Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2011)

UitvoeringRange Rover TDV8 Vogue
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018

Even geen BMW maar een Range Rover

Sindkort de gelukkige eigenaar van een Range Rover TDV8 Vogue type L322 van 2011 in de kleur Santorini Black. Gekocht bij Romijn in Den Haag.

Een Range Rover. Ja nooit gedacht eerlijk gezegd dat ik er een zou kopen. Toch stond deze auto op mijn bucket list. De een heeft een mooie lijstje met vakantiebestemmingen, ik met auto's. Ik wilde graag een grote, hele grote auto, en met V8. Het aankoopproces heeft even geduurd als je altijd Duitse merken hebt gereden (en nog steeds met een lease A4, zie andere review).

Ik zal de long list en de short list achterwege laten want dat is allemaal persoonlijk en heb je als lezer niks aan. Laat ik zeggen dat ik op zoek was naar een Mercedes GL 500 van medio 2009 (type X164) maar die is in Nederland zeer zeldzaam net als de GL 450 CDI waar ik vervolgens naar opzoek was gegaan. Zowel met de GL 500 en GL 450 CDI geen resultaat. Vervolgens verder gekeken want mijn vriendin vond de Range Rover wel wat hebben, veel meer een chiquere uitstraling. Wel de echte Range, niet de Sport. Dan wel een diesel want de Supercharged is schaars en zuipt behoorlijk ook al rijden we met de Range max 10.000 km per jaar.

Land Rover is nieuw voor mij en daarom een beetje sceptisch over de reputatie wat vaak niet al te best is. Natuurlijk hoor en lees je alleen de negatieve verhalen. Gezocht naar de versie met 3.6 TDV8 rond bouwjaar 2008 tot 2010. Hier heb ik mij verder in verdiept en zo kom je erachter waar je op moet letten met de aankoop. Vooral de zwakkere onderdelen en aandachtspunten. Vooral de turbo is een ding bij de 3.6 versie. Als die vervangen moet worden dan moet de hele motor er uit. Best wel een ding dus. Ach, iedere auto met zo'n complexe motor, elektronica en onderstel heeft duurder onderhoud. Toch blijft dat zoeken met een dubbel gevoel want er zijn er zoveel gemaakt en je leest genoeg over eigenaren die er jaren mee rijden zonder problemen of gekke dingen. Uiteindelijk de TDV8 gekocht met de vernieuwde 4.4 diesel motor. De RR met facelift van modeljaar 2011 met digitaal dashboard en schakelknop die automatisch omhoog komt.

Deze 4.4 TDV8 versie is ontworpen door Ford en wordt gemaakt in Mexico. Deze motor heeft de code 448DT en is dus de opvolger van de 3.6 TDV8. De 448DT motor ligt ook in het nieuwe model SDV8 vanaf 2013, type L405 maar heeft net iets meer pk. Nu blijkt, na grondig onderzoek, dat er veel techniek die in de periode 2011-2012 is gebruikt ook in de nieuwe L405 is gebruikt. Na wat onderzoek kom ik ook veel losse motoren tegen op Ebay. Schade auto of slechte motor, ik weet het niet. Blijft aannames doen. De ZF 8HP70 automaat ligt ook in het huidige model Range Rover maar ook in bijvoorbeeld een BMW 535i, BMW 740i etc.. Er is dus een nieuwe combinatie beschikbaar met deze motor en automaat. Ik heb dus alles uit moeten zoeken omdat er niet echt een review op Autoweek staat over deze auto en veelal. Veel vragen gesteld in forum, van Nederland en Duitsland tot UK en Australië.

Er zijn overigens 29.988 Range Rovers gemaakt met de 4.4. TDV8 in Europa. Merendeel rijdt in Engeland en Rusland.

Mijn Vogue uitvoering heeft o.a. als extra optie:
- Harman Kardon HD
- Standkachel
- 20" 10-spoke velgen
- Ivory bekleding met stoelventilatie
- Achterbankverwarming

Deze RR is onderhouden bij de dealer en ik ben van plan om dat ook voor te zetten.

Ik zal, net als bij mijn BMW 535d Touring M een uitgebreide review gaan maken. Foto's volgen.

