Gereden: Mercedes S 500 Plug-in Hybrid

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid
Mercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in HybridMercedes S 500 Plug-in Hybrid
De plug-inhybride uitvoering van de Mercedes-Benz S-klasse breekt met de traditie dat kleine stadsauto's zuiniger zijn dan grote, zware limousines. Deze topklasse-sedan verbruikt minder benzine dan een Fiat Panda. En hij wordt net als de Porsche Panamera E-Hybrid beloond met 14 procent bijtelling.

De beste auto ter wereld, zoals Mercedes zijn S-klasse graag noemt, is nu ook de schoonste en zuinigste in zijn segment. Audi noch BMW kan pronken met 14 procent bijtelling. Slechts één andere premium-Duitser, de Porsche Panamera E-Hybrid, biedt hetzelfde fiscale voordeel. Waar die een CO2-uitstoot heeft van 71 g/km, duikt de S-klasse daar nog onder met een luttele 65 g/km. Tegelijkertijd blijkt de S-lasse krachtiger dan de Panamera. De Mercedes heeft een gecombineerd motorvermogen van 442 pk, terwijl de Porsche het met 415 pk moet doen.

De S-klasse Plug-in Hybrid is de opvolger van de S 300 BlueTec Hybrid en de S 400 Hybrid, die het allebei nog zonder stekker moesten doen. Wie niet te wild met het gaspedaal omgaat, haalt gemakkelijk de op papier beloofde 33 kilometer volledig elektrisch, blijkt tijdens onze eerste rit met de nieuwe Mercedes. Wij halen zelfs 47 kilometer door slim gebruik van het gas- en rempedaal, waardoor de batterij ook regelmatig wordt bijgeladen als gevolg van recuperatie.

De hightech aandrijflijn dwingt veel respect af. De twee motoren werken feilloos samen met de zeventrapsautomaat. Het indrukwekkendst is de enorme trekkracht. Het gigantische koppel van 650 Nm is te allen tijde nadrukkelijk aanwezig. Wie met een kickdown de volledige aandrijflijn aanspreekt, kan rekenen op de prestaties van een sportauto. Als een Tomahawk-raket schiet de grote Mercedes dan weg. Het motorduo presteert zelfs zo indrukwekkend, dat je je gaat afvragen of deze versie de achtcilinder S 500 niet overbodig maakt.


De S 500 Plug-in Hybrid, uitsluitend leverbaar met de lange wielbasis, kost € 114.900. De Nederlandse importeur verwacht dat maar liefst driekwart van de Nederlandse kopers van een S-klasse voor deze versie zal kiezen.

De volledige eerste rijtest met de Mercedes S 500 Plug-in Hybrid is te lezen in AutoWeek 40, die vanaf woensdag 1 oktober in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.