Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Optima 1.7 CRDi Super Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 171.436 km |
Japanse degelijkheid in een koreaans (knap) jasje
- 171.436 km
Zo, misschien eerst beginnen met mijn wagen historiek?
Leren rijden in een Ford Fiesta mk2, 1.6 platte diesel. Ervaring opgedaan in een Ford Orion 1.8 diesel, ook enorm plat. Dan kwam de eerste eigen wagen, een Opel kadet 1.3s automaat op lpg. Volvo 440 1.8 op lpg. En dan mijn eerste "jonge" wagen, een Ford Puma 1.7 v-tec. Wat een scheurijzer was dat, heerlijke wegligging! Hierin liet ik ook Lpg inbouwen, veel clubs in België en Nederland mee onveilig gemaakt ;-)
Wegens beginnen met bouwen overgeschakeld op een Honda civic 5d 1.4 e-tec. Bank plat gegooid, Lpg en trekhaak laten plaatsen en daarmee de volledige ruwbouw gedaan.
Ik raakte het roeren in de bak echter weer beu en kocht toen een Honda Accord 1.8 v-tec automaat waar ik ook weer lpg liet inbouwen. Beide Honda's waren knappe staaltjes van techniek, nooit pannes, stukken of storingen! En dit met minimaal onderhoud...
Volgende wagen was een Volvo s80 2.4 diesel automaat. Met stip de wagen met de beste zetels! Zalige cruisebak. Deze ingeruild op mijn eerste en waarschijnlijk enige nieuw gekochte wagen, een Skoda Fabia station monte carlo 1.2tsi dsg. Toffe wagen, laag verbruik en pittige prestaties en wss de beste automaat waarmee ik gereden heb voorlopig.
Jammer genoeg weg moeten doen omwille van plaatsgebrek! Zowel mijn vrouw als ik zijn vrij groot (+1.85) en met 2 kleine kindjes op de achterbank in kinderzitjes was het niet veilig rijden meer jammer genoeg. De beentjes van de kids duwden te pas en te onpas in onze ruggen en we moesten de zetels te dicht richting dashboard zetten.
Tussendoor nog een audi a4 1.9 tdi en een Skoda Fabia 1.4 tdi gehad, hiermee reed voornamelijk mijn vrouw. Weg gedaan omwille van hetzelfde plaatsgebrek probleem
Dus op zoek naar een andere en zeker grotere wagen.
We hebben ook nog een Ford S-max , maar daar rijdt de vrouw meestal mee, hierin is er uiteraard geen plaatsprobleem , wel een pak andere problemen vrees ik , dit zal ik misschien eens in een andere review zetten.
De zoektocht begon, ik had een bepaald budget voor ogen en volgende opties mochten niet ontbreken:
- cruise controle
- automaat!
- lederen interieur.
Alles wat erbij kwam was mooi meegenomen.
Na 2 maande tevergeefs het internet afgezocht te hebben, er kwamen telkens dezelfde, meestal Franse, wagens voorbij waarin ik totaal geen zin had sprong er ineens een advertentie open binnen mijn gevraagde voorwaarden... Jawel de Kia Optima.
Ik had dit model altijd al knap gevonden sinds de introductie in Europa. Maar wegens de dure aankoopprijs was het nooit een optie geweest. En nu stond er ineens ene te koop net binnen de prijs die ik voorop gesteld had?
Snel even gegoogled naar hoe die in de markt stond, de eerste andere met vergelijkbare kilometerstand kostte al snel 3000 euro meer!?
Hier moest wel iets mis mee zijn, dit zij mijn lieve vrouwtje ook uiteraard :-)
Baat het niet dan schaadt het niet dacht ik en ik maakte direct een afspraak met de verkoper. De wagen zat nog onder de 7jaar Kia garantie en werd door een handelaar verkocht met 1 jaar garantie!
Ik kwam aan bij de handelaar op een zonnige februari dag en daar stond de Kia te blinken op de oprit...
Wat een verschijning!
Goud mettalic lakwerk, beige lederen interieur, open panoramisch dak en op knappe 18 inch velgen.
De wagen leek in nieuwstaat, enkel aan de bestuurders zetel kon men zien dat de wagen 140k op de teller had...
Onder de motorkap was er geen spatje vuil of modder te zien? Dit leek mij afgestoomd uiteraard maar de verkoper beweerde bij hoog en laag dat dit niet zo was...
Nu ik kan beamen dat de motorruimte 30.000 kilometer verder nog steeds onberispelijk schoon is, en ik kom er dus niet aan! Knap werk van Kia!
Een korte testrit en een telefoontje naar de vrouw later direct een voorstel gedaan aan de verkoper.
Omdat de 4 velgen (diamond cut) schade hadden bood ik 500 euro minder dan de vraagprijs.
Hij vroeg of hij me de dag erna kon terugbellen hierover?
