Mercedes-Benz Vision V: zo worden de luxueuze VLE en VLS!
Nieuw segment
Mercedes-Benz boort naar eigen zeggen een nieuw segment aan: dat van de Grand Limousines. Met deze Vision V - met de V van Veel en Verwennerij - geeft het merk al in grote lijnen weg wat je van de eerste modellen in dat segment kunt verwachten.
Mercedes-Benz heeft een modulaire platformfamilie in de ontwikkelingskamers staan waar het de nieuwe generatie van zijn bestelbussen en daarvan afgeleide personenauto's gaat voeren: het VAN.EA-platform. Daarvan gaan opvolgers van ruimtereuzen als de Vito en Sprinter gebruikmaken, maar dus ook de personenautoversie van de Vito: de V-klasse. Die personenautovarianten kunnen volgens Mercedes-Benz een stuk luxueuzer. Een heel stuk luxueuzer zelfs. De Duitsers zijn van mening dat er - in ieder geval in China - wel markt is voor extreem weelderige balzalen van personenbussen. Grand Limousines, noemt Mercedes-Benz ze. Er komen VLE en VLS geheten en met verwennerij volgestampte ruimtereuzen en deze Mercedes-Benz Vision V geeft een indruk van wat je daarvan kunt verwachten.

Mercedes-Benz Vision V: inclusief een heftig front.
Allereerst: het is helemaal niet zo gek dat Mercedes-Benz markt ziet voor uiterst luxueuze en ietwat oneerbiedig 'personenbussen' genoemde modellen. Merken als Lexus en Buick leveren net als diverse Chineseautobouwers in China al grote al dan niet elektrische MPV's. Daarnaast bestaat er ook nog iets als de markt voor 'VIP-shuttles', luxueuze bussen om belangrijke dames en heren van het hotel naar het vliegveld of naar een eventlocatie te brengen. Mercedes-Benz heeft zijn eigen visie op luxe en verwennerij en etaleert die in de Vision V.

Mercedes-Benz Vision V: met de V van Veel Verwennerij.
Eerst het uiterlijk: dat is al zeer interessant. De Vision V heeft een behoorlijk uitgesproken front, met een dicht paneel dat in omvang enige gelijkenissen vertoont met BMW's enorme nierengrille. Erboven zien we platte koplampen die middels een ledstrip met elkaar verbonden zijn. Op de motorkap prijkt een Mercedes-ster, ditmaal gewoon op een voetstuk. Het sokkeltje is weer uit de kast getrokken. Meer opvallende uiterlijke details zijn de Maybach-achtige wielen in de maat 24 inch (!) met verlichte lamellen en een achterste zijruitje dat enigszins doet denken aan die van Mercedes' sedans. Verder naar achteren zien we achterlichten die een voornamelijk uit glas bestaande achterklep omlijsten.
Het interieur is natuurlijk tot in de kleinste hoekjes en nisjes volgepropt met het mooiste dat Mercedes-Benz te bieden heeft. Het lounge-achtige interieur bevat onder meer een uitschuifbaar 65-inch display en een uitgebreid audiosysteem met - houd je vast - 42 luidsprekers en 7 projectoren. We zien kristalwit nappaleer, zijde en zelfs vitrinekasten met donker hout en gepolijst aluminium. De twee afzonderlijke stoelen achterin zijn van elkaar gescheiden middels een meubel, waarin onder meer een uitklapbaar tafeltje en een touchpad voor het bedienen van het infotainmentsysteem is gehuisvest. Het tafeltje is uitklapbaar en moet op een schaakbord lijken. Uitgebreide sfeerverlichting kan uiteraard niet ontbreken. Mercedes-Benz heeft zeven modi bedacht met elk een eigen instelling van de stoel- licht- en infotainmentconfiguratie: Entertainment, Ontspan, Gamen, Werk, Winkelen, Ontdekking en - gezellig - Karaoke. Inderdaad: er is een karaokebar in de Vision V verwerkt. Een winkelcentrum overigens niet, maar in de 'Winkelen'-modus moet je wel door een uitgebreide webwinkel kunnen struinen. Ook voor in de Vision V ontbreekt het de inzittenden aan niets. Tussen de A-stijlen treffen we een groot paneel met daarin drie displays.
Technische specificaties deelt Mercedes-Benz niet.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz
