Nieuwe dieselauto in 2025? Dit is het enorme aanbod van BMW
BMW is in Nederland Koning Diesel
De dieselauto zit inmiddels al jaren in het verdomhoekje, zeker in Nederland. Wil je toch nog een nieuwe personenauto met een dieselmotor? Dan kun je in 2025 nog slechts bij een handjevol merken terecht. Met name Mercedes-Benz en BMW hebben nog een uitgebreid dieselaanbod. In dit artikel kijken we naar het werkelijk immense dieselaanbod van BMW.
De tijden dat je in Nederland een Volkswagen Polo, Golf of Audi A3 met een dieselmotor kon krijgen, liggen alweer even achter ons. Auto's met een dieselmotor zijn in veel Europese landen flink uit de gratie geraakt. In geen ander Europees land is het aandeel dat dieselauto's in het personenautowagenpark hebben zo laag als in Nederland (8,4 procent), zo bleek onlangs. Dat percentage lijkt de komende jaren nog verder te gaan dalen. Dieselauto's hebben ook in de Nederlandse jaarlijkse registratiecijfers van nieuwe personenauto's steeds minder in de melk te brokkelen. Het marktaandeel van nieuwe dieselauto's lag vorig jaar met slechts één procent nog lager dan in 2023 (1,1 procent). Er zijn in 2024 dan ook slechts 3.763 nieuwe dieselauto's in ons land gekentekend. Wil je in 2025 tóch nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen? Dan ben je aangewezen op een handjevol automerken: BMW, Mercedes-Benz, Jaguar, Land Rover, Range Rover én Toyota.
Sinds april 2022 levert Audi in Nederland geen auto's met TDI-dieselmotoren meer. Ook Volkswagen hangt geen TDI's meer in auto's als de Golf of Passat. BMW en Mercedes-Benz bieden in Nederland nog wel dieselmotoren aan, de een nog meer dan de ander. Vooral bij BMW is het aanbod van modellen dat met een dieselmotor is te krijgen groot. Het merk neemt zijn Power of Choice-filosofie dan ook bloedserieus. Elk model van het merk is met een zelfontbrander te krijgen, minus uiteraard de elektrische i-modellen en de Z4 en XM. Onlangs besloot BMW zelfs een splinternieuwe 3.0 zes-in-lijn naar de X3 te halen. We kunnen het ons voorstellen dat de markt voor dergelijke auto's in Nederland inmiddels heel klein is. Wie een diesel wil, heeft bij BMW in elk geval veel te kiezen. Breid je voor voor een enorme waslijst aan mogelijkheden.
Als we de Sedan- en Touring-versies van de 3-serie tot één model rekenen en datzelfde doen bij de 5-serie Sedan- en Touring en de Coupé- en Cabrio-versies van de 4-serie komen we tot 18 modellen van BMW die met een dieselmotor te krijgen zijn. Het gros van de dieselaandrijflijnen bestaat uit mild-hybride machines. De vermogens lopen uiteen van 150 pk tot ruim 340 pk.
BMW is zoals gezegd een van de weinige, maar dus niet de enige fabrikant waarvan je in Nederland nog dieselauto's kunt krijgen. Wel biedt geen enkel merk op dieselgebied zoveel keuze als BMW. Binnenkort nemen we met je door wat Mercedes-Benz, Jaguar, Land Rover en Toyota in Nederland op dieselvlak te bieden hebben.
BMW - nieuwe auto's met dieselmotoren - februari 2025
Model | Motor | Vermogen | Vanafprijs |
1-serie | 118d | 150 pk | €49.753 |
120d | 143 pk + 20 pk mild-hybride | €49.349 | |
2-serie Coupé | 220d | 190 pk + 11 pk mild-hybride | €66.178 |
2-serie Gran Coupé | 218d | 150 pk | €52.485 |
220d | 143 pk + 20 pk mild-hybride | €52.081 | |
2-serie Active Tourer | 218d | 150 pk | €54.090 |
220d | 150 pk + 20 pk mild-hybride | €53.969 | |
223d xDrive | 211 pk + 19 pk mild-hybride | €60.507 | |
3-serie (Sedan en Touring) | 318d | 150 pk + 11 pk mild-hybride | €61.792 (Touring: €64.700) |
320d | 190 pk + 11 pk mild-hybride | €65.422 (Touring: €68.047) | |
320d xDrive | 190 pk + 11 pk mild-hybride | €70.226 (Touring: €72.679) | |
330d xDrive | 286 pk + 11 pk mild-hybride | €81.303 (Touring: €85.720) | |
M340d xDrive | 340 pk + 11 pk mild-hybride | €101.650 (Touring: €104.893) | |
4-serie (Coupé en Cabrio) | 420d | 190 pk + 11 pk mild-hybride | €66.711 (Cabrio: €75.590) |
420d xDrive | 190 pk + 11 pk mild-hybride | €71.798 | |
430d xDrive | 286 pk + 11 pk mild-hybride | €82.935 (Cabrio: €86.838) | |
M440d xDrive | 340 pk + 11 pk mild-hybride | €105.425 (Cabrio: €116.220) | |
4-serie Gran Coupé | 420d | 190 pk + 11 pk mild hybride | €69.330 |
420d xDrive | 190 pk + 11 pk mild-hybride | €74.139 | |
430d xDrive | 286 pk + 11 pk mild-hybride | €86.509 | |
5-serie (Sedan en Touring) | 520d | 197 pk + 18 pk mild-hybride | €78.774 (Touring: €83.205) |
520d xDrive | 197 pk + 18 pk mild-hybride | €84.992 (Touring: €89.412) | |
540d xDrive | 286 pk + 18 pk mild-hybride | €99.638 (Touring: €104.626) | |
7-serie | 740d xDrive | 299 pk + 14 pk mild-hybride | €142.451 |
8-serie Gran Coupé | 840d xDrive | 340 pk + 11 pk mild-hybride | €150.744 |
8-serie Coupé en Cabrio | 840d xDrive | 340 pk + 11 pk mild-hybride | €151.663 (Cabrio: €164.054) |
X1 | sDrive18d | 150 pk | €61.401 |
sDrive20d | 150 pk + 20 pk mild-hybride | €59.656 | |
xDrive20d | 150 pk + 20 pk mild-hybride | €64.460 | |
xDrive23d | 211 pk + 20 pk mild-hybride | €65.992 | |
X2 | sDrive18d | 150 pk | €63.499 |
sDrive20d | 150 pk + 20 pk mild-hybride | €61.717 | |
xDrive20d | 150 pk + 20 pk mild-hybride | €66.238 | |
X3 | 20d xDrive | 197 pk + 11 pk mild-hybride | €84.271 |
40d xDrive | 286 pk + 18 pk mild-hybride | €100.489 | |
X4 | xDrive20d | 190 pk + 11 pk mild-hybride | €85.574 |
xDrive30d | 286 pk + 11 pk mild-hybride | €102.464 | |
M40d | 340 pk + 11 pk mild-hybride | €127.684 | |
X5 | xDrive30d | 286 pk + 11 pk mild-hybride | €130.897 |
xDrive40d | 340 pk + 11 pk mild-hybride | €135.810 | |
X6 | xDrive30d | 286 pk + 11 pk mild-hybride | €136.947 |
xDrive40d | 340 pk + 11 pk mild-hybride | €141.860 | |
X7 | xDrive40d | 340 pk + 12 pk mild-hybride | €168.142 |