Nieuwe Mercedes-Benz CLA zet grote stap voorwaarts: als EV bijna 800 km bereik
Komt ook als hybride met 1.5 turbomotor
Met de nieuwe CLA neemt Mercedes-Benz afstand van zijn goedkopere avonturen met onder meer de A-klasse. Bovendien maakt het merk een forse inhaalslag op elektrisch gebied. Toch gaat er ook benzine in.
Highlights Mercedes-Benz CLA
- Als EV en mild-hybride
- Tot 792 km elektrisch bereik
- Shooting Brake volgt later
Als we de auto zien staan, is het een bizar idee dat dit de nieuwe instapper van Mercedes-Benz is. De A-klasse mag dan wel wat langer blijven dan eerder gepland, maar in 2026 is het definitief gedaan met de hatchback en is de CLA de basis-Mercedes. Dat is een relatief begrip, want de auto is weer verder gegroeid dan de tweede generatie. Daarmee kruipt hij nu nog dichter naar de C-klasse, al zal dat van korte duur zijn. De volgende generatie C zal ook weer verder omhoog kruipen, net als de modellen erboven. “Mercedes is geen volumemerk en dat moeten we ook niet ‘per ongeluk’ worden. De marges zijn te klein en we willen evengoed dat het wel echte Mercedessen zijn”, zei een topman een jaar geleden tegen ons. En daarmee is de nieuwe Mercedes-Benz CLA ook meteen de modernste Mercedes op de markt. Hij krijgt technieken die zelfs de S-klasse nog niet heeft gehad.
Los daarvan is het zichtbaar ‘meer’ auto dan de uitgaande CLA. Hij heeft grotere wielen gekregen en een iets prominentere powerdome op de motorkap. Omdat de wielbasis meer groeide dan de lengte is er ook minder overhang. De ster in de neus is voortaan altijd verlicht, al krijgen de VS en China er ook een verlichte ring omheen. In Europa is dat regeltechnisch niet toegestaan. Ook de grille van de EV is bijzonder, met 142 afzonderlijk te verlichten sterren. Tijdens het rijden staan ze allemaal aan, maar bij het verwelkomen krijg je een kleine lichtshow.

De EV (rood) krijgt deze grille, de (witte) hybride versie niet.

Mercedes CLA
Wat voor aandrijflijn krijgt de nieuwe CLA?
De auto staat op het nieuwe MMA-platform van Mercedes, dat geschikt is voor zowel stroom als benzine. En wel in die volgorde, want alles is ontwikkeld met een 'EV-first'- strategie. De techniek van de elektrische versie is zeer concurrerend. Mercedes gebruikt voor het eerst een 800-volt-systeem. Dit zorgt voor beter en vooral blijvend vermogen en fors snellere laadtijden. De nieuwe CLA kan straks tot 320 kW laden, wat voor een compacte auto echt bizar snel is. De elektromotoren van de elektrische CLA zijn ook nieuw. De versie met één motor krijgt hem op de achteras. De motor is compacter en efficiënter dan zijn voorganger. Voor het eerst heeft Mercedes zijn e-drive-unit ook helemaal zelf in-huis ontwikkeld. De motor krijgt in de elektrische CLA 250+ 200 kW, oftewel 272 pk. Er komt ook een vierwielaangedreven versie, de CLA 350. Deze heeft een extra 80 kW/109 pk sterke motor op de vooras voor 352 pk totaalvermogen. Opvallend genoeg zijn beide motoren synchroonmotoren met een permanente magneet. Vaak hebben 4WD-versies een asynchroonmotor op de vooras omdat deze geen stroom verbruikt als er geen kracht nodig is. Mercedes kiest echter voor de kwalitatief betere, duurdere en efficiëntere synchroonmotoren en lost dit probleem op door een koppeling aan te brengen die de elektromotor voorin loskoppelt van de as als hij niet nodig is voor het rijden of regeneratie. Via flippers achter het stuur kun je de mate van regeneratie instellen. De compactheid van de nieuwe motoren komt volgens Mercedes ten goede van de binnenruimte en de kofferbak. En aan de frunk, voor het eerst in een moderne Mercedes. Deze meet een forse 101 liter.
Leuk allemaal, maar komt de elektrische Mercedes-Benz CLA een beetje ver?
Nogal. De start is met een bekende NMC-accu met 85 kWh. Hiermee komt de auto tot een bizarre 792 WLTP-kilometers ver, dankzij een opgegeven verbruik van 12,2 kWh/100 km. Zelfs met een forse afwijking houd je daarmee nog een extreme praktijkrange over. In combinatie met de snelle laadtijden zou dit de CLA een extreem goede EV voor lange afstanden moeten maken. Later volgen nog versies met een kleinere accu met LFP-techniek. De auto heeft een tweetraps automaat, wat we bij elektrische auto’s nog maar zelden zien. Prettig: via flippers achter het stuur kun je de mate van regeneratie instellen.

