Volkswagen Jetta Hybrid (2013) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jetta Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
Ervaringen Jetta hybrid
- 206.000 km
Door een drastische vermindering in de kilometers die ik jaarlijks rij de overstap gemaakt van een diesel naar een benzinewagen. Waar een Audi A4 toch net een klasse hoger ligt, valt de stap omlaag in comfort erg mee. In veel aspecten lijken ze heel erg op elkaar. Als je foto's van het interieur naast elkaar legt verschillen ze amper.
Kosten Jetta:
-Wegenbelasting á 65 euro per maand
-Verzekering á 40 euro per maand.
-Ikzelf, linksrijder verbruik 1 op 15 in de kou, 1 op 17 bij warm weer.
-Vrouwlief, rijdt rustig verbruik 1 op 18,5 in de kou, 1 op 21 bij warm weer.
-Afschrijving: 22000 in 3 jaar voor aanschaf, nu naar verwachting 1400 per jaar.
Hybride:
Heel eerlijk - het voegt bijster weinig toe. Met een verbruik van 1 op 18 met moeite (Vmax), en 1 op 12 met stevig doorrijden lijkt het niet veel te doen. Het grootste genot zit hem in de extra trekkracht bij het wegrijden, en het spelletje dat je kunt spelen om soms volledig elektrisch te blijven rijden.
Nadeel: de auto begint pas met rollen zodra de rem VOLLEDIG los is. Dit maakt inparkeren echt een uitdaging, waar je heel moet oppassen dat je niet te ver doorschiet.
Comfort:
Tja, het zit allemaal prima. De apparatuur werkt degelijk, al is de navigatie bar slecht. De kaarten zijn zeer onduidelijk, er is geen rijbaanaanduiding, en dit model kan geen gratis updates krijgen. Audi/BMW hebben dit veel beter op orde.
Integratie met de telefoon is wel beter, waar Spotify e.d. gewoon via Bluetooth gestreamed kunnen worden. Geluid binnen is ook prima, iets rumoeriger dan de Audi, maar dat kan ook aan de winterbanden liggen.
Rijgedrag:
Tja, voldoende. Bij flink het gas indrukken bij het wegrijden zoeken de banden erg naar grip. Hij schakelt (zelfs in drive) redelijk fel terug als je ook maar wat extra gas geeft, wat rustig optrekken lastig maakt. Dat optrekken dat kan hij echter wel! Zelfs op de snelweg met 120-130 kun je nog in de stoel gedrukt worden als je het pedaal intrapt. Inhalen is geen enkel probleem.
Puur op de elektrische motor rijden is z.g.a. onmogelijk, hij schakelt erg snel de benzinemotor weer in. Ook is de accu heel snel leeg, als je het wel voor elkaar krijgt om rond de 50-60 op de elektromotor te rijden.
Uiterlijk:
Vind het persoonlijk geen spannende auto te zien, iets waar Volkswagen vaker last van heeft. Jammer genoeg geen LED strips voor, maar de "puntjes". De lijnen zijn mooi rond, waardoor het wat minder opvalt dat de auto best slank is.
Overall:
Keurige auto, maar niet heel bijzonder.
Update 12-2017:
De wagen wordt nu dagelijks gebruikt door mijn vrouw, die een baan verder weg heeft gevonden. Zij krijgt het voor elkaar ~1-18,5 te rijden, wat een stuk netter is dan wat ik ermee kan.
De turbo was een korte tijd geleden ontploft, en heeft o.a. de katalysator, uitlaat en een aantal sensoren met zich meegenomen. Uiteindelijk was dit een reparatie van ruim 3300 euro - een dure grap. Bijzonder genoeg mankeert er verder nog helemaal niks aan, dus ik hoop dat ik voorlopig nog zonder problemen kan doorrijden. Update: Kanttekening die ik destijds ben vergeten te benoemen, maar die wel relevant kan zijn voor je opinie: de 1.4l wel is unlocked naar 180pk, en toen nog getuned naar de 210pk. In het onderzoek naar de oorzaak is dit niet als veroorzaker benoemd (zat misschien 3000km gebruik na tune?) en deze is dus intact gehouden. Blijkbaar zijn de turbo's van deze motor/generatie niet de meest betrouwbare, zoals is me verteld door meerdere garages waar ik ben gaan shoppen.
Update 02-2018:
