Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Porsche 911 GT3 RS 4.0

93
Gereden: Porsche 911 GT3 RS 4.0
  • Roy Kleijwegt
  • Nieuws
22 juni 2011 om 11:10
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ben je alle special editions van de huidige Porsche 911 helemaal zat? Houd dan toch nog even je aandacht erbij, want de allerlaatste klap is zeker een daalder waard. Ervaar de meest ultieme 911 ooit: de GT3 RS 4.0. We hadden hem één dag. Goed voor bloed zweet en, bij het inleveren van de sleutels, ook tranen.

Meteen maar beginnen met wat harde specs. De 4,0-liter zescilinder boxer motor (jawel, die uit de 911 RSR) is de grootste motor die ooit in een 911 heeft gelegen. Hij levert 500 pk bij 8.250 tpm (versus 450 in de GT3 RS), wat neerkomt op een verbluffende 125 pk per liter. De enige productie-auto met ongeblazen motor die daar net overheen komt is de Ferrari 458. Het maximum koppel is 460 Nm bij 5.750 tpm, maar over het hele toerenbereik is de 4.0 duidelijk krachtiger dan de 'gewone' GT3 RS. De auto weegt slechts 1.360 kg en de sprint gaat iets sneller dan de in '3.8' RS. De 0-100 duurt 3,9 seconden, al zal je er door de combinatie van achterwielaandrijving en de zeer robuuste handbak er een hele klus aan hebben dat ook te halen. De topsnelheid is zo'n beetje gelijk aan de GT3 RS: 310 km/h. Dit heeft te maken met de extra downforce van de 4.0. De achtervleugel levert op tempo zelfs zoveel meer kracht dat de neus van de auto bij de ontwikkeling onrustig werd. Vandaar de spoilertjes aan de zijkant voor de voorwielen, deze houden de auto op hun beurt weer op koers.

Epos

Rijden is een epos. De motor maakt een verschrikkelijk kabaal, bij wegrijden danst de achterkant en de acceleratie als je eenmaal grip hebt is weergaloos. Maar je bent pas echt onder de indruk als je de snelheid verder opvoert. Niet alleen krijg je nog steeds een gigantische duw in je rug als je bij 200 km/h plus het pedaal vloert, het is vooral het feit dat je ook met 180 km/h een doordraaiende snelweg flyover induikt en merkt dat het toch nog (veel) harder had gekund. De auto zuigt zich werkelijk tegen het asfalt. Je versnelt en versnelt in de bocht tot het moment dat de neus zich naar buiten begint te duwen. Denk je. Want dat moment komt niet. Een forse dip in de weg zorgt ervoor dat de hele auto zich een halve meter naar de buitenkant verplaatst en werkelijk direct weer volledige grip vindt. Het accelereren gaat gewoon door. Het gebrek aan airco (want nodeloze kilo's), gecombineerd met de hitte van de motor die door de cabine walmt en de adrenalinerush die het rijden veroorzaakt, zorgt ervoor dat je zwetend achter het stuur zit. Dit is van een compleet ander kaliber. Dit is de top.


Lees de uitgebreide rij-impressie van de Porsche 911 GT3 RS 4.0 in AutoWeek 28, die woensdag 13 juli verschijnt.

  • Houd me op de hoogte over de Porsche 911
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche 911 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche 911 Carrera S

    Porsche 911 Carrera S

    • 2021
    • 6.200 km

    € 182.900

    Porsche 911 Carrera 4S

    Porsche 911 Carrera 4S

    • 2019
    • 50.829 km

    € 169.900

    Porsche 911 GT3 PDK

    Porsche 911 GT3 PDK

    • 2016
    • 31.500 km

    € 159.900

Meer Porsche 911 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Porsche 911 (992)

    56
    • 28 april 2022

Lezersreacties (93) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche 911 specificaties
  • Porsche 911 occasions
  • Porsche 911 video's
Advies en informatie
  • Porsche 911 tests
  • Porsche 911 gebruikersreviews
  • Porsche 911 index
PREMIUM
45 jaar Porsche 911 Turbo

45 jaar Porsche 911 Turbo

Het was onvermijdelijk dat de turbotechniek op een dag de atmosferische motor naar de geschiedenisboeken...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    Porsche 911 Carrera GTS Coupé (2022)

    9
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    Porsche 911 Carrera Coupé (1999)

    10
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    Porsche 911 Carrera T Coupé (2018)

    4
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    Porsche 911 Carrera Coupé (2021)

    34
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    Porsche 911 Carrera 4 GTS Cabriolet (2018)

    16
    • 4 november 2021
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 (1969)

    Porsche 911 (1969)

    2
    • 28 juni 2020
  • Gebruikersreview
    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet (1990)

    13
    • 18 mei 2020
meer reviews
Test: Porsche 911 GT3 Touring

Test: Porsche 911 GT3 Touring

12

Voor puristen zal de Porsche 911 GT3 Touring op papier de ultieme auto zijn. Atmosferisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    91
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met achterwielaandrijving en handbak

    Porsche 911 Sport Classic: 911 Turbo met...

    81
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de Ring

    Opgehoogde Porsche 911 'Safari' over de...

    27
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    Porsche 911 (997) - Facelift Friday

    86
    • 15 april 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende gedaantes onderweg

    Gefacelifte Porsche 911 in verschillende...

    20
    • 25 maart 2022
  • Achtergrond
    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    Wat is de turbobadge nog waard bij Porsche?

    77
    • 20 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    20
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    91
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088...

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk

    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500...

    6
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden