Nieuwe Kia Optima: alle details en meer foto's
De informatie over de nieuwe Optima die we vorige week donderdag van Kia kregen, was op z'n zachtst gezegd summier: één foto. Vandaag is de auto officieel onthuld op de autoshow van New York waardoor we nu ook de belangrijkste gegevens (voor zover Kia ze heeft vrijgegeven) voor je hebben, plus een twee nieuwe foto's, waarvan eentje van de achterkant en die hadden we nog niet eerder gezien.
Voor Kia zijn de VS een zeer belangrijke markt voor de Optima: het is er al drie jaar op rij het bestverkopende model van de Koreanen. Ten opzichte van het huidige model heeft de nieuwe Optima een 1 cm langere wielbasis en is de auto 2,5 cm breder geworden en dat betekent meer binnenruimte en een grotere bagageruimte. Over het interieur gesproken: Kia heeft er naar eigen zeggen meer 'soft touch' materialen toegepast.
Het dashboard is volgens Kia opgeruimder dan voorheen door het aantal knoppen te beperken en de knoppen die er nog wel zitten meer te clusteren. De middenconsole is breder gemaakt.
De nieuwe Optima is volgens zijn scheppers stijver dan voorheen en de geluidsisolatie heeft ook een stap voorwaarts gemaakt. Hetzelfde geldt volgens Kia voor de rijeigenschappen, mede dankzij het lichtere en stijvere chassis en een aangepaste geometrie van de ophanging aan voor- en achterzijde. Aan de achterkant monteert Kia nu grotere dubbele draagarmen.
Kia introduceert een aantal nieuwe snufjes voor de Optima: Geo-fencing (waarmee de eigenaar z'n auto in de gaten kan houden op afstand), Speed Alert, Curfew Alert (alarmeert je als de auto en bestuurder nog niet terug zijn op het vooraf ingegeven tijdstip) en Driving Score. De auto fungeert verder als 'pilot vehicle' voor Android Auto en Apple Carplay, waarmee de inzittenden hun smartphone kunnen koppelen met de auto.
Een 360-gradencamera is optioneel, evenals veiligheidsverhogende zaken en rijdershulpjes als Advanced Smart Cruise Control (SCC), Blind Spot Detection (BSD), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) en Autonomous Emergency Braking (AEB).
Nieuw voor Kia zijn de Bi-function HID-koplampen met Dynamic Bending Lamps (DBL) en High Beam Assist (HBA), dat de lichtbundel aanpast aan het tegemoetkomende verkeer.
In de VS levert Kia de Optima met drie motoriseringen: een 1.6 viercilinder turbo met 180 pk (gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling) en twee blokken die ook leverbaar waren in de vorige Optima. Dat zijn een 2,0-liter turbo van 250 pk en een ongeblazen 2,4-liter van 188 pk. Deze werken samen met een zestraps automaat.
De specs voor de Europese versies worden later bekendgemaakt. We kunnen in Nederland sowieso wel weer een diesel en een hybride tegemoet zien. De nieuwe Optima gaat in de VS en Europa aan het einde van dit jaar in de verkoop.