Eerste week eigenaar van een tank

En hoe voelt dat dan na een week? Dat is eigenlijk nog veel te kort.

De auto is groot en zwaar en toch is de auto wendbaar en zeer snel met deze fijne motor en fijne automaat. Met parkeren moet je iets meer op je hoede zijn en Q park is qua inrijhoogte met 1.90 meter oppassen geblazen kwam ik achter. Moet ineens opletten bij iedere garage. Er zat letterlijk nog 1-2 centimeter tussen het dak en de luchtschacht.... Inmiddels weet ik ook hoe ik de lage stand kan vastzetten. En oh ja, de oprit is inmiddels al deels verzakt haha!

Verder is het navigatiesysteem wat gedateerd en traag dus ik heb een mooie Brodit telefoonhouder gekocht om mijn iphone in handbereik te hebben met Google Maps. Streamen via bluetooth gaat niet dus ik heb de Bovee Tune2Air 1000 besteld via Amazon voor € 105. Hiermee kun je toch Spotify of MixCloud streamen via bluetooth. De Bovee 1000 Tune2Air is aan te sluiten op de iPod connector in opbergruimte in de middenconsole. Ik ben benieuwd.

Verder blijft het leuk dat auto's voor je stoppen en opzij gaan en dat mensen naar je kijken. Het is dan ook een grote imposante bak. Ineens zijn bijna alle auto's om je heen op de weg klein te noemen en zit je op dezelfde rijhoogte als de tram machinist in Amsterdam.

De verzekering zit op een € 125 euro per maand all risk en de belasting op ongeveer € 250 per maand. De wegenbelasting is niet goedkoop maar dan heb je ook wat onder je kont. Heel wat, om precies te zijn. Ach, van de andere kant scheelt het maar € 60 per maand met een 535D Touring. Je hebt het er voor over of niet.

Ben benieuwd wat de onderhoudskosten gaan zijn. Hopelijk blijft het bij regulier onderhoud en geen gekke (dure) dingen want dat kan flink in de papieren kan lopen. Een onderhoudsbeurt bij de dealer kost iedere 26.000 km een € 700 tot € 800. Heb wel al een offerte opgevraagd bij ZF (van de automaat) voor preventief onderhoud zoals ik dat ook bij de BMW heb gedaan. Kosten zijn € 744. Qua brandstofverbruik kan ik nog niks zeggen. Wel dat de tank 100 liter is. Inmiddels wel 80 liter getankt voor € 109 euro. Actieradius weet ik niet.

Wat ik vooraf wel wist is de kwaliteit van de lederen bekleding. Die is niet zo best vergeleken met een BMW. Volgens mij is het leer van voor de facelift (voor 2010) beter. Eigenlijk wel raar voor zo'n dure exclusieve auto. Ja, de nieuwprijs was namelijk om en nabij de € 155.000. Je ziet wat slijtage maar ik heb vandaag de bekleding ingesaust (is dat Nederlands?) met Sonax Lederpflege Lotion die ik ook op Amazon heb gekocht. Misschien toch maar een deken op de achterbank leggen voor de kinderen want ik ben zuinig op de auto. Verder nog nieuwe wielnaafdeksels besteld want daar staat nog geen Land Rover logo meer op. De rubber lijst van de achterruit is losgelaten. Bekend euvel. Heeft volgens mij geen functie maar ziet er niet uit. Of verwijderen of nieuwe rubber maar dat doe ik binnenkort wel. Ben er inmiddels achter wat de onderdeelnummers zijn: DED500180 en DED500190.

De 360 graden camera is wel aardig. Ja kan het beeld ook vergroten en dan is het beeld nog niet eens zo slecht. Het was wel handig geweest als er een snelfunctie zou zijn net als bij BMW. Ik ga toch eens kijken of ik de 2 cameralenzen onderin de voorbumper kan vervangen want die zitten vol met steenslag.

Een collega attendeerde mij erop dat het goedkoper was geweest om een vrachtwagen te kopen. Een 3 asser met 40.000 kg (een van de zwaartste!) kost 307 euro per kwartaal in vergelijking met de Range Rover die ruim 750 euro per kwartaal kost. De logica waarom de RR zoveel moet kosten per maand/kwartaaal ontgaat mij compleet. En dat met 8000 km per jaar in vergelijkin met een vrachtwagen met al snel 150.000-200.000 km per jaar. Maar blijkbaar mag je geen dikke zware Fatty rijden. Ik begrijp het gewoon niet. Maar hobby mag geld kosten.

Binnenkort weer een review en wat nieuwe foto's.

Bijna een jaar later

ERVARING
Inmiddels hebben we de Range Rover bijna een jaar en deze bevalt uitermate goed. Mijn vriendin rijdt er 2 dagen mee en ikzelf alleen in het weekend. Ik vind het nog steeds een statige auto en zeker met de chrome 20 inch velgen een mooie verschijning. Deze zie je niet veel onder deze auto. Afgelopen april nog in het Noord Duitse Kiel geweest met de Range. Heerlijk, schuift over de weg en je behoorlijk mee met de Duitse merken.

VERBRUIK
Ik krijg vaak de vraag: en wat zuipt dat ding nou? Eigenlijk interesseert mij dat niet want we rijden nog geen 10.000 km per jaar en alles bij elkaar is dit geen goedkope auto. Als ik mij verdiep dan valt mij het verbruik behoorlijk mee. Op de snelweg bij 120 km/u is het verbruik een 8,6 liter op 100. Niet slecht want dat deed mijn BMW 535d E61 ook en deze is toch veel zwaarder en lomper qua aerodynamica. Bij de aankoop heb ik destijds gekeken naar de 3.6 TDV8 en deze, de 4.4 TDV8. Dat deze nieuwere motor zuinig is kan ik dan ook bevestigen. 2480kg en dan 8,6 liter is heel netjes. In de stad is dat natuurlijk anders, net als bij andere auto's. Op een dikke 8.000 km is het gemiddelde verbruik 10,3 liter. De motor is bijzonder krachtig en stil en meer dan voldoende voor deze tank.

ONDERHOUD
Ik kon vooraf niet zo goed inschatten wat de onderhoudskosten zouden zijn voor de Range Rover TDV8 4.4. Aangezien ik dealeronderhoud, stempels in boekje en technische softwarematige updates belangrijk vindt heb ik de auto naar de dealer gebracht:

Onderhoudsbeurt klein + olieservice: € 725
Vervangen remleiding achter en remvloeistof vervangen € 462 (apk punt)

Nadat ik thuis kwam wilde ik het oliepeil checken (gaat elektronisch bij de 4.4 TDV8, geen peilstok). Toen zag ik dat er na verloop van tijd een melding kwam "Te vol". Dit heb ik bij de dealer gemeld maar kreeg als reactie "Nee hoor bij ons gaf die dat niet aan". En daarmee was het klaar. Ik moet wel even wennen aan de Land Rover dealer in vergelijking met BMW dealer. Bij Land Rover geen koffie gekregen, arrogantie gehalte vrij hoog en voelde mij niet serieus genomen. Land Rover kan heel wat leren van BMW in ieder geval. De dealer wilde eigenlijk veel meer vervangen maar dat heb ik tegengehouden. Men wilde allerlei onzinnige onderdelen vervangen zoals complete wielophanging a € 2500. Totale offerte was, schrik niet, € 5000 maar als je doorvraagt wat nodig is voor de apk dan blijft er niet veel van over. Ik snap het wel. Ik ben niet interessant genoeg met € 1200 euro aan onderhoud. Volgend jaar alleen apk en over 2 jaar weer olieservice.

Ik heb overigens zelf de luchtbalgen achter preventief vervangen. Eenvoudige klus om te doen, totaal 3 uurtjes met Youtube voor linksachter en rechtsachter. Kosten voor 2 Bilstein luchtbalgen: € 500.

Kosten tot nu toe:
Onderhoud € 725
Luchtbalgen € 500
Remleiding / remolie € 462 (200 euro teveel naar mijn mening)
Rubber strip kofferbak € 50

In de zomervakantie gaat de auto naar ZF in Delft voor nieuwe ATF olie en service.

Lekker dieselen

Wat blijft het heerlijk om in deze luxueuze tank te rijden. Een zwevend tapijt om maar een vergelijk te maken. Op een of andere manier ben ik om met het merk Land Rover. Bij iedere Range Rover die ik tegenkom draai ik even mee. Ik zou er zo weer een kopen, sterker nog, ik ben door aan het sparen voor een volgende maar dat huidige model ben ik nog niet over uit. Niet alles is mooi, zeker al die touch screens is niet mijn voorkeur, liever fysieke knopjes. En nee, totaal niet te vergelijken met de vorige (privé)auto's zoals de 535d Touring en de 740Li. Een hele andere auto met hele andere rijdynamiek. De 4.4 V8 diesel motor is enorm sterk en blijft trekken als je dat wilt. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Om deze Range de kilometers wat te sparen komt er een klein autootje bij voor de korte stukjes naar de supermarkt, de binnenstad en de zwemlessen van de kinderen. Het gaat een Volkwagen Up worden of zoiets.

Ik ben nog niet bij ZF geweest maar dat gaat in maart gebeuren dit jaar. Even wat preventief onderhoud aan de automaatbak. Schakelt super maar de olie zit er nu 9 jaar in dus verversen kan geen kwaad. Verder zag ik dat de schokbrekers aan de achterzijde iets 'zweten' dus die ga ik ook vervangen. Je moet bij de aankoop van deze schokbrekers er op letten of je Continuous Variable Damping hebt. Het zijn 2 verschillende onderdeel nummers dus voor links een en rechts een kwam ik achter.

En verder blijven we lekker doorrijden met deze schitterende auto.

De zakelijke auto (andere review: BMW 318iA 04-2019) is total loss na een ongeval en met maar 10.000 km op de klok dus ik ga zakelijk iets nieuws uitzoeken. Het wordt in ieder geval geen 1,5 met 3 cilinder meer. Daar heeft BMW toch wel de plank misgeslagen...

Nieuwe automaatolie

Vandaag bij ZF Services geweest in Delfgauw voor een servicebeurt. Zoals eerder aangegeven goed om te doen bij rond de 150.000 km. Rij je veel met aanhangwagen dan is 100.000 km een betere optie geven ze zelf aan. Mijn automaat schakelt zeer goed maar is meer preventief onderhoud.

ZF heeft de filters vervangen, de pakkingen en rubbers, hebben de transmissie gespoeld. Dat extra spoelen is nodig omdat er ongeveer 3 liter blijft zitten die ze er niet uit kunnen halen. Dat lossen ze op door te spoelen. Voor de rest zit er weer 9 liter nieuwe olie in. Als je dat wilt kun je even meekijken.

Kosten:
ZF Service beurt: € 685
Transmissie spoelen € 95
Totaal: € 780

APK

Voor de APK was er eigenlijk niks aan de hand. De nieuwe dealer (veel fijner en eindelijk serieus genomen) heeft een update doorgevoerd en als enige punt van aandacht was de band rechtsvoor. Die ga ik even laten vervangen. Maar dat worden geen Continental CrossContact UHP want die slijten aan de buitenkant heel hard heb ik begrepen. Het zijn de Pirelli Scorpion All Verde geworden.

Kosten apk inclusief software update: € 113 euro. De laagste factuur die ik ooit heb gehad voor apk in mijn hele leven.

Banden heb ik apart gedaan bij de bandenman: € 500 inc. btw.

Regulier onderhoud en apk

We zijn alweer 2 jaar verder dus tijd voor een beurt / regulier onderhoud bij de Land Rover dealer. Om de 2 jaar of 26.000km bij deze TDV8 4.4. diesel. Wat hebben ze gedaan:

- Olieservice, oliefilter en brandstoffilter
- APK
- 1 afkeurpuntje van de apk: de bussen van de bovenste draagarmen links achter. Zijn 2 stuks: RHF000260.

Totaal 1.056 euro.

In de tussentijd eens gaan kijken naar het nieuwe model, de L405 met dezelfde TDV8 4.4. motor en bouwjaar 2015. De SDV6 wil ik niet. Teveel problemen mee en de V8 diesel rijdt veel rustiger en is veel krachtiger. Aangezien ik het verschil minimaal vond geen deal (want zelfde motor, zelfde automaat, alleen exterieur en interieur is wat gewijzigd). Dus ik blijf deze lekker doorrijden. Volgend jaar of over 2 jaar weer eens kijken.

Kosten tot nu toe

2019
Regulier onderhoud + filters + apk + ruitenwissers: € 805
Remleidingen achter vervangen + nieuwe remolie: € 559 (achter niet nodig Cito!!)
Luchtbalgen achterzijde: € 500 Bilstein
Luchtvering achterzijde kalibreren: € 65
Deukjes in de deur: € 223

2020
APK: € 113
Banden voorzijde: € 500
ZF automaatservice bij ZF Delfgauw: € 780 (niet per sé nodig)
Nieuwe remschijven + blokken voorzijde Brembo: € 245 (zelf gemonteerd)

2021
Regulier onderhoud + apk + reparatie: € 1.056.

Totaal onderhoud in 3 jaar: € 4.846 dus per jaar een € 1.615 maar ik besef mij wel dat dit bedrag veel lager kan uitvallen als je alles zelf doet. Heb nu een beetje zelf gedaan (luchtbalgen en remschijven). Als je alles zelf doet dan gaat er minimaal de helft van af! Dan ben je met 2.000 euro een heel eind denk ik.

Dit jaar misschien ook de banden aan de achterzijde vervangen maar ik rij er weinig mee dus ik zie wel.

Privé nog een leuke rode Fiat 500C gekocht van 2013. Voor erbij en voor de korte stukjes naar de stad. Review volgt hiervan!

Op vakantie en remblokken

Twee keer op vakantie.

Eerst een weekje Duitse Ostsee bij Lubeck. En ja dan kun je aardig mee met de Duitsers op de Autobahn :-). Iets van 1200 km totaal.

Tweede keer op vakantie naar Zuid-Frankrijk met de Range Rover. In Frank zijn we naar Montpellier geweest. Wat is het toch een fijne heerlijke reisauto. Lage toeren, veel trekkracht, stoelventilatie. Ja dat laatste was nodig met 32 graden in het begin en later ruim 42 graden op de vertrekdag.

Gemiddeld 10,3 liter op 100. Best netjes volgens mij over 3000km.

Verder vond ik de remkracht wat matig bij fors remmen en heeft iemand die vaker reageert op mijn review een tip gegeven over EBC Yellow Stuff Race remblokken. Die maar eens gekocht in Engeland en gemonteerd op de voorzijde. Dat is wel even een verschil! Had ik 3 jaar eerder moeten doen! Iets van 120 pond. In Nederland veel en veel te duur.

Onderhoud

Tijd voor onderhoud. Het preventieve onderhoud is door de Uiver uitgevoerd. De APK en remblokken is uitgevoerd door Land Rover Maastricht.

Naast het reguliere onderhoud heb ik de multiriem met spanners en geleiderollen laten vervangen. Ik hoorde af en toe de geleiderollen piepen bij vochtig weer en rond deze km stand adviseren om te vervangen dus dat klopt vrij aardig. Best een lastig werk en onvoldoende kennis van dus dit werk bij de dealer neergelegd. In totaal zijn 4 geleiderollen vervangen, een spanner en 2 V-riemen.

En ik had het idee dat de rubbers van de draagarmen aan vervanging toe waren omdat ik gekraak hoorde bij drempels en remmen. Dat bleek nodig te zijn. Veel speling. Niet gek met zoveel gewicht. Het vervangen van 4 draagarmen kost bij de dealer maar liefst € 2113 euro. Dat was mij wat gortig dus deze zelf gekocht en zelf gemonteerd voor 335 euro. Scheelt ruim 1778 euro! Nu weer een sublieme kraakvrije wegligging voor weinig. Achteraf gezien waren 2 stuks vervangen voldoende geweest.

Kosten:
APK (dealer): € 90
Remvloeistof (dealer): € 80
Banden achterzijde (zelf geregeld): € 550
Remblokken achterzijde (dealer): € 299
Multiriemen/spanners/geleiderolllen (dealer): € 1.397
Draagarmen vooras 4 stuks Lemforder (zelf geregeld): € 335
Totaal: €2.751

In april 2023 maar weer eens de olie verversen.