Gereden: Volkswagen Golf GTI Edition 35
Inderdaad, we mochten vandaag op pad met het cadeau voor de 35e GTI-verjaardag: de GTI Edition 35. Gebaseerd op de Golf VI GTI, maar dan met een andere motor met 235 pk in plaats van 210. De technische wijzigingen zijn daarmee meteen behandeld, want verder is de gelimiteerde GTI-versie enkel qua design aangepast. Los van de onvermijdelijke logo's zien we we een extra spoilerlip in het zwart aan de voorkant en zwarte spiegelkappen. Dat laatste is opvallend, omdat zwarte spiegels tevens het kenmerk zijn van de R-modellen van Volkswagen.
De 25 pk extra doen de GTI goed. Erg goed zelfs. De 2.0 TSI uit de gewone GTI is sowieso geen verkeerde motor, maar de Edition 35 heeft het (gedowntunede) blok uit de Scirocco R! Met grotere turbo dus. De powerband is logischer over het hele toerenbereik merkbaar verbreed, zodat de GTI vooral op tussensprints voor verrassingen kan zorgen. De auto is dan retesnel, een Mégane RS met zijn 250 pk moet in rechte lijn zeker oppassen. De turbo komt ietsje later op gang (boven 2.200 tpm gaat het los) maar doorhalen betekent geen krachtverlies, en pas tegen de 7.000 tpm grijpt de begrenzer in. Best knap voor een turboblok. Het onderstel is strak maar nog steeds afgestemd op dagelijks gebruik, de GTI is qua rij-eigenschappen nog altijd geen match voor sommige hardcore auto's de tegenwoordige het C-segment bevolken. Pak dus niet het hetzelfde rempunt als die Mégane RS die je zo lekker aan het opduwen bent, want dan kan insturen heel anders uitpakken dan je van plan was.
Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek 24 die woensdag 23 juni verschijnt
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Gouden sturen voor BMW, Opel en Volkswagen - en nog twee merken

Sterkste Volkswagen Golf GTI ooit heeft Nederlandse prijs

Een Volkswagen Golf VR6 kan 30 jaar later van alles zijn omdat er ontzettend veel geknutseld is

Lekker praktisch, niet te groot, maximaal 20K: welke gebruikte stationwagon wordt 't?




