Mazda: nieuw leven voor wankelmotoren
Sinds dit jaar is Mazda's sportieve RX-8 niet meer leverbaar. Het zag er naar uit dat met het doven van het levenslicht van de RX-8 ook het doek was gevallen voor de wankelmotor. Mazda-topman Takashi Yamanouchi zegt tegen autonieuwssite Pistonheads juist de wankelmotor te willen behouden.
"Ik kwam in 1967 bij Mazda, de wankelmotor was voor mij drijfveer nummer één. Ik ben vastbesloten om de ontwikkeling van de wankelmotor door te zetten", zegt hij. Hij ziet voor de wankelmotor vooral een toekomst als ondersteunende motor in elektrische auto's. "Zo'n motor levert goede prestaties, maar is onzuinig bij het optrekken. Daarom is hij beter geschikt voor elektrische auto's, die de elektrische motor gebruiken voor het accelereren." De relatief kleine afmetingen van de wankelmotor hebben nog eens een ruimtebesparende werking, legt Yamanouchi uit.
Volgend jaar start Mazda met de levering van de eerste EV's met een wankelmotor als range-extender. "Maar dan wel op kleine schaal, tot de technologie verder is ontwikkeld", aldus de Mazda-baas.
Wankelmotoren hebben zeer weinig bewegende delen, waardoor de productiekosten relatief laag blijven. Door de draaiende beweging van de rotor is een dergelijk blok ook nog eens trillingsarm. Uit een kleine motorinhoud kan naar verhouding veel vermogen gehaald worden. De RX-8 had een motorinhoud van slechts 1,3 liter. Een nadeel van wankelmotoren is het aanzienlijk hogere olie- en brandstofverbruik.
Niet alleen Mazda denkt aan het gebruik van een rotatiemotor als range-extender. Audi is al even aan het proefrijden met de A1 E-Tron, die hetzelfde principe al hanteert. Wanneer en of de hybride Audi überhaupt tot een productieversie zal komen is nog niet bekend.