enkele storing vertoond op een kapot lampje na. Zeer tevreden.

Aangezien het een auto van de zaak is, kan ik de kosten van de auto kan ik niet goed inschatten, maar kosten naast het reguliere onderhoud zijn er eigenlijk niet geweest.

Vooralsnog ben ik een tevreden VW Jetta rijder. De auto is natuurlijk ietwat aan de saaie kant, maar je ziet ze niet veel rijden en met de lichtmetalen velgen staat er toch een representatieve zakenauto voor de deur.

Achteraf gezien zou een hatchback misschien wat praktischer zijn, zeker gezien het feit dat er een kleine op komst is, maar zoals het nu lijkt kan ik begin 2017 een nieuwe auto uitzoeken. Dus dan maar rondkijken voor een hatchback of een station uit de VW stal.

Groot onderhoud

  • 109.000 km

Auto rijdt nog altijd prima. Is recentelijk voor een grote beurt geweest. Behoorlijk wat puntjes zijn aangepakt, onder andere:

* Olie
* Alle filters
* Nieuwe bougies + bougiekabels
* Nieuwe schijven + blokken voor

Kosten iets van 900 euro. Kan er weer even tegenaan!

Auto kraakt bij het remmen en bij drempels

  • 113.000 km

Een paar weken geleden opeens kraakjes en piepjes bij het afremmen op lage snelheid en het nemen van drempels.

Onderzoek wees uit dat de draagarmrubbers voor totaal versleten waren. Laten repareren en de auto rijdt weer als vanouds. De factuur moet nog komen.

Een ander lastig dingetje is dat de banden nogal last hebben van het zogenaamde "cuppen". Er zitten Continental banden onder, maar ook de vorige banden hadden hier last van, dit waren Bridgestones. Gelukkig merk je het alleen bij lage snelheid, maar fijn is het niet.

Verder bevalt de auto nog steeds prima, echter begint het wel wat te kriebelen aangezien ik steeds meer kofferbakruimte en een trekhaak begin te missen.

Einde Jetta > Welkom Octavia

  • 123.000 km

Begin maart is mijn nieuwe Skoda Octavia geleverd. Mijn werkgever heeft de Jetta hier op ingeruild.

Gezien de gezinsuitbreiding, gekozen voor een grotere auto, een station. De Jetta heeft goed voldaan, maar begon toch af en toe kuren te vertonen en uiteindelijk is het prima zo. 4,5 jaar een goede zakenauto aan gehad.

De Jetta heeft nog last gehad van een motorstoring. De motor begon ontzettend te haperen en bokken bij het optrekken. En voornamelijk bij koude temperaturen. Na veel zoekwerk van de garage bleek het de ontsteking te zijn.

Ik kijk terug op een plezierige tijd met de Jetta, de auto heeft mij nooit laten staan en bracht mij prima van A naar B. Review van de Octavia volgt.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens