AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
In detail: Renault Mégane
122
We hebben de Renault Mégane al eens eerder laten zien. Nu geeft Renault de officiële informatie vrij van het nieuwe model dat in december 2008 zijn verkoopstart heeft.
Dit is de geheel nieuwe vijfdeurs Renault Mégane. Hij bijt het spits af van de nieuwe Mégane-reeks die tot 2010 moet uitgroeien tot een zeskoppige familie. Het nieuwe model groeit tot 4,30 meter; negen centimeter meer dan het oude model. De wielbasis is 2,64 meter en da's drie centimeter meer dan voorheen. De bagageruimte is 405 liter; da's behoorlijk wat meer dan de 330 liter van de Mégane zoals we die tot nu toe kenden.
In het interieur is het dashboard een opvallende verschijning. De toerenteller is analoog maar de snelheidsmeter is digitaal en heeft een centrale plek gekregen. Ook zaken als de watertemperatuurmeter en de brandstofvoorraad wordt digitaal op dat display weergegeven.
Andere elektronische handigheden zijn een kaart waarmee de auto sleutelloos kan worden geopend en gestart en als de kaart te ver uit de buurt verdwijnt, wordt de nieuwe Renault ook automatisch afgesloten. Dan is er nog de automatische parkeerrem die wordt geactiveerd zodra de auto wordt afgesloten. Climate control is altijd standaard, wie twee klimaatzones wil, moet shoppen bij de duurdere versies. Een audioaansluiting is ook standaard; daarop kan naar keuze een USB-apparaat of een iPod worden aangesloten.
Motorenaanbod
Bij de aftrap van de Mégane III begint het motorenaanbod met de 100 en 110 pk sterke 1,6 16V. Dan volgt de 2,0-liter met 140 pk en de TCe met 180 pk. In de lente van 2009 volgt een 1,4-liter TCe met 130 pk. De kleinste diesels zijn dCi's met vermogens van 90 en 100 pk. Ze vervangen de varianten met 85 en 105 pk. Renault belooft een uitstoot van minder dan 120 gram CO2 per kilometer. Vervolgens is er een diesel met 130 pk, die goed is voor 135 gram CO2 per kilometer en de toppers zijn varianten met 160 pk, die handgeschakeld is en een 150 pk versie die er alleen met automaat is.
Renault meldt verder dat de nieuwe Mégane gemiddeld acht kilo lichter is dan zijn voorganger. Zijn publieksdebuut beleeft deze nieuwe ster in het C-segment op de Autosalon van Parijs.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen