Kabinet toch in overleg met autosector over WLTP-verhoging

Klachten directe aanleiding

AutoWeek 49 2017 Magazine multitest dubbeltest cro

Vanaf gisteren (1 juli) gelden nieuwe bpm-tabellen voor auto’s, en wel op basis van de WLTP-testmethode. Het kabinet gaat na aanhoudende klachten van de Kamer echter toch in overleg met de sector om te kijken of deze omzetting niet leidt en heeft geleid tot een belastingverhoging.

Dat schrijft staatssecretaris Vijlbrief vandaag aan de Tweede Kamer. Nadat er eerder al onderzoeken waren door TNO, KPMG en professor Koopmans van de VU over of er nu wel of geen belastingverhoging heeft plaatsgevonden door de omzetting (het kabinet zegt van niet, de autobranche zegt van wel) is de Tweede Kamer in elk geval nog niet tevreden over de antwoorden op deze vraag. De leden Omtzigt en Lodders hebben aangedrongen op extra onderzoek en het kabinet is dus nu overstag: het gaat overleggen met Bovag en RAI Vereniging over waar de knelpunten zitten. Een grote overwinning voor beide brancheverenigingen, die al tijden roepen dat er juist wel een forse lastenverzwaring heeft plaatsgevonden.

Al in de zomer van 2016 beloofde toenmalig staatssecretaris Wiebes in een interview in AutoWeek dat er op macroniveau geen belastingverhoging zou plaatsvinden puur omdat er met een andere liniaal zou worden gemeten. Die belofte werd vervolgens ook aan de Kamer gedaan. Het feit dat de bpm sinds de invoering van het overgangsstelsel juist wel fors is gestegen, kwam volgens het ministerie van Financiën puur omdat er grotere en zwaardere auto’s zijn verkocht. De sector bestrijdt dat en ergert zich aan het feit dat Koopmans haar niet heeft benaderd tijdens het laatste onderzoek. Het kan dus nu zijn argumenten voorleggen aan de staatssecretaris.

Algemeen voorzitter van Bovag Han ten Broeke is uiteraard blij. “Het siert de staatssecretaris dat hij nu alsnog deze stap zet. Wij hebben met gerenommeerde onderzoekers van KPMG de onderste steen boven gekregen en dan is het frustrerend om telkens nul op het rekest te krijgen.” Steven van Eijck, de voorzitter van RAI Vereniging, vindt de stap niet minder dan logisch: “Genoeg is genoeg, zo blijkt gelukkig vandaag. Wij hebben hard bewijs geleverd dat de BPM afgelopen jaren onterecht is verhoogd. Voor de tweede keer wordt de staatssecretaris nu terecht door de Tweede Kamer teruggefloten. Het is nu tijd dat het Kabinet de belofte aan de automobilist nakomt en de verkapte belastingverhoging ongedaan wordt gemaakt."

Lezersreacties (78) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.