AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Porsche 911 Cabriolet
De nieuwe Porsche 911 Cabriolet staat in april bij de Porsche centra in Nederland. In Zuid-Spanje konden we alvast een voorproefje op de zomer nemen.
De nieuwe Porsche 911 Cabriolet staat in april bij de Porsche centra in Nederland. In Zuid-Spanje konden we alvast een voorproefje op de zomer nemen.
Schitterend, zoals de raspende klanken van de boxermotor weerkaatsen tegen de wanden van de Andalusische heuvels. Maar wanneer de toerenteller van de 911 Carrera S boven de 5.500 tpm komt, wordt het pas echt een feest. De 3.8 huilt het uit van genot, en doordat de cabriokap open staat, vult het interieur zich met de fraaie hese klanken. Zo is autorijden bedoeld; puur, rauw en met de wind door de haren.
We besluiten toch maar om de kap dicht te doen. En dat gaat heel gemakkelijk bij deze Cabriolet. We hoeven niet eens stil te staan, afzakken naar een snelheid tot net onder de 50 km/h volstaat en vervolgens de knop achter de versnellingspook indrukken is voldoende. In 20 seconden zitten we overdekt. Indrukwekkend, maar dat was bij de vorige Cabriolet van de 911-reeks ook al mogelijk. Zodra het kwik een graad of tien hoger stijgt, is open rijden met de 911 Cabrio bijzonder comfortabel. Met het windscherm en de zijruiten omhoog, kun je tot 200 km/h met elkaar praten zonder de stem te verheffen. Niet al te benauwd
Bij Porsche weten ze hoe een cabriolet te bouwen. Dat blijkt wel uit de stijfheid van de carrosserie, natuurlijk voel je bij snel bochtenwerk meer beweging in de koets dan bij de 911 Carrera Coupé, maar aan de binnenspiegel is niets te zien. Die verraadt vaak door trillingen dat een auto minder stijf is, maar in de 911 Cabrio blijft de spiegel stil op zijn plek. Net als bij de 911 Carrera en Carrera S Coupé komt er bij 120 km/h een spoiler omhoog, maar deze reikt 200 mm hoger dan die van de Coupé. Doordat de kap minder vloeiend overgaat in de staart van de auto, ontstaat er een andere luchtstroom. Maar het hoger gepositioneerde 'plankje' creëert toch voldoende neerwaartse druk. En mocht je met de 911 Cabriolet bij hoge temperaturen in de file staan, dan komt de spoiler eveneens omhoog, zodat de boxermotor het niet al te benauwd krijgt.
Porsche slaagde erin om de Cabriolet dezelfde Cw-waarde te geven als de Coupé, 0,29. Vandaar de hoge topsnelheden van beide cabrioversies, die niet onder doen voor de gesloten Carerra en Carerra S. De Carrera met 325 pk sterke 3.6-motor loopt 285 km/h, de Carrera S heeft 0,2 liter meer inhoud en schopt het daarmee tot 355 pk en 293 km/h. Alleen op de acceleratie moet de Cabriolet-rijder iets inleveren, logisch, want de Cabriolet weegt 85 kilo meer dan de Coupé. In april staat de auto bij de Porsche centra. Porsche vraagt 121.190 euro voor de Carrera Cabriolet, de Carrera S Cabriolet maakt je 135.630 euro lichter. Dat scheelt een kleine 15 mille met de Coupés. Een volledige rij-impressie staat in AutoWeek nummer 10 die vanaf woensdag 2 maart in de winkel ligt.
We besluiten toch maar om de kap dicht te doen. En dat gaat heel gemakkelijk bij deze Cabriolet. We hoeven niet eens stil te staan, afzakken naar een snelheid tot net onder de 50 km/h volstaat en vervolgens de knop achter de versnellingspook indrukken is voldoende. In 20 seconden zitten we overdekt. Indrukwekkend, maar dat was bij de vorige Cabriolet van de 911-reeks ook al mogelijk. Zodra het kwik een graad of tien hoger stijgt, is open rijden met de 911 Cabrio bijzonder comfortabel. Met het windscherm en de zijruiten omhoog, kun je tot 200 km/h met elkaar praten zonder de stem te verheffen. Niet al te benauwd
Bij Porsche weten ze hoe een cabriolet te bouwen. Dat blijkt wel uit de stijfheid van de carrosserie, natuurlijk voel je bij snel bochtenwerk meer beweging in de koets dan bij de 911 Carrera Coupé, maar aan de binnenspiegel is niets te zien. Die verraadt vaak door trillingen dat een auto minder stijf is, maar in de 911 Cabrio blijft de spiegel stil op zijn plek. Net als bij de 911 Carrera en Carrera S Coupé komt er bij 120 km/h een spoiler omhoog, maar deze reikt 200 mm hoger dan die van de Coupé. Doordat de kap minder vloeiend overgaat in de staart van de auto, ontstaat er een andere luchtstroom. Maar het hoger gepositioneerde 'plankje' creëert toch voldoende neerwaartse druk. En mocht je met de 911 Cabriolet bij hoge temperaturen in de file staan, dan komt de spoiler eveneens omhoog, zodat de boxermotor het niet al te benauwd krijgt.
Porsche slaagde erin om de Cabriolet dezelfde Cw-waarde te geven als de Coupé, 0,29. Vandaar de hoge topsnelheden van beide cabrioversies, die niet onder doen voor de gesloten Carerra en Carerra S. De Carrera met 325 pk sterke 3.6-motor loopt 285 km/h, de Carrera S heeft 0,2 liter meer inhoud en schopt het daarmee tot 355 pk en 293 km/h. Alleen op de acceleratie moet de Cabriolet-rijder iets inleveren, logisch, want de Cabriolet weegt 85 kilo meer dan de Coupé. In april staat de auto bij de Porsche centra. Porsche vraagt 121.190 euro voor de Carrera Cabriolet, de Carrera S Cabriolet maakt je 135.630 euro lichter. Dat scheelt een kleine 15 mille met de Coupés. Een volledige rij-impressie staat in AutoWeek nummer 10 die vanaf woensdag 2 maart in de winkel ligt.
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Nieuws

Porsche 911 Turbo met nieuw achterste gespot
Nieuws

Een eerste glimp van de Porsche 911 996 - Uit de Oude Doos
Nieuws

Porsche 911 krijgt dashboard van koffiepulp

Test: Porsche 911 Dakar
Nieuws

Gefacelifte Porsche 911 gespot met minder camouflage
Nieuws
