Hyundai Kona Electric: tot 1.026 kilometer actieradius

Extreem lange adem

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona ElectricHyundai Kona Electric

De Hyundai Kona Electric komt momenteel tot 484 kilometer ver op één lading, maar dat is niets vergelijken bij de actieradius die Hyundai nu zelf uit zijn elektrische cross-over heeft weten te persen!

De Hyundai Kona Electric is leverbaar met twee accupakketten waarbij de kleinste 39 kWh en de grootste 64 kWh meet. De Kona Electric met de grootste longinhoud komt volgens de WLTP-cyclus 484 kilometer ver op één lading, een actieradius die verbleekt bij de reikwijdte die Hyundai zelf uit het 64 kWh pakket heeft weten te wringen.

WLTP

Om met het slechte nieuws te beginnen: Hyundai heeft niet op miraculeuze wijze de actieradius van de Kona Electric ruimschoots verdubbeld. Wel heeft het merk drie Kona's Electric op de 3,2 kilomter lange Duitse Lausitszring laten hypermilen. Bij hypermilen heeft de bestuurder van de auto slechts één doel voor ogen: zo veel mogelijk kilometers uit een volle tank, of in dit geval een vol accupakket, knijpen. De drie Kona's, die alle waren voorzien van het 64 kWh accupakket en volgens Hyundai verder niet waren aangepast, kwamen stuk voor stuk meer dan 1.000 kilometer ver. De absolute winnaar was het knalrode exemplaar dat maar liefst 1.026 kilometer aflegde. De 'record-Kona' verbruikte daarbij slechts 6,24 kWh per 100 kilometer. Fors minder dan de door de WLTP-methode vastgestelde waarde van 14,7 kWh/100 km. De twee resterende Kona's Electric kwamen  1.018,7 en 1.024,1 kilometer ver. Al even indrukwekkend.

1.000 km

Hyundai heeft diverse bestuurderswissels doorgevoerd en liet de berijders met een snelheid van 'gemiddeld stadsverkeer' hun kilometers maken. De gemiddelde snelheid die de teams over 1.000 km hebben afgelegd, varieerde van 29 tot 31 km/h.  In feite streden de drie Kona's en hun bestuurders tegen elkaar. De klimaatregeling mocht worden gebruikt, maar uiteraard koos niemand ervoor om de airco aan te zetten, want dat zou het stroomverbruik onherroepelijk hebben verhoogd. Een aardige opgave bij een temperatuur van 29 graden Celsius... Ook het infotainmentsysteem werd door geen enkel team gebruikt. Overigens stonden de Kona's op Nexen Nfera SU1-banden met lage rolweerstand, die Hyundai zelf altijd standaard af-fabriek monteert.

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (139)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.