Kabinet houdt vast aan accijnsverhoging
Dat bleek vrijdag uit de woorden van Wiebes na de wekelijkse ministerraad. Brancheorganisaties TLN stelde vrijdag dat de maatregel de schatkist twee keer zoveel kost als dat het op had moeten leveren. Ongeveer 180 miljoen euro aan accijnsinkomsten zouden verdwijnen doordat transportorganisaties in het buitenland gaan tanken.
Wiebes gaf vrijdag toe dat die cijfers er niet mooi uit zien. Objectieve berekeningen van zijn eigen ministerie heeft hij nog niet. Wiebes verwacht in mei cijfers te hebben over de eerste maanden van dit jaar en dan te kunnen bekijken of de accijnsverhoging moet worden aangepast.
Wiebes: "Van mij mag u verwachten dat ik objectief vaststel wat de cijfers zijn, wat de effecten zijn en waardoor het komt. We nemen de tijd die nodig is, dit kun je niet op basis van één maand bekijken. Alternatieven onderzoeken als je niet weet wat er aan de hand is, dat is niet verstandig.''
Hij heeft geprobeerd het onderzoek te versnellen, maar dat is maar ten dele gelukt. April komt nog net te vroeg voor een conclusie, aldus Wiebes.
Ook premier Mark Rutte wil eerst de gevolgen van de maatregel "heel precies in kaart'' brengen. Er kan niet op basis van een paar weken conclusies worden getrokken, voegde hij eraan toe. Volgens hem kijkt het kabinet momenteel niet naar andere mogelijkheden om de accijnsverhoging te vervangen.
Bovag laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn. Algemeen directeur Koos Burgman van de belangenorganisatie: "We hebben hiervoor gewaarschuwd en de resultaten over januari tonen klip en klaar aan dat de begrote extra inkomsten bij lange na niet gehaald worden. Bovag heeft de resultaten van tankstations in elk geval nauwkeurig in beeld en die delen we graag met de nieuwe staatssecretaris, liever vandaag dan morgen. We kunnen niet langer lijdzaam toekijken hoe hardwerkende ondernemers door overheidsmaatregelen naar de knoppen worden geholpen, maar het kabinet heeft daar blijkbaar geen boodschap aan. Laat de schatkistbeheerder het tegendeel maar eens bewijzen, de cijfers over januari en de alarmerende signalen van ondernemers en transporteurs zeggen wat ons betreft genoeg."