Gereden: Porsche 911 Targa
Halverwege de jaren 60 is er nogal wat te doen rondom de veiligheid van auto's in de Verenigde Staten. Een probleem voor Porsche, want het merk is bang dat de discussie er uiteindelijk toe zal leiden dat een 911 cabriolet niet meer verkocht mag worden. Hoewel het uiteindelijk nooit gebeurt, is dat wel in het kort waar we deze 911 Targa aan danken. In 1967 introduceert Porsche dit model dat open rijden combineert met de veiligheid van een coupé. Alleen het middelste gedeelte van het dak laat zich namelijk uitnemen, dus je hebt altijd een beschermende constructie boven je. Maar, sinds de jaren 90 is de Targa meer een soort coupe met een groot glazen schuifdak. De nieuwste generatie gooit dat principe overboord en keert terug naar een volledig open middelste gedeelte en een zeer herkenbaar uiterlijk. Een terugkeer naar oude waarden dus.
Maar vergis je niet: er mag dan een klassiek randje aan het uiterlijk zitten, onderhuids is dit een hypermoderne sportauto. Net als bij de vorige generatie is vierwielaandrijving verplichte kost en dat zorgt er voor dat je werkelijk als een komeet de bocht uit geslingerd wordt. Grip is iets waaraan de Targa nooit gebrek heeft, maar dit is niet de scherpste 911 uit het gamma. Je voelt dat er een keuze gemaakt is voor iets meer comfort. Dat moet ook bijna wel, want de Targa is met zelfs nog iets zwaarder dan de volledige cabriolet en voor een sportauto dus aan de zwaarlijvige kant. Voor de echte scherpte ben je dus beter af met de coupe, maar nog altijd kan de 911 meer dan je er onder normale omstandigheden uit kan halen.
Alles weten over de nieuwe Porsche 911 Targa? De volledige rijtest lees je in AutoWeek 17, die 23 april in de winkel ligt. Bovendien zie je binnenkort de video-impressie op AutoWeek.nl