Een APK verder, zonder enige problemen. De status en gezondheid van de accu's stond nog op 99%, wat een positieve verrassing was.
Ook in het koude weer ervaar ik geen problemen. Rij er weer zelf in, door een komende verhuizing hadden we beide behoefte aan een goede auto, en voor haar is dat een Fiatje geworden. To be continued.
Update 05-2018 (occasion vergelijk video):
De teller heeft de 180.000 bereikt en door een verhuizing ga ik weer kilometers maken. Nu het weer is opgewarmd merk ik dat de hybride hier veel meer gevoelig voor is dan ik dacht. Waar ik eerst moeite moest doen voor 1 op 18, haal ik daar nu 1 op 22 mee. Gemiddeld verbruik met zware voet is van 15,5 naar 16,5 gegaan.
Bij het verhuizen merk je wel hoe onpraktisch de laadruimte is. Voor boodschappen prima, maar het vak wat overblijft door die accu-hump zorgt ervoor dat je er niks breeds in kan leggen. De autobanden bijvoorbeeld - 2 gepropt in de bak, 2 op de neergeklapte stoelen. Met zijn 4en rijden is echter goed te doen, men zit achterin ruim.
Met zomerbanden is de auto een stuk stiller, maar zelfs met gloednieuwe Dunlop Sport kan hij zijn vermogen niet volledig kwijt vanaf de 0. Ik ga er in oktober waarschijnlijk mee naar Italië -- heel eerlijk wel met een beetje angst voor de turbo -- en zal dan weer updaten.
05-2019: 201500
Voor de vakantie naar Italië nog bespeurd dat er een lek zat in een secundair onderdeel van het koelsysteem. Weer 200 euro verder.
Ik bemerk af en toe dat hij in zijn 1 en op lage toeren bij start niet heel soepel meer loopt. Niks kunnen vinden met scans, en eigenlijk ook geen zin meer om er mee naar de garage te gaan. Ik zit nu in de "oprijden" modus. Eenmaal warm heeft hij nergens last van en rijdt hij nog heerlijk als altijd. Voor dit geld ga ik niks vergelijkbaars vinden in ieder geval.
De Jetta en een baby
- 206.000 km
Ondertussen is er een kleintje bij gekomen. Het zitje past prima achterin en de isofix is relatief eenvoudig te plaatsen. Ik kan als bestuurder (1m83) mijn stoel net laten staan zoals ik hem altijd heb, dat het stoeltje er nog achter past.
De laadruimte laat wel wat te wensen over. De kinderwagen past daar net niet in zonder ook de wielen eraf te halen. Anders moet het onderstel los, en de wieg alsnog achterin. Niet heel erg handig dus.
Ook begint hij te mekkeren over de volgende beurt. Ik ben nog in dubio of ik die wil laten uitvoeren, of door ga naar een volgende auto. Hybride bevalt wel als ik zo kijk naar de verbruikscijfers van andere wagens met vergelijkbaar vermogen en koppel. Primair wil ik door naar elektrisch, maar de goede zijn nog niet betaalbaar (lees: 40k+), dus de c350e is momenteel de lijst topper. Maar ja, 1000 euro onderhoud en weer een jaar door, of 30k aanschaf met alle ellende van dien.
Rijplezier is nog steeds op en top.
Post corona, hij doet 't nog
- 226.000 km
Met corona heeft de auto veel stilgestaan en korte ritten gemaakt (~5km of minder, dagelijks!), maar hij doet 't nog steeds. De automaat is nog steeds niet soepel, vooral koud, maar met de flippers gaat hij nog als een kanon.
Mocht de bak het eindelijk begeven is er een goede kans dat ik de reparatie/vervanging/revisie doe, want voor dit geld --restwaarde geschat ~5k-- ga ik echt niks leukers, mooiers of ruimers terug vinden. Airco, stoelverwarming, comfort voor 4, 215pk, bluetooth telefoon en audio - ik ben nog steeds blij! Zo is die turbo reparatie ook in de jaren z'n geld waard geworden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Te koop: 7 hybride occasions van 3 tot 23 mille

Occasion Test: Lexus CT 200h vs. Volkswagen Jetta Hybrid

Afscheid Duurtester - Volkswagen Jetta Hybrid

Volkswagen Jetta Hybrid (2013)

Welkom duurtest - Volkswagen Jetta Hybrid
