Gereden: Renault Mégane RS Trophy

Gereden: Renault Mégane RS Trophy
Gereden: Renault Mégane RS TrophyGereden: Renault Mégane RS TrophyGereden: Renault Mégane RS TrophyGereden: Renault Mégane RS TrophyGereden: Renault Mégane RS TrophyGereden: Renault Mégane RS TrophyGereden: Renault Mégane RS Trophy
De lijst met kritiek op de Mégane RS is niet misselijk: de auto is té soft en heeft een te gevoelloze besturing om met andere GTI's te kunnen meekomen. Is de Trophy-uitvoering de auto die de RS eigenlijk had moeten zijn?
De lijst met kritiek op de Mégane RS is niet misselijk: de auto is té soft en heeft een te gevoelloze besturing om met andere GTI's te kunnen meekomen. Is de Trophy-uitvoering de auto die de RS eigenlijk had moeten zijn? Doordat Renault veel ervaring heeft in de autosport, schept het verwachtingen als je het label 'Renault Sport' op een straatmodel plakt. De gewone Mégane RS kan die niet inlossen. Met z'n 225 pk komt 'ie motorisch niks te kort. En ook uiterlijk valt er weinig op aan te merken. Kijk maar eens naar dat imponerende smoelwerk, met die grote luchthapper en aan weerszijden die priemende mistlampen. Ook aan de achterkant een dikkere bumper, met daarin twee centraal geplaatste uitlaten. Nee, de designers hebben wat ons betreft de juiste toon gevonden. De makers van het chassis daarentegen hebben de plank behoorlijk misgeslagen. De RS mist domweg de nodige scherpte om het tot een sensationele hot hatch te maken. Série limitée
Renault nam de kritiek ter harte en komt nu met de Trophy. Deze onderscheidt zich door een harder onderstel, een nieuwe stuurbekrachtiging en een aangepast remsysteem. Uiterlijk vallen de Gris Makaha lak en de grafietkleurige achttien inch wielen op, beide uniek voor de Trophy. Het gaat om een série limitée; slechts 500 stuks verlaten er band van de sportafdeling in Dieppe. Als we het circuit op gaan, merken we direct dat de besturing van de Trophy veel meer communicatie biedt dan in de gewone RS. Deze techniek wordt trouwens standaard op het hele Mégane 2-gamma, vanaf het tweede trimester van 2005.
Na het verkenningsrondje gaat het gas erop. En genieten we van de souplesse en kracht van de motor. Tussen 2.000 en 6.000 toeren is minimaal 90 procent van het 300 Nm-sterke koppel paraat. Of je nu actief in de zesbak roert om het onderste uit de kan te halen, of dat je schakellui rijdt; de Renault hangt altijd lekker aan het gas. Motor en aandrijving zijn onveranderd, dus sprint ook de Trophy in 6,5 seconden naar de honderd en houdt het feest pas bij 236 km/h op. Jammer is dat er ook niets aan het geluid is gebeurd; de sound binnenin is wel érg ingetogen.
Een spijkerharde, die-hard sportieveling als de Civic Type R of de Focus RS is ook deze Trophy niet; daarvoor biedt het onderstel nog teveel comfort en is zit er nog steeds iets teveel onderstuur in. Het is, om op de beginvraag terug te komen, de auto die de normale RS eigenlijk zou moeten zijn; een lekkere sportieveling, waarmee je ook in het verkeer van alledag prima uit de voeten kan. Er komen 45 Trophy's naar Nederland. De Mégane Renault Sport is, met oog op de Golf GTI, 3.500 euro in prijs verlaagd en kost nu 32.895 euro. De Trophy, met een vergelijkbaar uitrustingsniveau, kent een meerprijs van 1.250 euro.

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forumtopics