AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Linx: spannend uit Spanje
24
Het Spaanse Linx wil vijftig van deze Spirits gaan bouwen. Als je bedenkt dat er drie motoren leverbaar zijn, moet het wel erg vreemd lopen, wil je bij het stoplicht achter exact de zelfde auto aanschuiven.
Linx zetelt in Barcelona en daar wordt hard gewerkt aan het productieklaar maken van de Spirit. Daarvan moeten vanaf volgend jaar vijftig exemplaren worden gebouwd. De auto staat op een aluminium spaceframe en de carrosserie is van ultralicht composietmateriaal. Daarmee weegt de 3,70 meter lange auto maar 650 kilo. Onnodig te vertellen dat deze auto in de eerste plaats is bedoeld voor gebruik op het circuit.
Wie kiest voor zo'n hyperexclusieve Linx heeft keuze uit drie motoren. De eerste is een 2,4-liter V8 met 400 pk. Daarmee sleept de auto maar 1,6 kilo per pk voort. Desgewenst kan die V8 worden voorzien van een turbo waardoor het vermogen wordt opgeschroefd naar 650 pk . Daarnaast wordt nog gewerkt aan een 3,0-liter V8 met een vermogen van 480 pk.
De motoren zijn gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak. Aan abs, esp en andere elektronische hulpmiddeltjes doet Linx niet. Op het dasboard is alleen een computerscherm te zien, waarop onder meer de afstelling van de auto kan worden geregeld.
Af fabriek, dus zonder belastingen, kost de Linx Spirit 160.000 euro. De turboversie is 36.000 euro duurder. Als de vijftig auto's allemaal een eigenaar hebben gevonden, is een 800 pk sterke supercar het volgende project waar deze Spanjaarden zich op storten.