Belt hij me de dag erna terug: vraagprijs en je krijgt er 4 nieuwe velgen op... Onder Kia garantie! Dus de Kia dealer waar hij mee samenwerkte was bereid om de 4 velgen nog te vervangen?
Ik kon niet anders dan hiermee akkoord te gaan aangezien de velgen de wagen net "af" maken.
Een weekje later kon ik de wagen gaan afhalen.
De eerste echte rit.
Wow wat een luxe, wat een comfort!
Het is een executive uitvoering, wat er eigenlijk op neerkomt dat de wagen full options geleverd werd in die tijd. Enige keuze was schakelen of automaat.
Lederen verwarmde en geventileerde voorstoelen die ook nog elektrisch verstelbaar zijn met geheugenfunctie, verwarmde achterbank, xenon koplampen met bochtverlichting, led dagrijverlichting, led achterlichten, dual zone airco, navigatie, handsfree bellen, elektrisch panoramisch dak, elektrische ramen v+a, fabrieks afneembare trekhaak, achteruitrij camera, parkeer sensoren v+a, een geluidsinstallatie van Infinity, lane keep assist, automatisch inparkeren, cruise controle, hill hold, ... Ongelooflijk wat er allemaal standaard op zit gewoon.
De rit naar huis (45km) was echt een genot, te weinig tijd om alles te ontdekken uiteraard dus ik ben nog meer dan een uur op de oprit in de wagen blijven zitten :-)
Zowel de vrouw als de oudste zoon waren per direct gek van de Kia oftewel de "papa auto" ;-)
In de weken die volgden vaak mensen moeten verbazen dat het echt wel een tweedehandswagen was en geen nieuwe...
Sommigen wilden het pas geloven wanneer ze de kmstand zagen op het dashboard.
Denk dat dit genoeg zegt over de staat waarin de wagen zich bevond na 6 jaar! ;-)
Vele mensen kennen de wagen of het model niet en komen soms echt vragen wat voor wagen het is.
De automaat schakelt perfect, het is uiteraard geen dsg maar terug eentje met koppelomvormer. De overgangen verlopen echter enorm soepel.
Wanneer je zin hebt kan de bak in manueel zetten en kan je met de flippers achter het stuur zelf schakelen.
Dit gebruik ik meestal om terug te remmen op de motor als ik richting een rotonde of kruispunt rij. Best wel handig.
De xenon lampen: wat een lichtopbrengst! Eerste wagen met deze optie maar wat ben ik blij hiermee... Als ik nu met de Ford rij moet ik soms 2 keer checken of de lichten wel aan staan :-D
De zetels zitten echt zalig, de zitting zelf mocht misschien ietsjes langer geweest zijn maar dat wende snel. De zetels zijn in alle richtingen te verstellen dus een goede positie vinden is geen enkel probleem. Geheugenfunctie is hierbij zalig! als ik instap nadat de vrouw gereden heeft , simpelweg op het knopje duwen en de zetel staat weer zoals ik gewend ben.
De stoelverwarming werkt zeer snel en is echt een pluspunt bij lederen zetels.
De stoelventilatie blaast lichtjes lucht door de kleine gaatjes in de stoel... fijne afkoeling wanneer het pokke heet is :-)
De radio dan. Uiteraard standaard am/fm, cd's kunnen nog maar ook al muziek afspelen van een usb stick, bluetooth van je gsm of via een line-in.
Wat een geluid! Dit systeem is gemaakt voor deze wagen precies, diepe bassen, zuivere heldere tonen, of het nu stil staat of lekker hard...
Na een tijdje merkte ik wel een trillend geluid op aan de achterkant. Ik dacht dat het de subwoofer was die stuk was maar het bleken 2 metalen platen te zijn onder de hoedenplank dit vibreerden. Dit heb ik opgelost door een klein beetje spuit pur tussen de platen te spuiten, probleem opgelost en het geluid was zuiverder dan ooit.
Bellen via bluetooth werkt zeer goed, de persoon aan de andere kant is goed verstaanbaar en vica versa.
Werkt zeer handig via de bediening op het stuur.
De navigatie: voor een systeem uit 2013 was het nog vrij accuraat. Blijkt dat de software bij elke onderhoudsbeurt gratis een update gekregen heeft. Er stond dus een 2016 versie op.
Deze heb ik ondertussen zelf naar de 2018 versie geupdate. Handig is dat er op het scherm een snelheidsindicatie staat... Wanneer je effe niet meer weet hoe hard je ook weer net mag is dat een snelle reminder.
Hoe rijdt de wagen? Je voelt dat het een zware wagen is met een lichte motor. Hij komt zeker geen power te kort maar het is geen strepentrekker. Hij nodigt eerder uit tot een relaxte kalme rijstijl. En hiervoor is hij uitermate geschikt.
120 per uur op cruise controle aan 2100 toeren. Heerlijk rijden dan, de motor laat zich dan niet horen.
Enkel bij het optrekken is het typische dieselgeluid aanwezig. Bij koude motor uiteraard net iets meer maar eens op bedrijfstemperatuur is het motor geluid best wel ok.
Na enkele maanden begon ik toch te merken dat ik wat power miste en ben ik beginnen onderzoeken wat de mogelijkheden waren voor deze motor.
Ik kwam terecht bij een tuner met rollenbank die een stage1 tuning deed en de wagen opkietelde van 136 naar 163 pk. Het koppel steeg van 320 nm naar 385 nm. Wat bleek bij de eerste rollenbanktest? De wagen had geen 136 pk maar 143 pk! En dat na 6.5 jaar dus, wederom straf van Kia...
Wat een verschil qua rijden!!! precies alsof ik wéér een nieuwe wagen gekocht had :-)
De Kia vliegt uit de startblokken nu en de hernemingen zijn echt heerlijk. Het verbruik is echter niet geminderd omdat je uiteraard ook anders gaat rijden ;-) Maar dat nemen we maar even voor lief.
Verbruik dus... Aangezien we meestal minder lange stukken rijden waarbij veel wordt opgetrokken en afgeremd zit het gemiddelde verbruik op 6.7l/100km.
Wanneer de Kia op autostrade gereden wordt aan een standaard snelheid van 120km/u op cruis controle zakt dit gemakkelijk met 1 liter.
Op de eerste vakantie met de wagen met een bomvol geladen wagen richting Slovenië doorheen Duitsland en Oostenrijk klokte de boordcomputer na 3500 km zelfs af op een gemiddelde van 5.5l/100km!
Daarbij in Duitsland stukken aan 180 gereden op cc en doorheen de alpen op en neer... Straffe cijfers toch voor zo een zware wagen met automaat.
Dit jaar gaat het richting kroatië, benieuwd of we dan weer aan dit cijfer geraken :-)
In ieder geval kan er vlotjes 1000km gereden worden op 1 tank. Dus hoeven we niet elke week naar de pomp te rijden.
Dit doen we tegenwoordig in Nederland (vlak over de grens voor mij) of in duitsland omdat onze beleidsmakers het in hun hoofd gekregen hebben om diesel wagens te ketteren...
Na ruim 30.000 km kan ik weinig slechts zeggen over de Kia. 1 keer een beurt laten doen bij de verkoper. Dit kostte me 160 euro.
Alles werkt, elk knopje doet wat het moet doen.
Elke keer dat er op de start knop geduwd wordt start de wagen zonder morren.
De enige kosten die ik gedaan heb zijn de motor tuning en het tinten van de ramen. Blijkbaar was dat op die Optima nog niet mogelijk als optie, hoewel het panodak wel donker getint glas heeft.
Gekozen voor de donkerste tint (95%) omwille van de sensoren en de achteruitrijcamera en ineens een zonneband op het voorraam laten kleven.
Nog geen moment spijt van gehad. de wagen ziet er simpelweg nog strakker uit en de kids hebben minder last van de zon in hun oogjes.
Over de kids gesproken, hun beider kinderstoelen passen perfect op de achterbank, ruimte zat tussenin voor wat speelgoed en knuffelberen. Op geen enkel moment duwen hun voetjes in onze ruggen. Ten eerste is er een zee van ruimte tot aan de voorstoelen, maar de stoel is achterkant ook afgewerkt met een harde plastic plaat in tegenstelling tot de Fabia die volledige stoffen stoelen had.
Ik kan achter mezelf plaats nemen en heb dan nog beenruimte zat. Het is geen Superb afmeting maar het komt er dichtbij in de buurt.
Als ik dan toch een minpuntje mag geven is het de kofferruimte. Ondanks dat die enorm groot is wordt de ruimte aan de zijkanten enorm beperkt door de grote beugels die de koffer vasthouden.
Dit had echt wel beter afgewerkt mogen worden en blijkbaar bij de nieuwere versies is dat ook zo.
Dat is dan maar voor wanneer deze weg gaat en vervangen wordt door een recenter (misschien hybride) model.
Want dat is om te besluiten dus de bedoeling... De Kia bevalt zo goed dat we serieus aan het denken zijn om de S-max weg te doen en te vervangen door een Optima sw hybride...
Ook over die wagens lees ik enkel maar positieve commentaren.
En wanneer hier in België de diesels helemaal "verboden" lees fiscaal afgestraft worden komt er voor deze ook een hybride optima sedan in de plaats...
Hopelijk was het een iets of wat leuke verhaal om te lezen over deze wagen.
Ik voorzie een update in juli na de trip naar Kroatië.
Cheers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid BusinessLine | Leer | Navi | Airco | Cruise | 17" LM | Camera | Dealeronderhouden |
- 2014
- 143.117 km

Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack full optie. export prijs ex bpm.
- 2012
- 270.619 km

Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack Aut. Leder|Cam|Navi|Clima |LMV
- 2013
- 138.961 km