Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2016)

autoreview

Mazda CX-3
Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Soul red Mazda CX-3 GTM

De Mazda CX-3 in GTM uitvoering nieuw gekocht bij een dealer in Den Bosch zonder een proefrit te maken. We hadden al genoeg positiefs gelezen over de Mazda. Mijn vorige auto was een Citroën C3. Eerder op de dag ging de koop van een Toyota CHR niet door omdat ik daar naar mijn idee met mijn lengte van 1,87 niet prettig kon zitten. Op de passagiersstoel kwam mijn hoofd kwam net tegen het dak.
De koop in december 2016 gedaan i.v.m. een prijsverhoging in januari. Mijn vrouw rijdt veel in de auto en wilde wel een automaat. Uiteindelijk is het toch een schakelbak geworden. De kleur soul red i.p.v donker blauw voor de automaat is een prima keuze gebleken.
Mijn vrouw en ik zijn er nog steeds van overtuigd dat de Mazda een prima rijdende auto is. De auto geeft ons een plezierige zit, mede door de ruime, handmatige, stoelverstelling. De stoelverwarming in de voorstoelen met drie standen is enorm comfort verhogend. Aan ruimte geen gebrek als wij met twee in de auto zitten. Bij uitzondering zitten wij met meerdere personen in de auto. Tijdens een vakantie gebruiken wij altijd de achterbank en de kofferbak voor onze bagage.
Het geluidsniveau in de auto is laag. Alleen als je veel gas geeft hoor je wel veel meer geluid. Eenmaal op snelheid, zeker met 100 per uur, is de auto stil. 130 op de Franse snelwegen is een aangename snelheid. De verbruikscomputer is begonnen met een verbruik van 6,4 100/km aan te geven. Nu met de lagere snelheid op de snelwegen en een volledig ingereden auto is dit gedaald naar 5,9100/km. Wij rijden afwisselend, 50/50, snelweg en secundaire wegen.
Wat opvalt is dat de schakelindicator al snel aangeeft om op te schakelen. Met 1300/1400 toeren rijden in 6 is geen probleem. (als je dat wilt).
Het onderhoud is van de dealer naar een dorpse garage gegaan. Met deze garage ben ik zeer tevreden. Ik ben geswitcht omdat op de datum dat de Mazda een onderhoudsbeurt moest hebben bij de dealer, ik in de krant las dat de dealer failliet was. De beurt ging dus, op mijn initiatief, niet door. Ik dacht dat er problemen zouden komen. De dorpse garage doet voortaan tot volle tevredenheid het onderhoud en heeft ook garantie problemen afgewikkeld. Ik kan er altijd naar binnen lopen en wordt er als klant behandeld. De service is er geweldig. De grote- en kleine beurten hebben tot nog toe geen afwijkende kosten opgeleverd.
Er gaat helaas ook wel eens wat mis met de Mazda. Tijdens het passeren van maaiwerkzaamheden is er iets tegen de deur gevlogen. Kleine put in de deur. De auto was toen een maand oud. Stoppen was i.v.m. drukte geen optie.
Onder garantie is iets met de condensator vervangen. De airco koelde niet meer. Vorig jaar is het regelpaneel van de airco vervangen. Ook onder garantie voor onze Mazda van 2016. Mooi geregeld van Mazda, Volgens mij komen beide problemen vaker voor.
Een van de prachtige velgen is beschadigd tegen een stoeprand. Jammer maar helaas.
Mooie rode ventieldopjes van Alie op de auto geschroefd. Na verloop van tijd bleken deze muurvast te zitten. Corrosie door verschillende legeringen van de dopjes en het ventiel van de band. Dure ventieldopjes!
De positieve kanten.
De bandenspanningscontrole heeft pas twee maal aangegeven dat er wat lucht bij één band moest.
De auto ziet er na ruim 80.000 km zowel binnen als buiten nog puntgaaf uit. Wel wat last van steenslag. Maar na 80.000 km valt het reuze mee. De lak heeft bij aflevering een wax coat behandeling gehad. Dit kostte €200,- extra. Naar mijn idee heeft dit lange tijd een positief effect op de lak. Het lijkt net of een poets beurt makkelijker gaat. Zelf nu ziet de lak er volgens mij nog perfect uit gezien de leeftijd. Ik ben geen poetser.
