Gereden: Renault Clio RS, met prijs

Renault Cio RS 200 EDC
Een auto met zo'n goede reputatie als de RS-versie van de derde generatie Clio is natuurlijk moeilijk te vervangen. Later vandaag kunnen we voor het eerst aan de slag met zijn opvolger, om te kijken of die op kan tegen zijn geestelijke vader, maar nu hebben we al de prijs van de auto voor jullie, bovendien hebben we een eerste rij-indruk!

Rondom het circuit ligt sneeuw, de pitsstraat wordt nog schoongeveegd. Logischerwijs is het vrij glad op de baan. Misschien niet ideaal voor snelle ronden, maar als het glad is loop je wel sneller tegen de limiet aan, zodat je de balans van de auto goed kan verkennen. Als snel blijkt het onderstel van de Clio RS als vanouds zeer goed. We rijden een RS met cupchassis en de auto doet wat wij willen dat hij doet. Stuur in en hij gaat, lift iets in een snelle bocht en de kont komt heftig om. Geen braaf veilig karakter! Heel goed. De turbomotor is even wennen na het leuke toerenblok uit de vorige RS, maar heeft wel punch. Hij klinkt nog lekker agressief ook Zeker in deze gladheid blijkt echter het gemis van een mechanisch sper met al dat koppel. Renault hanteert nu wel een elektronische variant, maar dat kan niet op tegen het echte werk, zoals in de brute Corsa OPC Nurburgring edition. Bij het uitgaan van krappe bochten schaats je met vol gas hard naar de buitenkant. Ook merken we dan dat de besturing wel mooi direct is, maar wel communicatiever kan. Ook de automaat met dubbele koppeling haalt toch echt beleving uit de auto. Nee, het is vooral het geweldige onderstel dat de kracht van de auto is. Met de komst van Fiesta ST en de 208 GTI is het duidelijk dat er een geweldige hothatch-oorlog aankomt en de Clio gaat zeker voor goud. Maar een walkover met zekere overwinning? Nee, dat is het niet.

Renault heeft ons een vanafprijs meegegeven van € 25.990. Dat bedrag zal Renault-freaks bekend in de oren klinken, want dat was ook de goedkoopste RS afgelopen jaar! Voor precies dezelfde hoeveelheid euro's had je een Clio RS Cup. De 'normale' versie was met dik 28 mille fors duurder. Deze keer krijg je echter geen kale versie, de RS krijgt standaard onder meer airco, elektrische ramen, licht- en regensensor en navigatie. Een Cup-onderstel kan je bijbestellen en kost 995 euro. Zoals bekend levert Renault die Clio RS voor het eerste met een turbomotor: een 1.6 die 200 pk levert. Met behulp van een elektronisch sper moeten al die krachten het asfalt beheerst bereiken. De auto is vanaf begin april te bestellen. Volgende week volgt een video van onze rij-impressie, in Autoweek 10 een uitgebreide rij-impressie van de hothatch!

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.