Nieuwe Hyundai Santa Fe is hoekig en modern bakbeest
Niet-elektrisch naast Hyundai Ioniq 7
De grootste SUV die Hyundai in Europa verkoopt is volledig herzien. En hoe. Dit is de splinternieuwe Hyundai Santa Fe, een lel van een SUV die ongetwijfeld weer op de markt komt met een plug-in hybride aandrijflijn. We verwachten hem ook in Nederland.
Highlights nieuwe Hyundai Santa Fe
- Uitgesproken design
- Invloeden van Seven Concept
- Niet elektrisch, wel als (plug-in) hybride
- Waarschijnlijk ook weer voor Nederland
De Santa Fe-familie is een bijzondere. Met de eerste generatie Santa Fe boorde Hyundai - net als Kia met de Sorento - het segment aan van de grote niet-premium SUV's. De uitgaande vierde generatie Santa Fe verdient daarbij nog een extra vermelding. Dat model debuteerde immers in 2018 en werd in 2020 al uitgebreid gefacelift. Zo uitgebreid zelfs, dat de auto tijdens die bijpuntsessie van platform veranderde. De Y7-basis maakte plaats voor het N3-platform en dat opende de poorten voor de komst van hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. Na drie jaar zwaait ook die Santa Fe af en is hier een tot op het allerkleinste boutje volledig nieuwe.

De uitgaande Hyundai Santa Fe van na de facelift van 2020.
De nieuwe Hyundai Santa Fe is een regelrechte aandachtstrekker. De afgeronde vormen van het huidige model maken plaats voor lijnen die met een lineaal lijken te zijn getrokken. Opvallend daarbij is de invloed van de Hyundai Seven Concept waarmee de Koreanen in de eerste plaats vooruitblikten op een grote elektrische SUV: de Ioniq 7. Hoewel de nieuwe Santa Fe in tegenstelling tot die Ioniq 7 géén elektrische aandrijflijn krijgt, heeft de Hyundai Santa Fe vooral van achteren bezien iets met de Seven Concept te maken. Net als bij dat studiemodel zijn de achterlichten verwerkt in een brede strook die diep in de onderzijde van de achterklep is gehuisvest. Net als in de koplampen - en in meerdere details van de SUV - is er een H in verwerkt. Een verwijzing naar de merknaam Hyundai.

Hyundai Santa Fe (2023).
De nieuwe Hyundai Santa Fe heeft hoekige wielkasten, een kaarsrechte schouderlijn en als gevolg daarvan een strakke raampartij die zich als ware het een gigantische zonnebril om de carrosserie lijkt te klemmen. Met zijn lange en vrij rechte motorkap, relatief vlak liggende voorruit en kaarsrecht aflopende achtersteven doet de nieuwe Hyundai Santa Fe ons enigszins denken aan de Ford Flex.
Het interieur is zoals je dat van veel moderne auto's gewend bent strak en opgeruimd. We zien een over de gehele breedte lopende strook waarin de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem zijn verwerkt. Ook hierin keren de H's terug. Twee samengesmolten 12,3-inch displays achter het stuur fungeren als instrumentarium en als infotainmentscherm. De hoge middentunnel met alom diverse opbergvakken loopt via een gekanteld deel, met onder meer de klimaatregeling, over in het dashboard.

Hyundai Santa Fe.
Zoals gezegd krijgt de nieuwe Hyundai Santa Fe geen elektrische aandrijflijnen, daarvoor hebben de Koreanen immers straks de genoemde Ioniq 7. Is er voor de Hyundai Santa Fe in Nederland dan nog wel plek? AutoWeek verwacht dat Hyundai hier nog wel even doorgaat met de Santa Fe en dat dit nieuwe model gewoon naar Nederland komt. Kijk niet gek op als de importeur besluit alleen de plug-in hybride naar ons land te halen. Over de grootte van de auto en de samenstelling van het motorengamma kunnen we nog slechts gokken. Wel durven we er onze handen voor in het vuur te steken dat hij een fikse slag groeit ten opzichte van de huidige model, dat zich over een afstand van zo'n 4,9 meter uitstrekt. De Santa Fe lijkt wat formaat betreft zelfs niet onder te doen voor de grootste SUV die Hyundai in zijn internationale line-up heeft: de hier niet leverbare en op een haar na 5 meter lange Palisade. Ook de nieuwe Santa Fe biedt dankzij drie zitrijen weer plek aan zeker zeven inzittenden.
In augustus geeft Hyundai alle details vrij van de nieuwe Santa Fe. Dan krijgen we ongetwijfeld op de meeste vragen een antwoord.
Hyundai Santa Fe in Nederland
Sinds de marktintroductie van de eerste Santa Fe in 2000 heeft Hyundai verspreid over vier generaties zo'n 16.000 exemplaren in Nederland geleverd. In 2006 beleefde hij zijn beste verkoopjaar. Toen werden er bijna 3.000 stuks in ons land geregistreerd.