De led verlichting zorgt voor geweldig licht. De koplampen sturen iets mee. Wij rijden altijd met alle lichten aan. De dagrijverlichting gebruiken wij niet. Waarom is dat? Rij je met dagrijverlichting bij mist dat heb je alleen voor de dagrijverlichting, achter brand er dan geen licht! Wordt het echt donker, dan schakelt het licht automatisch weer aan. Let er maar eens op als je bij mist rijdt dat er heel veel auto’s rijden met dagrijverlichting en zonder achterlicht.
De leren stoelen zitten nog steeds perfect en vertonen geen slijtage verschijnselen. We rijden nog steeds, zomer en winter, met dezelfde originele banden. Het profiel is nog ruim voldoende. Eind van de zomer toch maar eens gaan nadenken om de banden te vervangen.
Olieverbruik is nagenoeg niets. Ik check dat af en toe. En constateer dan dat het zelfs onder de motorkap heel schoon blijft. Voor een niet poetser best wel belangrijk.
Wat is minder. De adaptieve cruisecontrol gaat op de rem als er bijvoorbeeld op een smalle secundaire weg of dijkweg twee fietsers naast elkaar rijden en je rijdt hen achterop. Iets om rekening mee te houden. Op een secundaire weg zonder fietsstroken werkt het systeem perfect.
Er wordt netje de ingestelde afstand tot de voorligger aangehouden. In een bocht geeft de CC plots gas omdat hij even het contact met de voorganger kwijt is. Dat is dan alleen omdat je onder de ingestelde snelheid rijdt.
Op een drukke snelweg zorgt de adaptieve CC voor een wat onrustiger rijgedrag. Dan gebruik ik de CC vaak niet. Dit is iets persoonlijks.
Bij alle vier de deuren heb ik een zwarte dorpel bescherming aangebracht. Dorpels blijven nu vrij van beschadiging en het staat netjes.
De navigatie is toen de auto drie jaar oud was voor het laatst geüpdatet. En geeft op de snelweg nog steeds 130km aan. Bij een ingestelde rit moet je de rit wel zelf beëindigen als je het opgegeven adres nog niet hebt bereikt, anders gaat de navigatie bij een herstart iets downloaden waar geen eind aan komt. Auto opnieuw starten is de optie. Eerder geen problemen ondervonden met navigeren. Alleen een adres in een nieuwbouwwijk zal lastig te vinden zijn.
Je moet wel even wennen aan de piepjes en geluidjes. Sommige systemen kun je instellen/uitschakelen. Bijvoorbeeld van het dodehoeksysteem. Piept niet alleen als je links ingehaald wordt maar ook als er iemand op de snelweg uitvoegt en deze rijdt (te) dicht achter de Mazda.
Af en toe een doekje over de lens van de achteruitrijcamera halen. Je ziet dan op het scherm dat het zicht wazig wordt. Soms ziet de camera regendruppels aan de achterklep hangen. Grappig. Achteruit inparkeren en achteruit van je eigen oprit rijden geeft een perfect beeld van wat er op de weg zit. Niet allen recht achteruit zicht maar ook ruim zicht naar links en rechts. En niet te vergeten het alarmpiepje bij eventueel naderend voetgangers, fietsers en auto’s.
Net voor oud en nieuw op internet bij een dealer gekeken wat ik als inruil krijg voor mijn Mazda als ik weer exact dezelfde auto/uitvoering uit de voorraad zou kopen. Hij wordt niet meer gemaakt dus ze willen dit type wel kwijt lijkt mij. Ik zou € 15.000,- terug krijgen voor mijn Mazda. Oké, het is een indicatie, maar toch. Dat is iets meer als de helft van de aankoopprijs. Er wordt gezegd dat de inruil van de CX-3 ongekend hoog is ten opzichte van andere auto’s. Ik zou er wel meer opties voor terug krijgen. De koop is niet gesloten. Wij rijden nog even door met deze geweldige auto.

Grote beurt en APK

  • 96.000 km

De Mazda krijgt een grote beurt en een nieuw APK. De Mazda ging recent een raar geluid maken. Bleek dat de achterbanden gingen cuppen. Gelijk ook de voorbanden vervangen. De Toyo's zijn af fabriek 96.000km meegegaan en hadden nog genoeg profiel om door de APK te komen! Verder geen problemen. Het verbruikt ligt net boven de 1 op 17.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens