Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Hybride is best betrouwbaar en leuk
- 160.000 km
In de 80000 km die ik met mijn tweede hands exemplaar heb gereden zijn er twee zaken kapot gegaan die ook specifiek met de hybride versie te maken hebben:
Elektrische vacuümpomp vervangen bij 100000 km. Deze bleef draaien totdat de accu leeg was. Kosten ong. 500 euro. Deze verzorgt de rembekrachtiging omdat een stilstaande verbrandingsmotor geen vacuüm kan leveren
Paneel voor de climatcontrol bij ong. 100 en 160k. De airco werkte niet meer. Twee keer door een van een sloopauto vervangen. Een nieuw exemplaar is enorm duur. Volgens mij gaan deze panelen stuk bij het gedeelte dat de elektrische aircocompressor aanstuurt.
Beiden zijn zeer bekende problemen en geen zaken die bij een Toyota hybride zouden voorkomen. Het is ook niet dat Volkswagen ze (in Europa) voor zijn rekening neemt buiten de garantie.
Maar de rest van de auto is OK. Qua rijplezier beter dan een Toyota Hybride op de snelweg. In de bebouwde kom is Toyota weer verfijnder voor wat betreft de coördinatie tussen de 2 aandrijvingen.
Snel optrekken kan ie als de beste en dan valt het met name op dat de DSG snel en schokvrij schakelt. Hoewel je dat bij een Hybride niet vaak doet vind ik het gemak en de gretigheid waarmee hij snelheid kan maken een leuk aspect. Bij lagere tempo’s kiest de DSG onwaarschijnlijk snel voor hogere versnellingen. Maar er is nooit enige trilling in de verbrandingsmotor merkbaar. Als oplossing voor dit schakelgedrag kan je de S stand gebruiken. Maar zelfs deze zou ik niet sportief willen noemen: het is nu eenmaal een hybride!
De 1.4 TSI motor is volkomen probleemloos gebleken. Blijkbaar zijn alle kinderziektes in deze generatie opgelost. Ik vind het bijzonder dat bij een turbo telkens weer het toerental van de motor naar nul kan vallen (”sailing”, ook al bij een beetje van het gas bij 130 km/uur) en dat de boel heel blijft (niet bij iedereen, want kapotte turbo’s zijn een ander bekend probleem. maar wellicht speelt rijstijl hier toch een grote rol...)
Ook de onmerkbare manier waarop de verbrandingsmotor weer inschakelt en aankoppelt bij hogere snelheden vind ik uit de kunst
Als Volkswagen geen hybride maakte zou ik er nooit een gekocht hebben. Maar deze auto heeft mij wel het beeld gegeven dat het merk high-tech voor de massa kan bieden. De betrouwbaarheid schiet er soms bij in, maar je krijgt er wel iets interessants voor terug.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.