Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2017) #2

autoreview

Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2017)

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf74.000 km
KM-stand laatst78.100 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

CX-3 GT-M 2017

  • 76.290 km

Er zijn nog niet zoveel reviews van de CX-3 ondanks dat je ze best veel ziet. Dat had ik voorheen niet door, maar eens je er zelf één hebt let je daar meer op zeker?

Door een herstructurering verloor ik mijn vorige job + de bijhorende bedrijfswagen en moest ik van de ene dag op de andere ‘terugvallen’ op mijn MX-5. Dat klinkt niet als een straf maar na 2 weken had ik het wel bekeken. Niet enkel is die roadster uiteraard vreselijk onpraktisch maar het is een Sport uitvoering met een erg straffe ophanging. Als tweede auto voor erbij voldoet die perfect, als eerste auto werd het al snel een kwelling. Ik had dus op korte termijn een andere dagelijkse auto nodig. De shortlist qua merken bestond uit Mazda, Toyota, Honda (in die volgorde). Dit is gebaseerd op goede ervaringen met deze 3 merken in het verleden. Belangrijkste eisen waren een automaat (geen CVT) + adaptieve cruise control + lane keep warning + blind spot monitoring, naast de gebruikelijke comfort en veiligheidszaken die ik zo gewoon was uit mijn Volvo V60. En dan… wordt de spoeling wel heel dun zeker gezien mijn budget en ik de MX-5 graag wilde houden. Na 1,5 jaar kon ik die namelijk verkopen met een winst van enkele 1000’en € in de gekke automarkt van 2022, maar dan had ik geen cabrio meer… Verkopen en een ouder exemplaar terugkopen kon, maar daar zou ik niet echt gelukkig van worden.

Het occasion aanbod van de specialist waar mijn vorige en huidige MX-5 vandaan kwamen dagelijks bekeken en daar zag ik een 2017 CX-3 2.0 staan die - behalve de automaat dan - alles had wat ik wou. Optie genomen & een paar dagen nadien de deal gesloten. Een import uit Duitsland met sluitende Mazda onderhoudshistoriek.
Welke uitvoering het is kan ik gek genoeg niet zeggen, wel is het de topversie die op de Duitse markt is geleverd. Het uitrustingsbeleid van Mazda is namelijk nogal verwarrend voor hetzelfde bouwjaar en ik heb de indruk dat het van land tot land verschilt, je kan er echt geen lijn in trekken. 1 of 2 zone climate control, wel of geen stuurverwarming, 16”/18” wielen, wel/geen parkeersensoren voor/parkeercamera enz. Ik kom hier verder nog op terug.

Naar analogie met mijn andere reviews heb ik er de autotesten uit die periode bijgenomen om de plus- en minpunten verder uit te werken.

(+) Geslaagde lijn
Dat is natuurlijk persoonlijk, ik word er verder koud noch warm van. Voor het segment valt het wel mee maar een CX-5 vind ik een stuk fraaier geproportioneerd maar die viel buiten het budget tenzij een instapversie. Opvallend is dat de CX-3 gebaseerd is op de Mazda 2 en niet op de 3 zoals de naam doet vermoeden. Het platform is wel opgerekt met 21 cm in de lengte en 7 cm in de breedte waardoor de auto zowat tussen 2 segmenten bengelt (427 cm). Veel kleiner dan een Qashqai is de CX-3 namelijk niet. Leuke details zijn de 18” wielen en de stoere dubbele uitlaten.
De kleur was wel een dingetje, ik wil sowieso geen witte auto, Mazda’s Machine Grey doet me teveel denken aan een vuilniszak en de signature kleur van het merk Soul Red is wel mooi, maar voor mij te opvallend. Het mooie maar onopvallende Titanium Mica Flash deed me terugdenken aan het Titanio Grigio van mijn Alfa 159SW en dat is het dus.

(+) Erg soepele en stille aandrijflijn
Dat kan ik enkel bevestigen, in de basis is dit hetzelfde blok als mijn MX-5 en dat hoor je duidelijk bij een koudstart, maar hier is het dwarsgeplaatst en uiteraard met voorwielaandrijving. Mazda doet zoals geweten niet aan downsizing en hier ligt dus gewoon een 2 literblok in dat de auto fluisterstil en enorm soepel doet voortbewegen. Vooral die stilte is opmerkelijk (komende uit een moderne diesel, wat een tractor in vergelijking). Je kan de auto erg schakellui rijden maar desgewenst kan het blok tot 6.700 toeren draaien (en zet dan zijn keel fors open). Daar zie ik de lol bij mijn MX-5 wel van in maar in dit geval niet. De koppeling is vederlicht en de bak schakelt snel en trefzeker al moest ik me wel aanpassen na 4 jaar een automaat + de handbak van mijn roadster gewoon zijnde, leek dit wel de hendel van een bulldozer. Snel vooruitgaan kan (0-100 rond de 8,5 seconden, op YT zelfs 8,2 gezien), maar ja… Ik rij er vlot mee en het LT-verbruik van de boordcomputer stond op 6,7l/100 km toen ik de auto kocht en dat is nu gezakt naar 6,4L, dus dat zal het wel ongeveer wel zijn.

(+) Wegligging en comfort
Dat kan ik niet zo direct beamen; misschien dat het voor de klasse wel OK is maar ik vind het door de hoge zit (zelfs op de laagste stand), de stoelen met weinig zijdelingse steun, het erg lichte stuur en de gevoeligheid voor zijwind allemaal wat incoherent samenhangen. De stilte tot 120-130 km/h is wel indrukwekkend, dan steekt er windgeruis de kop op. De ophanging is niet hard of soepel op zijn Frans maar doet wat ze moet doen. Verstelling van de lendesteun mis ik wel, op dat vlak heeft de V60 me wat verwend gemaakt.

(+) Uitrusting
Het is indrukwekkend welke uitrusting mijn CX-3 heeft in acht nemende dat het de basis SUV/crossover is van Mazda en alweer uit 2017 dateert : leer, adaptieve cruise control, blind spot monitoring, rijstrookassistent, achteruitrij camera, cross traffic warning, heads up display, 18” wielen, keyless entry, DAB & Bose stereo met een joekel van een subwoofer onderin de koffer, privacy glass, navigatie, full LED, zetel- en stuurverwarming (werkt super trouwens), dimmende spiegels, voice control…
De adaptieve CC werkt overigens erg goed, zit op het niveau van mijn vorige Volvo V60 MY2018 – de stereo is top maar de interface van het multi media systeem is voorspelbaar nogal 2017’ish. Jammer genoeg geen Apple Carplay of dimmende spiegels, wat mijn MX-5 wel heeft. Kan als retrofit maar > 350€. Bediening via een iDrive achtig systeem werkt perfect.

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn – er zijn uiteraard ook een aantal minpunten.

(-) Minieme koffer met Bose audio
De koffer is al niet van de grootste en heeft een dubbele bodem, die heb ik er de eerste dag al uitgekieperd want gaat nergens over, het geeft een ruimte die grofweg een vuist hoog is, maar voor welke toepassing, een laptoptas schuift er niet eens tussen? Dus nu nog een enkele bodem. Echter, daaronder gaat de subwoofer schuil van de Bose audio en die heeft zonder overdrijven de grootte van een halve emmer (hoogte en doormeter). De koffer is dus ronduit krap. Interieurruimte valt mee, met 4 personen van rond 180 cm kan je vrij comfortabel zitten. Mijn exemplaar heeft geen armsteun voorin & da’s jammer, extra bergruimte en comfort. Een vrij dure retrofit is wel mogelijk.

