Gereden: Porsche 911 Carrera 4 + 4S

Porsche 911 Carrera 4S
Porsche 911 Carrera 4SPorsche 911 Carrera 4SPorsche 911 Carrera 4Porsche 911 Carrera 4SPorsche 911 Carrera 4SPorsche 911 Carrera 4S
Een jaar na de lancering van de nieuwe 911, brengt Porsche nu de vierwielaangedreven versies Carrera 4 en Carrera 4S uit. Ze gaan als op rails, maar da's vast geen verrassing.
Een jaar na de lancering van de nieuwe 911, brengt Porsche nu de vierwielaangedreven versies Carrera 4 en Carrera 4S uit. Ze gaan als op rails, maar da's vast geen verrassing. Met superieur gereedschap: de nagelnieuwe 911 Carrera 4S die eind oktober in de showroom staat, beklimmen we de Col de Turini, een beroemde bergweg uit de Rally van Monte Carlo.

Met vierwielaandrijving, 355 pk en een beroemde handelbaarheid pakken we deze Col helemaal in. Als er 'e'en auto 'af is, dan is het deze versie van de 911 wel. De zesbak is akelig trefzeker en de nauwgezette doseermogelijkheid van de remmen is verbazingwekkend. Ze remmen ontzettend goed, maar nooit te abrupt en te bijterig, kortom heel geraffineerd allemaal. Overtuigen doet de nieuwe Porsche bovenal door zijn ongehoord goede handelbaarheid en zijn pasvorm; je trekt de auto aan als een handschoen.
Stijlvol & krachtig
Op serieuze stuurweggetejs komt deze 911 helemaal tot zijn recht. Je swingt dan van bocht naar bocht. Zetten hoef je de Porsche niet, hij blijft altijd heel stabiel sporen. Een beetje bijremmen hier en daar, maar vooral lekker gasgeven, de 911 Carrera 4S is overzichtelijk en vertrouwenwekkend speelgoed. Alleen bij fel uitaccelereren vanuit een hele trage haarspeldbocht is het even gedaan met de tractie. Sommigen bestempelen de 4S-versie dan ook als de brave 911 omdat de auto rijdynamiek inlevert ten opzichte van de achterwielaangedreven 911, juist vanwege de vierwielaandrijving. Maar nuchter bezien is en blijft dit een supersportwagen pur sang.
Hoewel de topversie van de vierwielaangedreven versies van het 997-gamma heus snel is – je zit binnen 5 seconden op de honderd en hij heeft een top van 288 km/h - komt de auto niet over als onbehouwen. Verre van dat. Dit is een stijlvolle, kwalitatief hoogstaande krachtpatser uit Duitsland.
Onderstuur of overstuur laat de auto nauwelijks toe. Breekt de achterkant uit dan zorgt het aandrijfsysteem dat de voorwielen serieus gaan meedoen met maximaal veertig procent van de opgewekte power. Daarmee trekt de auto zichzelf weer in het rechte spoor.
Breed van achteren
Het nieuws aan deze 911 is nauwelijks met het blote oog te zien. De kont is 44 mm breder, het rubber is dat ook en op de motorkap verraadt het typeplaatje 'Carrera 4' of 'Carrera 4S' wat voor vlees we in de kuip hebben. Aan de voorkant van de auto verraden extra luchthappers dat er bij deze 911 wat extra koeling nodig is – ten behoeve van het voorste differentieel. Maar die bevinden zich in de autobodem dus niet meteen zichtbaar.
De vierwielaandrijving is simpel effectief. Een viscokoppeling zorgt voor de verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achteras. Je hebt er geen  omkijken naar, je hoeft alleen maar gas te geven.
Mede door een extra versteviging onder vooras en voordifferentieel is de vierwielaangedreven 911 Carrera vijftig kilo zwaarder. Ook het Porsche Stability Management werd aangepast op deze 4WD-versie. Onder meer het ABS werd verfijnd. Als je in je 4S het gas abrupt loslaat, herkent de PSM dit als de voorbode van een noodstop en brengt het remsysteem in milliseconden al een beetje op druk door de speling tussen blokken en schijf alvast te dichten. Een grotere diameter van de hoofdremcilinder en een tandem-rembekrachtiging moeten zorgen dat de zwaardere Carrera 4 net zo snel en veilig stilstaat als de achterwielaangedreven broeders.
Topmodel 4S doet het met een tot 3,8-liter opgeboorde watergekoelde zescilinderboxer van 355 pk en 400 Nm. Een sterke machine, maar hij klinkt wat te bescheiden. Pas vanaf 5.000 toeren hoor je wat geweld. De tammere instap-Carrera 4 (3,6-liter, 325 pk, 0-100 in 5,1 s, top 280 km/h - hoezo tam?) mist ook die extra  akoestische sensatie.
Stug is de vierwielaangedreven 911 zeer zeker, vooral in de Sport-stand van het Porsche Active Suspension Management (optie op de Carrera 4, standaard op de 4S).
Wat kost dat nu?
Nog meer 911-nieuws onderweg. Half juli gaan we sturen met de cabrio-versie van deze Allrad-Elfer. Deze moderne klassieker heeft nog altijd een ongekende aantrekkingskracht. Hij is mooi, krachtig, tijdloos. Daarbij krijgt u een ongekend doortimmerde rij-dynamiek. Wat kost dat nu helemaal? € 132.610 moet de 4S kosten, de gewone Carrera 4 komt op € 117.875. Kanttekeningen: keramische remschijven, het bandenspanningscontrolesysteem, het Sport Chrono Paket Plus, een multifunctioneel stuurwiel, elektrisch verstelbare stoelen met geheugenstanden en zelfs sportstoelen staan op de optielijst.

Een uitgebreide rij-impressie van de Porsche 911 Carrera 4 staat in AutoWeek nummer 26 die vanaf woensdag 22 juni in de winkel ligt.

Gerelateerde forumtopics