De auto is langer dan zijn voorganger
Genoeg over stroom nu, je zei ook iets over benzine...
Inderdaad. Er komen ook hybride versies van de nieuwe CLA, al moeten we wel wachten tot eind dit jaar. Qua uiterlijk zijn deze zeer gelijk aan de elektrische versies. Alleen de grille is anders, omdat er anders dan bij de EV lucht doorheen moet. Ook mist de hybride een EQ-plaatje op de zijkant. Het meest saillante is dat de hybride in basis een voorwielaandrijver is, tegenover de achterwielaangedreven elektrische versies van hetzelfde MMA-platform. De hybride krijgt een 1.5 viercilinder turbomotor, die onderdeel is van Mercedes’ modulaire motoren-familie. Opvallend, want een modulair 1,5-versie van de 3.0 zes-in-lijn zou een driecilinder zijn, maar dat vond Mercedes niet passen bij het merk en daarom heeft het de 2.0-liter 'gekrompen', zodat ook de 1.5 een viercilinder is. Hij komt er met 136, 163 of 190 pk en gebruikt een Miller-cyclus voor een beter verbruik bij deellast. Hij wordt gekoppeld aan een gloednieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling. Of eigenlijk een driedubbele koppeling, want in deze automaat zit een elektromotor met 27 pk geïntegreerd. Door die extra koppeling kan de auto ook volledig elektrisch rijden. Het gecombineerd vermogen van de hybride zal uiteraard hoger zijn dan enkel het benzinevermogen, maar lager dan de twee vermogens bij elkaar opgeteld. De exacte getallen heeft Mercedes echter nog niet, omdat de focus nu op de EV ligt. Het 48-volt-systeem krijgt zijn kracht van een compacte 1,3 kWh-accu, die onder de bestuurdersstoel ligt.
Vanbinnen ziet de nieuwe Mercedes-Benz CLA er modern uit!
Zeker. De auto krijgt als eerst de vierde generatie van Mercedes’ MBUX-scherm voor je neus, een groot touchscreen in het midden en nu ook (optioneel) een extra scherm voor de passagier. Op het stuur en onder het scherm blijven enkele fysieke knoppen aanwezig voor snelle en noodzakelijke handelingen. Mercedes heeft wat ons betreft op dit moment niet bepaald een slechte naam als we het vergelijken met directe concurrenten, en het lijkt er met deze UX niet bepaald slechter op te worden. Daarbij krijgt het systeem Mercedes’ eigen OS als besturingssysteem, met daarin uitgebreide AI, als combinatie van verschillende kennisbronnen. De auto combineert ChatGPT met Microsoft Bing en Google Gemini, zodat de virtual assistent elke vraag begrijpt en kan beantwoorden. Daarbij past de avatar de sfeerverlichting in de auto aan aan je humeur, dat hij afleidt uit je gesproken tekst.
Los van het digitale deel gaat deze CLA qua interieur merkbaar weer een stap verder dan zijn voorganger. Bepaalde trims uit de S-klasse zijn nu ook beschikbaar voor de CLA, bijvoorbeeld voor de middentunnel. Uiteraard wordt er voor de liefhebber ook weer een AMG-line beschikbaar. Deze neemt volgens Mercedes alleen maar in populariteit toe.

Veel schermen, optioneel ook voor de passagier

Mercedes-Benz CLA
Over AMG gesproken…
Ja, is het antwoord. De benzine- en de elektrische versie zullen AMG-varianten krijgen die meer behelzen dan de uiterlijke zaken, maar details daarover zijn nog niet bekend. Voor de benzineversie is natuurlijk in te vullen dat er weer de bekende viercilinder met gigantische turbo in komt, de EV krijgt uiteraard vierwielaandrijving met twee motoren. Qua vermogen zullen de snelste versies van beide auto’s zeker niet onderdoen voor de uitgaande CLA45s, is onze verwachting.
Nog dingen die we moeten weten?
Nou, dat je best redelijk achterin zit, maar dat de CLA als sedan nog altijd geen Skoda Octavia is. Door het glazen dak en het kantelen van de stoel is de hoofdruimte redelijk gezien de aflopende daklijn. Zoals bij veel EV’s is de bodem van de EQ-versies wel te hoog, wat niet prettig is voor het zitcomfort. In de benzineversie is dit vermoedelijk beter, maar die mochten we nog niet vanbinnen bekijken. En er is meer: er komen nog drie versies van de CLA. Sowieso komt er net zoals nu een shooting brake, maar verrassender is dat er twee SUV’s komen: een sportieve versie en een zevenzitter. In het gamma vervangen deze de EQA, EQB en B-klasse. Het segment blijft namelijk onverminderd populair. Reken voor de hoge varianten echter op 2026.
Achterin is het mooi. De ruimte is voldoende, maar je voeten staan te hoog.
Wat gaat de nieuwe Mercedes-Benz CLA kosten?
Een goede vraag, want we vermoeden dat dit het grootste pijnpunt wordt. De CLA ziet er bijzonder hoogwaardig uit en de techniek oogt op papier vlekkeloos en zeer vooruitstrevend. Dat alles moet echter wel betaald worden en Mercedes heeft duidelijk de keuze gemaakt dat het liever duur is dan grote aantallen doet. Afwachten maar, want op dit moment is er nog niets bekend.

Voor het eerst een frunk in een moderne elektrische Mercedes.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz CLA
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA 180 - Automaat - Leder - Stoelverw - Clima - Cruise - Camera - Navigatie
- 2018
- 98.940 km

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 Star Edition Luxury Line | Panoramadak | Sfeerverlichting | Parkeercamera | Stoelverwarming | LED |
- 2024
- 10.419 km

Mercedes-Benz CLA 220 4MATIC AMG Pano|Sfeer|Cam|Keyles
- 2019
- 111.869 km