AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Volkswagen Jetta
107
Volgens Volkswagen is de nieuwe Jetta veel meer dan gewoon de zoveelste Golf-met-kont. We hebben de eerste kilometers met de verse C-segment sedan inmiddels achter de kiezen, en deze keer zouden de Duitsers zomaar eens gelijk kunnen hebben...
Hij moet het vooral hebben van z'n formaat. De nieuwste generatie van de Volkswagen Jetta is namelijk een lieve veertig centimeter langer dan een Golf hatchback, waarmee de sedan zich duidelijk los wrikt van z'n familieleden. Veel meer dan voorheen is de Jetta tegenwoordig een op zichzelf staand model in het gamma; hij deelt overduidelijk genen met de Golf, maar is zeker geen verbouwde vijfdeurs waar ze even snel een kofferbak achter hebben geplakt. Alleen daarom is het al meer auto dan z'n voorganger. Deze Jetta oogt veel meer als geheel en is ook zo ontwikkeld.
Die lengte (4.64 meter van voor- tot achterbumper) brengt natuurlijk voordelen met zich mee. Om te beginnen meet de bagageruimte standaard al 510 liter, waarmee de Jetta zelfs auto's als de Honda Accord en Opel Insignia sedan verslaat. En die opereren toch echt in een segmentje hoger! Neem daarbij dat je de achterbank eenvoudig om kunt klappen, en je mag concluderen dat er op praktisch gebied weinig mis is met deze nieuwe VW. Gebruik je de achterste plekken echter waar ze voor bedoeld zijn - om te zitten dus - dan merk je dat er behoorlijk veel plek is. Een Passat is nog altijd ruimer, maar vooral de beenruimte is door de relatief lange wielbasis prima voor elkaar.
Multilink
Opvallend is dat VW twee versies van de Jetta bouwt. De versie voor de Verenigde Staten (waar sedans veel populairder zijn dan in ons land) heeft een vrij simpele torsieas en trommelremmen achter en zit op technisch gebied dus niet helemaal op het niveau dat wij in Europa wensen. Daarom heeft onze Jetta een moderne multilinkconstructie bij de achterwielen en schijfremmen rondom, en da's een goede zaak. In z'n rijgedrag is de Jetta daardoor weer een echte Volkswagen. Reken dus op een goedmoedig verende, niet al te enerverend sturende auto met een prima mix tussen comfort en stevigheid. Wat dat betreft lijkt-ie dan wel weer heel erg op de Golf...
De volledige rij-impressie over de nieuwe Volkswagen Jetta is te lezen in AutoWeek 3, die vanaf woensdag 19 januari overal te koop is.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Als de Volkswagen Jetta in Europa nog bestond, was dit de nieuwe
Nieuws
De nieuwste Volkswagen Jetta heeft een ‘booskijker’ als in de jaren 90
Achtergrond
Zo veel exemplaren van de Volkswagen Jetta I en II zijn er nog in Nederland
Nieuws
Volkswagen Jetta (1980) - In het Wild
Op Zoek Naar