AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mazda 5 op waterstof voor Japan
Terwijl Mazda bij ons net de gewijzigde 5 voor Europa heeft voorgesteld, is onlangs in Japan al een milieuvriendelijke versie van de MPV gepresenteerd, de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid. Japanners kunnen deze versie met de nieuwe waterstofrotatiemotor al in 2008 gaan rijden, Mazda zet hem ook in op de leasemarkt.
De Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid beschikt over een verbeterde waterstofrotatiemotor, die 40 procent meer vermogen levert dan de soortgelijke krachtbron die Mazda in de RX-8 Hydrogen RE aanbiedt. Mazda belooft een verbeterde verbranding dankzij gladdere in- en uitlaatkanalen. Een betere verbranding betekent een betere actieradius waardoor de mpv op waterstof alleen 200 kilometer ver komt. Overigens lust de rotatiemotor nog altijd benzine, door een druk op de knop kan de bestuurder schakelen tussen rijden op waterstof en de fossiele brandstof. Daarnaast werkt de waterstofrotatiemotor met een elektromotor, vandaar de term Hybrid.
Verder past Mazda nog een nieuwe milieutechnologie toe in de 5 Hydrogen RE Hybrid. In het interieur zijn bioplastics verwerkt die ontwikkeld zijn op basis van plantaardige grondstoffen.
Plaats een reactie
Lees ook
Designdrive BMW 6-serie E24: waarom dit de ultieme sharknose en een designicoon is
Autotest
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Autotest
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Achtergrond
Auto's stukmaken zodat jij dat niet hoeft te doen
Koopgids