Nieuwe Citroën C5 Aircross: extravagant en met bijna 700 kilometer elektrisch bereik
Gedurfd
Dit is de fonkelnieuwe Citroën C5 Aircross. Hij is groter, scherper gelijnd en bovenal veel meer elektrisch dan het origineel.
AutoWeek kon je in februari al de patenttekeningen van de splinternieuwe Citroën C5 Aircross laten zien. Die platen maakten al duidelijk dat de tweede generatie van de C5 Aircross sterk gaat lijken op de Citroën C5 Aircross Concept die vorig jaar in Parijs debuteerde. Nu kunnen we je de nieuwe Citroën C5 Aircross al uitgebreid laten zien.
De nieuwe Citroën C5 Aircross komt met zijn verlichting die aan de voorzijde uit zowel verticale als horizontale led-elementen bestaat en zijn opvallende D-stijl al vrij uitgesproken voor de dag. Maar met de verlichting aan de achterzijde bewijst Citroën pas echt dat het op designvlak weer lekker uit durft te pakken. Kijk maar eens naar de vormgeving van de achterlichten. Die bestaan uit horizontale led-elementen en een deel van de verlichting loopt zelfs optisch de koets uit. 'Citroën Light Wights' dopen de Fransen ze. Led-matrixkoplampen zijn optioneel. Ondanks zijn hoekigere voorkomen snijdt de nieuwe C5 Aircross efficiënter door de wind dan zijn voorganger.
Groter en ruimer
Wat formaat betreft overtreft de nieuwe C5 Aircross het vertrekkende model. De nieuwe SUV is 4,65 meter lang en dat maakt hem 15 centimeter langer dan zijn voorganger. De wielbasis is met 6 centimeter toegenomen tot 2,78 meter. Het gros van die centimeters gaat naar de beenruimte voor de achterpassagiers, met als gevolg dat je achterin nagenoeg net zo riant moet zitten als in de C5 X. Concreter: de knieruimte is gelijk aan die van de C5 X en is 5,1 centimeter rianter dan achterin de vorige C5 Aircross. De hoofdruimte achterin is zelfs bijna 7 centimeter groter dan in het vorige model.
Leuk weetje: de nieuwe C5 Aircross is de eerste Citroën die met 20-inch wielen leverbaar wordt. Niet voor het eerst, maar wél helemaal Citroën: Progressive Hydraulic Cushions. Deze schokdempers met hydraulische druklagers zijn namelijk ook weer voor de nieuwe C5 Aircross beschikbaar.
Waterfall
In het interieur nemen we een 10-inch digitaal instrumentarium waar, maar ook een groot infotainmentscherm. Dat is ditmaal niet horizontaal, maar verticaal georiënteerd. Ook daar heeft Citroën een interessante naam voor bedacht: 'Waterfall Touchscreen.' Het is het grootste scherm dat Stellantis ooit in een auto heeft gemonteerd. Een uitgebreid head-updisplay is er ook, maar is niet standaard. Achterpassagiers profiteren naast van meer ruimte ook van een nieuwe middenarmsteun met daarin bekerhouders en sleuven om je telefoon in te zetten. Telefoon leeg? Geen probleem: opladen kan middels een van de twee USB-C-poorten die je onderaan de achterzijde van de middenarmsteun tussen de voorstoelen treft. De bagageruimte meet 651 liter. De elektrische en plug-in hybride varianten leveren hier niets in.
Citroën C5 Aircross
Tot 680 kilometer elektrisch
Wat keuze aan aandrijflijnen betreft is er geen gebrek. Dat is weinig verrassend: de C5 Aircross is immers een direct neefje van auto's als de Opel Grandland en Peugeot 3008 en 5008 en staat dan ook op dezelfde STLA Medium-basis.
Er komen 145 pk sterke mild-hybride varianten met de bekende 136 pk sterke 1.2 driecilinder benzinemotor die bijval krijgt van een 28 pk sterke elektromotor die in de zestraps automaat is gehuisvest. Ook komt er in een 195 pk sterke plug-in hybride variant met 21 kWh accu. De verbrandingsmotor is een 150 pk sterke 1.6, de elektromotor brengt 125 pk op de been. De 21 kWh accu is goed voor een elektrisch bereik van 86 kilometer.
Elektrische varianten komen dus ook. Er komt er een 210 pk sterke 210 Standard Range geheten variant met 73 kWh accu waarmee je tot 520 kilometer ver komt. Daarboven staat een versie met een systeemvermogen van 230 pk die 97 kWh aan elektrische longinhoud heeft. De '230 High Range' gedoopte variant moet goed zijn voor een bereik van 680 kilometer en moet net als de 210 Standard Range met 160 kW kunnen snelladen.
Prijzen hebben we nog niet, die volgen in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie die in de tweede helft van dit jaar plaatsvindt.
De nieuwe Citroën C5 Aircross is inmiddels officieel gepresenteerd. Het artikel is aangevuld en waar nodig aangepast.
PRIVATE LEASE Citroën C5 Aircross
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 Aircross 1.2 Hybrid 136 e-DCS7 Plus | Camera | Navigatie | Parkeersensoren | Apple Carplay
- 2024
- 16.532 km

Citroën C5 Aircross PureTech Feel | Rijklaar | Camera achter | comf seats | Trekhaak |
- 2019
- 82.653 km

Citroën C5 Aircross 1.6 Plug in Hybrid Business | Stoelverwarming | Carplay | Full LED | Camera | Navigatie | Climate control | Cruise control
- 2020
- 149.252 km