Gereden: Porsche 911 GT3 RS 4.0

Porsche 911 GT3 RS 4.0
Ben je alle special editions van de huidige Porsche 911 helemaal zat? Houd dan toch nog even je aandacht erbij, want de allerlaatste klap is zeker een daalder waard. Ervaar de meest ultieme 911 ooit: de GT3 RS 4.0. We hadden hem één dag. Goed voor bloed zweet en, bij het inleveren van de sleutels, ook tranen.

Meteen maar beginnen met wat harde specs. De 4,0-liter zescilinder boxer motor (jawel, die uit de 911 RSR) is de grootste motor die ooit in een 911 heeft gelegen. Hij levert 500 pk bij 8.250 tpm (versus 450 in de GT3 RS), wat neerkomt op een verbluffende 125 pk per liter. De enige productie-auto met ongeblazen motor die daar net overheen komt is de Ferrari 458. Het maximum koppel is 460 Nm bij 5.750 tpm, maar over het hele toerenbereik is de 4.0 duidelijk krachtiger dan de 'gewone' GT3 RS. De auto weegt slechts 1.360 kg en de sprint gaat iets sneller dan de in '3.8' RS. De 0-100 duurt 3,9 seconden, al zal je er door de combinatie van achterwielaandrijving en de zeer robuuste handbak er een hele klus aan hebben dat ook te halen. De topsnelheid is zo'n beetje gelijk aan de GT3 RS: 310 km/h. Dit heeft te maken met de extra downforce van de 4.0. De achtervleugel levert op tempo zelfs zoveel meer kracht dat de neus van de auto bij de ontwikkeling onrustig werd. Vandaar de spoilertjes aan de zijkant voor de voorwielen, deze houden de auto op hun beurt weer op koers.

Epos

Rijden is een epos. De motor maakt een verschrikkelijk kabaal, bij wegrijden danst de achterkant en de acceleratie als je eenmaal grip hebt is weergaloos. Maar je bent pas echt onder de indruk als je de snelheid verder opvoert. Niet alleen krijg je nog steeds een gigantische duw in je rug als je bij 200 km/h plus het pedaal vloert, het is vooral het feit dat je ook met 180 km/h een doordraaiende snelweg flyover induikt en merkt dat het toch nog (veel) harder had gekund. De auto zuigt zich werkelijk tegen het asfalt. Je versnelt en versnelt in de bocht tot het moment dat de neus zich naar buiten begint te duwen. Denk je. Want dat moment komt niet. Een forse dip in de weg zorgt ervoor dat de hele auto zich een halve meter naar de buitenkant verplaatst en werkelijk direct weer volledige grip vindt. Het accelereren gaat gewoon door. Het gebrek aan airco (want nodeloze kilo's), gecombineerd met de hitte van de motor die door de cabine walmt en de adrenalinerush die het rijden veroorzaakt, zorgt ervoor dat je zwetend achter het stuur zit. Dit is van een compleet ander kaliber. Dit is de top.


Lees de uitgebreide rij-impressie van de Porsche 911 GT3 RS 4.0 in AutoWeek 28, die woensdag 13 juli verschijnt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (93)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.