AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Nissan Leaf
55
In het C-segment is Nissan de eerste met een in grote serie te bouwen elektrische auto: de Leaf. In januari 2011 komt de boot uit Japan aan en begint Nissan met uitleveren. Wij konden nu alvast een blokje om met een Leaf uit de voorserie.
De Leaf ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten strak vormgegeven uit, maar wetende wat voor techniek er onderhuids aanwezig is, is de auto nog vrij behouden van snit. Qua bediening heeft er in elk geval geen revolutie plaatsgevonden en dat is wel zo makkelijk voor een snelle acceptatie. Het belangrijkste dat je moet weten is dat er geen versnellingspook meer aanwezig is, maar dat je een knop naar D of R moet schuiven om voor- of achteruit te rijden. Da's alles, verder rijdt de Leaf als iedere andere auto. Met een druk op de startknop activeren we de auto en kunnen we gaan. Gehoorzaam gaat de auto er na het intrappen van het stroompedaal vandoor.
Alleen het geluid van de rollende banden over het asfalt dringt door tot het interieur, verder is het oorverdovend stil. Buiten de auto is dat overigens anders, tot een snelheid van 30 km/h klinkt een fluitend geluid om voetgangers en fiets er op te attenderen dat we er aankomen.
Al rijdend komen we er achter dat door de keuzeknop nogmaals naar D te bewegen de eco-stand geactiveerd wordt, waardoor de auto iets slomer op het stroompedaal reageert en net wat heftiger remenergie regenereert tijdens het loslaten van het pedaal. Verder is het allemaal weinig wereldschokkend en dat mag als compliment beschouwd worden.
Valt er dan niets op deze auto aan te merken? Nauwelijks, alleen voor langere bestuurders houdt de mate waarin stuur en stoel versteld kunnen worden niet over. Dat doet echter niets af aan het aandrijfconcept. Het enige waar we nog willen weten is de laadtijd. Daar hopen we in januari achter te komen wanneer de eerste serie-auto's van de boot rollen.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 40, die op 6 oktober in de winkels ligt.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Nissan Leaf Tekna 40 kWh|BOSE|APL|LEER|
- 2021
- 67.395 km
€ 14.555

Nissan Leaf Electric e+ 62kWh Tekna | 360 Camera | Bose | Trekhaak | Stoel/Stuuwielverwarming |
- 2022
- 34.986 km
€ 18.440

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh Automaat / Bose Premium Audio / Trekhaak / Snel Lader / 360 Graden Camera / SOH 93,35% / Achteruitrijcamera / Stuurwielverwarming / Stoelverwarming voor & achter / Adaptief Cruise Control / Apple Carplay & Android Auto / Climate Control / Navigatie /
- 2022
- 55.543 km
€ 18.885
