AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Volkswagen Golf Variant
Na een lange tijd wachten is 'ie er dan toch: de Volkswagen Golf Variant. Ondanks dat er inmiddels ook een Golf Plus en Touran in het gamma zijn, zijn de verwachtingen bij de komst van de auto hooggespannen. AutoWeek zocht in Wolfsburg uit of dit terecht is.
Na een lange tijd wachten is 'ie er dan toch: de Volkswagen Golf Variant. Ondanks dat er inmiddels ook een Golf Plus en Touran in het gamma zijn, zijn de verwachtingen bij de komst van de auto hooggespannen. AutoWeek zocht in Wolfsburg uit of dit terecht is.
De komst van de Golf Variant is opvallend, omdat de huidige generatie Golf volgend jaar volgens de geruchten al wordt opgevolgd door de Golf VI. De snelle modelwissel zou ingegeven zijn door de hoge productiekosten van de huidige generatie. De Variant is nog gewoon op deze Golf V gebaseerd en zal in Mexico van de band rollen.
Het motorenprogramma begint met een nieuwe 1,4-liter viercilinder met 80 pk. Naast de bekende 1,6-liter met 102 pk komt er een eveneens nieuwe 1,4-liter TSI met 122 pk. Het benzineprogramma wordt afgerond door twee andere 1.4 TSI's, met 140 pk en 170 pk. Voor de (met name zakelijke) dieselrijders zijn er de 1.9 TDI (105 pk) en de 2.0 TDI met 140 pk.
Het gaat bij zo'n Variant natuurlijk om ruimte en op dat gebied stelt de ruime Golf niet teleur: de bagageruimte bedraagt 520 liter en 1550 liter met neergeklapte achterbank. Qua wegligging heeft Volkswagen zijn zaakjes goed voor elkaar, net als bij de gewone Golf.
Het motorenprogramma begint met een nieuwe 1,4-liter viercilinder met 80 pk. Naast de bekende 1,6-liter met 102 pk komt er een eveneens nieuwe 1,4-liter TSI met 122 pk. Het benzineprogramma wordt afgerond door twee andere 1.4 TSI's, met 140 pk en 170 pk. Voor de (met name zakelijke) dieselrijders zijn er de 1.9 TDI (105 pk) en de 2.0 TDI met 140 pk.
Het gaat bij zo'n Variant natuurlijk om ruimte en op dat gebied stelt de ruime Golf niet teleur: de bagageruimte bedraagt 520 liter en 1550 liter met neergeklapte achterbank. Qua wegligging heeft Volkswagen zijn zaakjes goed voor elkaar, net als bij de gewone Golf.
De volledige rij-impressie met de Golf Variant is te vinden in AutoWeek 22, die op woensdag 23 mei in de winkel ligt.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5eTSI/130PK Life DSG · Camera + Parkeersensoren · Lane assist · Stoel- & stuurverwarming · Garantie tot juli 2028 of 100.000km
- 2023
- 32.536 km
€ 28.940

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid GTE 245PK | Panoramadak | Cruise Control | Navi |
- 2021
- 81.761 km
€ 24.995

Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline | Climate | Cruise | Stoelverwarming
- 2011
- 180.766 km
€ 5.995
Lees ook
Volkswagen Golf GTI Edition 50: ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Golf heeft al 37 jaar geen pretenties - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland
Nieuws