Gereden: Peugeot 308 GTi
Is de magie terug?
Wie hoopte op dik uitgeklopte wielkasten en vleugelwerk à la Honda Civic Type R komt bedrogen uit, want de nieuwe Peugeot 308 GTi is een ander soort hot hatch. Misschien wel eentje die dichter bij de essentie van het type auto staat. Een dagelijks inzetbare, praktische hatchback die op het eerste gezicht redelijk ongemerkt door het verkeer glijdt. Kenners zien het aan de grotere remschijven, de dubbele uitlaten achter en een handjevol GTi-logo's op de koets. De rest ziet slechts een Peugeot die wat breder op z'n wielen staat. Maar onderhuids is deze GTi heel anders dan z'n mindere broeders. De spoorbreedte is groter, de rijhoogte lager en de vering en stabilisatiestangen stijver. Wie opteert voor de GTi 270 in plaats van de GTi 250, krijgt ook nog een mechanisch sperdifferentieel op de aangedreven vooras. En natuurlijk twintig extra pk's uit dezelfde 1,6-liter viercilinder turbomotor.
Diezelfde vierpitter kennen we uit de RCZ R, maar het blijft verbazingwekkend hoe de Peugeot-technici zo veel vermogen uit zo'n kleine motor weten te toveren. Bijna 169 pk per liter en dat is waanzinnig knap. Uiteraard betekent het ook goed nieuws voor de prestaties, want de voorwielaangedreven superleeuw ramt er in precies 6 seconden mee naar de 100 en is begrensd op 250 km/h. Maar, net als bij de RCZ R is ook de 308 wel afhankelijk van de turbo om tot z'n recht te komen. Dankzij een twinscroll-turbo en directe inspuiting levert de motor z'n maximale koppel van 330 Nm weliswaar van 1.900-5.000 tpm, maar er is een moment van vertraging tussen gas geven en gaan. Minder scherp dan een Renault Mégane RS of een Seat Leon Cupra dus, maar tegelijkertijd op z'n eigen manier wel heel erg gaaf. De 308 GTi is een auto die rijplezier boven de scherpste respons zet en daar valt wat voor te zeggen. Wel jammer dat het plezier lijdt onder het gebrek aan precisie van de handgeschakelde zesbak. Het rubberachtige gevoel en de relatief lange schakelwegen zorgen ervoor dat het verplichte 'handbakken' minder prettig is dan in bijvoorbeeld de Civic Type R.
Alles lezen over de nieuwe Peugeot 308 GTi? De volledige eerste rijtest staat in AutoWeek 42, vanaf 14 oktober in de winkel. Meebeleven kan in de video die binnenkort op AutoWeek.nl staat.