Gereden: Volkswagen Passat
Met het kastje dat voor sleutel moet doorgaan, openen we de auto en nemen plaats. Het kastje is namelijk niet meer dan een afstandsbediening en heeft dus geen metalen steeltje voor in het sleutelgat. Sterker nog, dit kastje steek je in een opening op het dashboard en als je het geheel dan aandrukt, start de motor. Sleutel en startknop in één dus.
Het dashboard van de nieuwe Passat maakt een verzorgde indruk. Het is overzichtelijk en die klokken die mooi verzonken zijn lijken zo uit een Audi A6 te komen en dat is dus een compliment. In de luxere uitrustingsniveaus staat met blinkende letters Passat geschreven tussen de toertenteller en snelheidsmeter, zodat je je nooit en te nimmer hoeft af te vragen in wat voor auto je ook alweer rijdt.
Niet heel spectaculair
Een goede zitpositie vinden is volgens Volkswagen-traditie geen enkel probleem. Stoel en stuur zijn over grote lengtes te verstellen en dus vinden kleine en grote mensen snel een prima plek. De stoelen zijn lekker groot en ruim en geven veel steun en zijn ons ook op langere afstanden goed bevallen. De ruimte op de achterbank is goed voor elkaar, ook al hebben we de indruk dat het iets minder is dan bij het vorige model.
Het weggedrag van de Passat is comfortabel. Volkswagen is er duidelijk niet voor gegaan om een sportieve auto neer te zetten, zoals je vaak ziet tegenwoordig. Natuurlijk is hij stukken minder week dan de vorige generatie die bij elke verkeersdrempel met z'n buik even over de straat schoof. Maar gelukkig voel je ook niet elk vogelstrontje op de straat en rammelen je vullingen er niet op een klinkerweggetje. Het bochtgedrag is daardoor ook niet heel spectaculair, maar gewoon veilig. Op de grens wil de Passat over de voorwielen wegglijden en wie het gas een beetje lift in een snelle bocht merkt dat de kont dan wat gaat schuiven.
Als we de eerste indruk even tot ons door laten dringen dan is de Passat echt zo'n auto die veel mensen zou moeten plezieren. Hij blinkt nergens in uit, maar stelt ook niet teleur. Hij ziet er netjes en strak uit, maar is niet te uitbundig. Hij rijdt prima, maar vooral lekker comfortabel. Kortom, een lekkere niets-aan-de-hand-auto waar je 'nog jaren mee vooruit kunt'.
De volledige rij-impressie met de nieuwe Volkswagen Passat staat in AutoWeek 13, die woensdag 23 maart verschijnt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Passat Variant GTE Business 218pk | Panorama dak | Trekhaak | Head-up display | Dodehoekdetectie | Lederen bekleding | Camera achter | 17"LMV
- 2022
- 52.749 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline Plug In Hyrbid 218pk Dealer O.H PHEV | Panodak | Adaptive Cruise | Alcantara Sportstoelen Massage & Verwarmd | Apple Carplay | Camera | Virtual | Navigatie | Keyless | Blis | DAB |
- 2020
- 85.578 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 eHybrid 272pk DSG R-Line Business DCC Harman/Kardon
- 2024
- 37.093 km
Lees ook

Waarom de Volkswagen ID7 nu al (bijna) de betere Passat is

Deze Volkswagen Passat is er nog ... net - In het wild

Nieuwe Volkswagen Passat en Jetta zorgen voor verwarring

Volkswagen Passat is na 37 jaar nog lang niet klaar - Liefhebber gezocht
