AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe Range Rover groeit schoner
31
Bij Land Rover is het over twee jaar de beurt aan de nieuwe Range Rover. Dit is het eerste prototype dat op de openbare weg zijn testkilometers maakt. De nieuweling wordt nog wat groter dan het huidige model, maar ook aan lage emissies wordt gedacht.
We schatten in dat over twee jaar op de Mondial de l'Automobile in Parijs de nieuwe Range Rover zal debuteren. Dat betekent dat het testteam nog voldoende tijd heeft om de techniek fijn te slijpen. De techniek inderdaad – want het ontwerp van het nieuwe model schijnt al kant-en-klaar te zijn. Een nieuwe Range Rover wordt nooit radicaal anders dan zijn voorganger, maar ontwerpafdeling belooft dat het nieuwe model toch flink zal verschillen van de Range die we nu kennen.
Op technisch vlak staat het vlaggenschip van Land Rover wel een revolutie te wachten. Er wordt namelijk flink werk gemaakt van een lagere uitstoot. Om te beginnen wordt gestreefd naar een lager gewicht. Daarvoor zorgt een aluminium constructie, zoals we die kennen van Jaguar. Verwacht daarvan geen wonderen, maar deze lichte bouw zorgt wel voor een model dat wat lichter is dan de dik 2,5 ton die de het huidige model in de schaal legt. Ook is al bekend dat de L405, zoals de nieuwe Range Rover in codetaal heet, een lengte krijgt van meer dan vijf meter – de huidige is 4,97 meter lang.
Land Rover heeft al bevestigd dat er voor de Range Rover hybride-techniek op komst is. In 2013 komt een model op de markt waarbij een V6 diesel is gekoppeld aan een elektromotor. Dat moet een uitstoot opleveren van 170 gr/km. De hybridetechniek is verpakt in de achttraps automatische versnellingsbak van ZF. Daarmee kan de module gemakkelijk over het gehele Range Rover-programma worden verspreid. In de toekomst komt het dus ook op andere benzine- en dieselmodellen. Overigens voegt de hybridetechniek wel 110 kilo toe aan het gewicht van de Range Rover.
Tot slot weet Land Rover ook al te melden dat rond 2015 een plug in-hybride op de markt komt. Daarmee moet het mogelijk zijn dik dertig kilometer louter op de kracht van de elektromotoren te rijden op snelheden tot over de 100 km/u. De verwachting is dat de L405 met deze techniek tot een uitstoot komt die onder de 100 gr/km ligt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 HSE | Zeer goed onderhouden | Schuifdak | 2e eigenaar | Youngtimer |
- 2010
- 288.950 km
€ 14.945

Land Rover Range Rover P510e Autobiography PHEV 3.0 P510e Autobiography PHEV
- 2023
- 13.966 km
€ 142.495

Land Rover Range Rover P 550 E Autobiography BTW Elek. Trekhaak
- 2024
- 33.696 km
€ 167.888
Lees ook
Nieuws
Volledig elektrische Range Rover komt volgend jaar op de markt
Nieuws
Range Rover SV volgt zwarte voorbeeld van de Sport
Op Zoek Naar
Voor €13.000 koop je een van deze enorme SUV's: trailertrekkers met vleugje chic
Nieuws
Range Rover Electric heeft enorm accupakket
Reportage