Jetta keert terug

Jetta keert terug
De opvolger van de Volkswagen Bora heet weer Jetta, de klassieke benaming voor de Golf met kont keert dus terug.
De opvolger van de Volkswagen Bora heet weer Jetta, de klassieke benaming voor de Golf met kont keert dus terug. De nieuwe Jetta is al enige tijd in Amerika leverbaar, bij ons arriveert hij op 29 september bij de dealer. Dat de Jetta verwant is aan de Golf, is meteen duidelijk. Het front vertoont nauwelijks verschillen, en aan de achterzijde zie je de verwantschap met de Passat. Ten opzichte van de huidige Bora groeit de Jetta fors. Met een 4,55 meter is hij 17,8 centimeter langer, de breedte bedraagt 1,7 meter (plus 4,6 cm) en de hoogte 1,46 meter (plus 1,3 centimeter). De wielbasis meet net als bij de Golf 2,58 meter. Uiteraard profiteren de inzittenden van de toegenomen afmetingen en de Jetta blijkt bovendien een slokop als het om bagage gaat. Er kan 527 liter mee in de 'kofferbak'. De achterbank is in twee delen neerklapbaar. Weinig verrassingen op motorengebied. Jetta-kopers kunnen kiezen voor bekende krachtbronnen zoals de 1.6 met 102 pk, de 1.6 FSI met 115 pk en de 2.0 FSI met 150 pk. Die laatste doet met turbo dienst in het topmodel, de 2.0 T FSI met 200 pk. Inderdaad, de krachtbron uit de Golf GTI. Er zijn drie dieselmotoren leverbaar, de 1.9 TDI met 105 pk, de 2.0 TDI 140 pk en de 2.0 TDI 170 pk. Alle drie beschikken ze over een roetfilter. Wie een 2.0 Turbo of een TDI bestelt, kan kiezen voor de DSG-transmissie met dubbele koppeling. Voor de 1.6 en de 2.0 FSI biedt Volkswagen een zestrapsautomaat aan. VW biedt drie uitrustingsniveau's aan: Trendline, Comfortline en Sportline. De Trendline beschikt standaard over airconditioning, een boordcomputer, cruise control, zes airbags, actieve hoofdsteunen en elektrisch bediende ramen voor en achter. Later maakt de importeur de prijzen bekend. De Jetta wordt in Mexico gefabriceerd.