Gereden: Porsche 911

Porsche 911
Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911Porsche 911
De belangrijkste wijziging aan de nieuwe 911 is volgens de echte liefhebbers dat de koplampen weer een ronde vorm hebben. Toch veranderde er nog veel meer bij de 911.

De belangrijkste wijziging aan de nieuwe 911 is volgens de echte liefhebbers datde koplampen weer een ronde vorm hebben. Toch veranderde er nog veel meer bij de 911. Die merk je pas als je er mee rijdt.

Het klassieke silhouet is gebleven. De veranderingen zijn zeer ingetogen maar toch weet je meteen dat je met de nieuwe 911 te maken hebt als je hem tegenkomt. Zo springen de uitgebouwde achterspatborden in het oog, die de auto aan de achterzijde sterke, brede schouders geven. Heel mooi. De buitenspiegels zijn met twee armen bevestigd. Niet alleen omdat dat fraaier is, maar ook omdat daardoor een betere luchtstroom langs de zijkant van de auto naar de verbeterde achterspoiler ontstaat.
Het interieur is rigoureuzer aangepakt. Erg mooi met de verder uit elkaar geplaatste klokken die het instrumentarium overzichtelijker maken. Althans, dat vinden wij. Maar misschien trappen we daarmee wel tegen de schenen van 911-puristen. Het dashboard straalt steeds meer luxe uit. Willen kopers dat of moet Porsche terug naar een Spartaanser interieur zoals in oudere 911's? De tijd zal het leren...
Onderhuids is er heel veel meer nieuw aan de 997. Voor de Carrera is de 6-cilinder boxer zodanig verbeterd dat hij nu 325 pk levert. Bij de Carrera S hebben de ingenieurs de cilinderinhoud vergroot tot 3,8-liter door de boring te laten groeien van 96 naar 99 mm.
Voor beide modellen is een geheel nieuwe, sterkere zesversnellingsbak ontwikkeld. Die schakelt geweldig fijn en de overbrengingen zijn zeer goed afgestemd. In combinatie met de verbeterde motor heeft het tot resultaat dat de nieuwe 911 binnen een zeer ruim toerengebied een enorme trekkracht tentoonspreidt. De Tiptronic-bak blijft als optie in het leveringsprogramma. Uiteraard is ook die verder geoptimaliseerd en dat hebben we gemerkt. Hoewel wij doorgaans niet zo dol zijn op automatische of halfautomatische bakken, moeten we toegeven dat de vernieuwde Tiptronic weinig afbreuk doet aan het sportieve rijgedrag van de 997.
Nieuw is het PASM (Porsche Active Suspension Management). Werkelijk geweldig. Het biedt de bestuurder de gelegenheid om comfortabel te cruisen, of via een druk op de knop de vering veel straffer en dus sportiever in te stellen. PASM zit standaard op de S en kan als optie op de gewone Carrera worden besteld. Wie echt een racegevoel wil hebben, kan voor een sportonderstel kiezen waardoor de auto 20 mm dichter op het wegdek komt te liggen.
Nog mooier wordt het wanneer we de uitstekende remmen van de Carrera of de nog sterkere exemplaren van de S (herkenbaar aan de rode klauwen) vervangen door keramische remmen met de bekende geelgekleurde klauwen. Daarmee kun je later in de ankers en dus nog harder op de bocht af.
Kortom, de nieuwe Porsche 911 maakt zijn afkomst volledig waar en heeft op ons een zeer goede eerste indruk gemaakt. De Carrera kost 106.500 euro en de Carrera S wisselt voor 120.900 van eigenaar. Vanaf 17 juli is de nieuwe 911 in Nederland.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.