In het wild: MGC GT (1968)

Meer vermogen, minder verkopen

MG-C GT 1966
Kom je een klassieke MG tegen, dan is de kans groot dat het een MGB GT of Roadster betreft. De MGC is met zijn zescilinder zeldzamer én indrukwekkender. We bedanken AutoWeek-lezer Alex de Vries voor zijn fantastische spot!

Wat is het? Tussen 1962 en 1980 produceerde MG misschien wel zijn bekendste model ooit: de MGB. De Britse levensgenieter met viercilinder was als Roadster en als dichte GT verkrijgbaar. Dat we hem nog geregeld tegenkomen heeft ongetwijfeld iets te maken met het feit dat de hele serie liefst 513.276 keer over de toonbank ging. In 1967 verscheen de MGC, een ogenschijnlijk normale MGB, maar niets is minder waar. De vierpitter onder de kap maakte plaats voor een 2,9-liter metende zes-in-lijn, die 147 pk naar de achterwielen stuurde. Een sprintje naar 100 km/h was in zo'n tien seconden gepiept en doorrennen deed de C GT tot 193 km/h.

Helaas voor MG werd de C GT aanvankelijk beroerd ontvangen. De zespitter legde zo'n 95 kilo extra in de schaal ten opzichte van de viercilinder. Dat had zijn invloed op de rijeigenschappen, iets wat MG enigszins onderving met betere banden en aanpassingen aan de ophanging. Het mocht niet baten voor de verkoop en al na minder dan twee jaar ging de stekker uit de MGC.

Hoe bijzonder is hij? Er zijn slechts 9.002 exemplaren geproduceerd, waarmee hij stukken zeldzamer is dan de MGB.

Wat is hij waard? Zijn schaarste heeft zo zijn invloed op de prijs. Voor een fraaie MGC tel je rond de 20.000 euro neer. MGB's gaan al vanaf zo'n 7.000 euro van de hand.

Beoordeling: De net-even-anders-uitvoering: geweldig. Dit exemplaar staat er ook nog eens knap bij. Lief zijn voor het oude beestje!

PRIVATE LEASE MG

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.