Gereden: Mégane Coupé-Cabrio

Renault Mégane
Prima cabrio-weer tijdens onze eerste kilometers met de Renault Mégane Coupé-Cabriolet. Dus open die kap!

Prima cabrio-weer tijdens onze eerste kilometers met de Renault Mégane Coupé-Cabriolet. Dus open die kap!

Het enige wat je hoeft te doen is een knopje indrukken en dat ingedrukt blijven houden tot dat de auto van gedaante verwisseld is. Dat vergt niet meer dan 22 seconden. Renault laat de complete dakmodules bouwen bij carrosseriespecialist Karmann in Duitsland. Nieuw is het wegvouwbare dak niet. Wèl nieuw is dat de open versie van de Mégane standaard een glazen dak meekrijgt.
De ingenieurs van Renault hebben flink hun best gedaan om de onpraktische trekjes die coupés en cabriolets nu eenmaal hebben af te zwakken. De kofferruimte meet met de kap dicht bijvoorbeeld maar liefst 490 liter. Als de kap open is blijft er nog een bagageruimte van 190 liter over. Een ander zwak punt van coupés en cabriolets is de ruimte achterin. Bij de Coupé-Cabriolet is geprobeerd een serieus te nemen achterbank te monteren. Maar te veel moeten we ons er toch ook weer niet van voorstellen. De hoofdruimte voorin wordt ook gauw het kind van de rekening. Renault heeft er wat aan gedaan, door de voorstoelen een kleine 2,5 cm lager te plaatsen.
Als het dak open is – als het dicht is trouwens ook - fungeert de omlijsting van de voorruit als rollbar. Achter heb je twee kleine rollbars. Voor de veiligheid van de inzittenden zorgen ook zes airbags – waarvan twee antiduik airbags - en gordels met gordelspanner en spankrachtbegrenzer. De carrosserie is keurig stijf. Dat konden we constateren toen we een paar heel gemene verkeersdrempels moesten nemen. Het onderstel is afgestemd op comfort. Voor comfort zorgt ook de schuin geplaatste ver doorlopende voorruit die mensen voorin goed uit de wind houdt.
De Mégane Coupé-Cabriolet is niet toegesneden op sportiviteit. Toch valt er over de prestaties niet te klagen. De versie met 2.0 16V benzinemotor heeft een top van 205 en moet in 9,9 seconden van nul naar honderd kunnen accelereren. De uitvoering met 1.9 dCi krachtbron blijft daar met - een top van 200 en een sprintje 0-100 in 10,9 s - niet veel bij achter. Maar zijn common rail turbodiesel mobiliseert dan ook bij 2000 toeren per minuut al 300 newtonmeter koppel. Daardoor kun je ook makkelijk vanuit lager toerentallen optrekken. De 2.0 16V compenseert z'n lagere koppel meer dan volledig met z'n grotere hoeveelheid paardenkrachten. Daar staat tegenover dat er wat meer geschakeld moeten worden. Geen punt, want de standaard zesversnellingsbak doet z'n werk prima. En wie niet van schakelen houdt kan kiezen voor een 2.0 16V motor gecombineerd met een viertraps automaat. Met de Mégane Coupé-Cabriolet ben je in ieder geval comfortabel op pad en op z'n minst redelijk vlot. Naast ABS zorgt de standaard noodstopbekrachtiging voor actieve veiligheid. Bovendien kun je de wagen bestellen met het elektronische stabiliteitsprogramma inclusief de functie 'onderstuurcontrole'. Sportief doet de open Mégane niet aan. Daarvoor is z'n onderstel te veel afgestemd op souplesse. Bovendien ontbreekt het z'n variabele stuurbekrachtiging aan directheid.
De Mégane Coupé-Cabriolet komt nog deze maand op de markt met een 1.6 16V 115 pk benzinemotor met vijfversnellingsbak en een ook op benzine lopende 2.0 16V 136 pk krachtbron die gecombineerd kan worden met een handgeschakelde zesbak of een viertrapsautomaat. In het najaar zal de 1.6 16V motor ook in combinatie met een automaat geleverd kunnen worden. In diezelfde tijd maakt de 1.9 dCi 120 pk diesel – gekoppeld aan een zesbak – het motorengamma compleet. De prijzen lopen uiteen van 26.395 Euro voor de 1.6 16V Authentigue Comfort tot 34.195 Euro voor de 1.9 dCi Privilège Luxe.

Een uitgebreid rijverslag leest u in AutoWeek nr. 40 (24 september)

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.