Gereden: Mazda CX-3

Mazda CX-3
Mazda bereidt een aanval voor op de Renault Captur, Opel Mokka en Peugeot 2008. De CX-3 laat nog even op zich wachten, maar wij reden vast een sneak blokje om.

Het is nog een pre-productiemodel waar we vandaag mee rijden, dus kleine onvolkomendheden zullen we door de vingers zien. De CX-3 is technisch gebaseerd op de nieuwe 2 die dezer dagen in de Nederlandse showrooms debuteert. Die auto hebben we inmiddels leren kennen als een erg leuk sturend ding, dus onze verwachtingen zijn hoog gespannen.

Dat kan tot teleurstellingen leiden, maar dat gebeurt vandaag niet. Integendeel: de CX-3 laat zich heerlijk precies en scherp door de bochten sturen in de heuvels rond Barcelona. Het onderstel is behoorlijk sportief afgestemd, maar dat neemt niet weg dat het prima overweg kan met de mindere stukken asfalt.

We rijden de CX-3 met de dikste motor en dat is het atmosferische tweeliter benzineblok dat we al kennen uit de 3. In de CX-3 heeft hij 120 of 150 pk, wij hebben de laatste mee. Een erg fijne motor met een heel karakteristieke loop, die uitdaagt om lekker ouderwets op toeren te rijden. Een aangename afwisseling tussen al dat gedownsizede spul tegenwoordig. Dankzij een extreem hoge compressieverhouding heeft Mazda het verbruik toch binnen de perken weten te houden.

Tot dusverre dikke pret dus, maar natuurlijk zijn er ook zwakkere punten en bij de CX-3 zitten die vooral in de binnenruimte. Achterin is met name de beenruimte erg beperkt en met zijn 350 liter kofferruimte zit de CX-3 aan de lage kant ten opzichte van de eerdergenoemde concurrenten. Alleen de 2008 moet het ook daar mee doen.

De volledige rij-impressie van de Mazda CX-3 staat in AutoWeek 13, die woensdag 25 maart verschijnt. Morgen hebben we op deze site het videoverslag voor je gepland.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.