Nieuwe Nissan Micra: helemaal elektrisch dankzij Renault 5 - Eerste kennismaking

Dubbele breuk met verleden

53 reacties

Video

De Nissan Micra is terug van kort weggeweest. De nieuwe Nissan Micra dankt zijn bestaan aan de Renault 5 E-Tech Electric en is net als zijn Franse neefje dan ook helemaal elektrisch. Het is echter meer dan slechts een Renault 5 waar Nissan zijn eigen logo's op heeft geplakt.

Highlights Nissan Micra

  • zustermodel van Renault 5 E-Tech Electric
  • ...dus ook enkel elektrisch
  • eind dit jaar te koop

De Nissan-dealers hebben het bijna twee jaar zonder Micra moeten doen. Zo'n twee jaar geleden rolden de laatste exemplaren van de vijfde Micra van de band. Nu is er een volledig nieuwe. En die doet een aantal dingen compleet anders dan al zijn voorgangers. Zo was de Nissan Micra sinds de eerste generatie die veertig jaar geleden werd geïntroduceerd een auto met benzine- of dieselmotoren. Er is nooit een mild-hybride of een Micra met andersoortige hybride aandrijving geweest. Die stap slaat Nissan over. Deze fonkelnieuwe zesde generatie is namelijk volledig elektrisch. Zijn elektrische aandrijving en feitelijk zijn complete bestaan dankt de nieuwe Nissan Micra in tegenstelling tot de vorige generatie dan ook niet aan de Renault Clio, maar aan de Renault 5 E-Tech Electric.

Dat de Nissan Micra feitelijk een vernissande Renault is, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Nissan deelde ruim drie jaar geleden - toen de R5 E-Tech Electric alleen nog als studiemodel bestond - al teasers waarop duidelijk werd dat de nieuwe Micra het AmpR Small-platform zou delen met die Franse hatchback. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de nieuwe Nissan Micra zo'n vier meter lang is en een wielbasis heeft van 2,54 meter. Wat lengte betreft, is de nieuwe Micra vrijwel net zo groot als zijn voorganger. De wielbasis is anderhalve centimeter langer dan die van de 'K14'-generatie. Wie daarin weleens op de achterbank heeft gezeten, weet dat elke extra centimeter welkom is.

Design: tóch Nissan

Binnen de samenwerking tussen Renault, Nissan en Mitsubishi zijn de modellen van Renault populair. Zo verkoopt Mitsubishi in de vorm van de Colt, ASX en straks Grandis eigen versies van achtereenvolgens de Renault Clio, Captur en Symbioz. Waar die drie Mitsubishi's nauwelijks meer zijn dan Renaults met iets afwijkend grille- en logowerk, heeft Nissan van de Micra meer gemaakt dan een Renault 5 met Nissan-badges. Grote delen van het plaatwerk zijn helemaal nieuw. Dat is opmerkelijk.

De nieuwe Nissan Micra tuurt met zijn grote bolle ronde kijkers sympathiek de wereld in. De bijna Mini-achtige lichtunits bestaan uit halve ledringen met ertussen de koplampen. De voorklep van de Micra sluit er netjes op aan. Het metaal is rond de nieuwe vorm van de koplampen uitgesneden en aan de zijkanten van de klep loopt het metaal zelfs in gebolde vorm naar de lampen toe. Een vleugje van de derde generatie Nissan Micra. Ook dat is opvallend, want je zou eerder denken dat Nissan naar de veel langer en in veel groteren getale verkochte tweede generatie Micra (K11) zou verwijzen. De nieuwe Micra heeft niet alleen een eigen gezicht, maar ook een deels eigen zijaanzicht en zelfs een eigen achterzijde.

Zo zijn de accentlijnen in de voorschermen van de Micra ronder dan bij de Renault 5, zien we over de flank een dieper gelegen geul lopen die Nissan de Gelato Scoop Line noemt en is ook het achterscherm anders dan het Franse origineel. Dat moet ook wel: Nissan geeft de Micra ook aan de achterzijde namelijk blije, bolle verlichting. De achterklep is niet geheel verrassend ook niet uitwisselbaar met die van de R5. Tussen de Q-vormige achterlichten schrijft Nissan zijn merknaam in koeienletters uit.

Nissan Micra

Nissan Micra: ook een blije bips.

Interieur

Waar de leek bij het zien van de buitenkant van de nieuwe Micra mogelijk niet eens een link legt tussen de Nissan en de auto waarop hij is gebaseerd, is dat met betrekking tot het interieur een ander verhaal. Dat is namelijk rechtstreeks afkomstig uit de Renault 5 E-Tech Electric. Er zijn piepkleine verschillen. Zo vind je tussen de voorstoelen geen '5' maar een afbeelding van de Mount Fuji, zit er een dunne Nissan-schil om de op Android Automotive draaiende software van het infotainmentsysteem en prijkt er op het stuurwiel uiteraard een Nissan-badge. Achter het stuurwiel zit een bekend 10,1 inch digitaal instrumentarium, ernaast een infotainmentscherm met dezelfde diagonaal. Overigens is de grote digitale klokkenwinkel niet standaard op de basisversie. Achter het stuurwiel zitten flippers om de mate van energierecuperatie mee in te stellen. One-pedal driving 'tot stilstand' is onder de noemer 'Nissan e-Pedal' van de partij. De bagageruimte meet in de basis 326 liter. Dat is zo'n 26 liter winst ten opzichte van het vorige model.

Nissan Micra

Nissan Micra: vanbinnen wél 99 procent Renault 5 E-Tech Electric.

Tot 408 kilometer elektrisch

Natuurlijk komen de aandrijflijnen waarmee de Nissan Micra leverbaar wordt je bekend voor. Er komt een 120 pk sterke variant met 40 kWh accu die goed is voor een bereik van 310 kilometer. Snelladen kan met deze aandrijflijn met 80 kW. Daarboven komt een 150 pk sterke smaak met 52 kWh accu. Die levert je een bereik van 408 kilometer op. Met deze variant kun je met 100 kW DC-laden. De Renault 5 krijgt op termijn nog een instapmotorisering met 40 kWh accu en 90 pk elektromotor waarmee je niet kunt snelladen. Over die motorversie rept Nissan vooralsnog met geen woord.

En komen er ook sportieve versies? Daarover wil Nissan logischerwijs niets zeggen. De Renault 5 heeft in de vorm van de Alpine A290 nog 180 pk en 220 pk sterke sportieve broertjes. Nissan zou dergelijke versies als Nismo aan het Micra-gamma kunnen toevoegen; grote broer Ariya heeft immers ook Nismo-versies.

Nissan Micra en Nederland

Richting het eind van dit jaar slaat Nissan de orderboeken van de nieuwe Micra open. De Renault 5 is er met de 40 kWh accu en de 120 pk sterke elektromotor vanaf zo'n €28.000. Daar komt de vanafprijs van de Nissan Micra vast niet ver vanaf te zitten.

Het blijft trouwens niet bij deze Micra. Binnen nu en twee jaar komt Nissan ook nog met een nieuwe Leaf, een nieuwe en ook elektrische Juke én met een elektrische A-segmenter die waarschijnlijk een broertje wordt van de Renault Twingo.

Nissan Micra
Nissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan MicraNissan Micra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.