(-) Zicht rondom
Dat is door de hoge & oplopende gordellijn en het pricacy glas echt belabberd te noemen. De technologie helpt een handje bij het achteruit rijden met de camera – had ik nooit eerder, ik vind de resolutie en de hulplijnen bij het parkeren best OK - en samen met de backup warning is het wel te doen, maar ik vond mijn vorige V60 ondanks dat die een stuk groter was veel overzichtelijker. Ik heb ook geen parkeersensoren voor, die mis ik echt want ik zit graag zo laag mogelijk.

(-) Dashboard / gebrekkige ergonomie
Een centraal geplaatste grote toerenteller en 2 digitale klokken links en rechts, wat kan er mis mee zijn? Kort gezegd : alles. De uitwerking hiervan door Mazda is gewoon bizar slecht. In een klein hoekje rechts onderaan de toerenteller zit de digitale snelheidsmeter. De digitale klok links toont enkel de tripmeter en een gigantisch grote schakelindicator, groter dan de snelheidsmeter. Er is geen temperatuurmeter, enkel een blauw lampje dat na 1-2 km rijden uitgaat. De digitale klok rechts toont de boordcomputer en de benzinemeter. Gelukkig verhelpt het heads up display het nog wat, maar die is van het goedkope type met een opklapbaar scherm. Bevat wel veel info en is scherp van resolutie.
Knop op het stuur links bedient het display rechts, superfragiel stangetje in het dashboard rechts bedient het linker display, waarom... Je stapt weg van de auto en die gaat keyless zelf op slot maar als je ermee wegrijdt moet je de deuren zelf handmatig sluiten (lock switch in de deur) & weer openen als je de motor uitzet. Bijzonder onhandig. Startknop zit verstopt achter het stuur en is zowat de enige knop die niet verlicht is. Het is klungelig, maar, de kwaliteit van de materialen en de assemblage is erg goed. De rode contrast stitching in de zetels en op het dashboard is echt netjes gedaan, alle knoppen voelen degelijk aan

Conclusie :
Zou ik zelf een CX-3 kiezen als lease auto? Nee, liever iets chiquer dan, als de baas het betaalt. Maar als privé aankoop heeft het wel zin. Mazda zet in op grotere auto’s (lees : met meer marge) en er komt dus geen opvolger van de 2 (intussen een Yaris kloon) / CX-3. Omdat niet iedereen zijn budget navenant meegroeit denk ik dat deze kleine SUV zijn waarde goed zal behouden mede dankzij de reputatie qua betrouwbaarheid van Mazda. De CX heeft voor zijn compacte formaat veel luxe / tech aan boord en ik heb intussen een trekhaak laten installeren @fietsenrek voor de MTB’s, zo wordt ie ook wat meer praktisch.

Een beetje extra peper

  • 78.100 km

De Mazda is naar een tuning bedrijf met dyno gegaan. Zonder voor- en nameting vind ik dit soort zaken/uitgaven namelijk zinloos...
De standaard 120 PK versie - het was wel iets meer zo bleek, wat me niet verwonderde want een slak is het niet - is puur softwarematig gelimiteerd (wellicht om fiscale redenen), in bepaalde landen levert krek dezelfde motor met dezelfde ECU gewoon 150 PK.

Na de tuning levert de 2 liter nu 165 PK / 220 Nm. Dit heeft 550€ gekost, maar wat mij betreft het geld waard. Het is in de basis hetzelfde blok als een MX-5 en die perst er nog wat meer uit, dus is er zeker nog voldoende marge want die blijven ook heel.

De praktijk : het rijdt een heel stuk vlotter als je dat wil en ook voor een rustiger rijder is er een voordeel, je kan steeds een versnelling hoger rijden terwijl er nog wel voldoende trekkracht is om te versnellen. Impact op het verbruik? Geen idee, hoeveel ie verbruikt hangt 1/1 samen met hoe enthousiast je het gaspedaal indrukt.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens