en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 100.600 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
Ik heb mijn vorige auto, Mercedes A200 uit 2007, verkocht. Niet omdat het moest, maar omdat het kan. Geen vakanties en andere uitspattingen door de Corona, dus hadden we wat geld gespaard. Door de komende onderhoudskosten en het verlangen naar een automaat, hebben we de knoop doorgehakt. Het is deze auto geworden.
Ik had na maanden reviews lezen, internet berichten zoeken en wegstrepen van modellen, bleven voor mij 3 modellen over. Een Mazda CX3 (CX 5 vind ik te groot), Een Lexus IS300H en een Subaru SV 2.0. De Lexus vind mijn vrouw niet mooi en (optisch) groot en de Subaru relatief duur.
Ik zag een Mazda CX3 GTM 4WD te koop staan voor een scherpe prijs. wat is het addertje onder het gras? Dus 150 km rijden voor een bezichtiging (op afspraak i.v.m. Corona). Aangekomen bij de autohandelaar kregen we direct de sleutels in de handen en konden direct een proefrit maken. De auto reed goed, helemaal niets op aan te merken, maar........de auto stonk naar sigarettenrook. Dat gaan we niet doen, want die lucht krijg je er niet meer uit.
Bij terugkomst hebben we dat gemeld en kregen te horen dat er over twee dagen een witte CX3 binnenkwam. Hij zou mij eerst de foto's toesturen zodat ik de eerste was die deze auto te zien kreeg. En inderdaad, hij hield woord.
Kortom, deze is het geworden. Een GT-m inclusief 18"lichtmetaal met zomerbanden, 16"lichtmetaal met winterbanden, afneembare trekhaak en originele Mazda dakdragers.
Eerste indruk:
In vergelijking met de Mercedes rijdt de auto zeer stabiel en rustig. De automaat schakelt heerlijk soepel en ook in de normale stand is de auto snel genoeg, in tegenstelling wat in tests en reviews word gezegd. De laatste 80 km naar huis heb ik op de snelweg het gas- en rempedaal bijna niet aangeraakt vanwege de goedwerkende ACC.
Het Bose geluidssysteem heeft meer naam als geluid. Tuurlijk kan het hard, maar het klinkt niet beter als het audiosysteem in de Mercedes. Hierbij vrees ik voor de instapsystemen. Het navigatie systeem is niet up to date, maar dat is niet erg want ik ga mijn trouwe TomTom 500 weer gebruiken. Die is wat mij betreft onovertroffen.
Dit is natuurlijk bij lange na niet een complete bruikbare review en daarom heb ik kosten en betrouwbaarheid nog op 3 sterren. Door de grote hoeveelheid toeters en bellen gaat het nog even duren dat ik alles doorheb, maar ik zal deze review binnenkort weer aanvullen als ik nieuws heb over verbruik, techniek en beleving.
Ik heb even gewacht met een aanvulling omdat ik vandaag mijn nieuwe zomerbanden erop heb gekregen. Bij aankoop zaten er Toyo's op met behoorlijk wat ervaring en ze trilden iets in het stuur. Balanceren was zonde, en dus op zoek gegaan naar andere banden. Ik heb 4 stuks zo goed als nieuwe Continental Ecocontact 6c erop. Wat een joekels van wielen voor zo'n bescheiden auto, maar het staat hem wel goed. En het rijd nu top. Trillingvrij, stil en stabiel. Tot zover bevalt de auto ons zeer goed.
Door de Corona rijden we niet heel veel, maar een aantal dingen kan ik al wel beoordelen. Ik ga hieronder in op een aantal dingen die gezegd worden in tests en reviews.
Je leest altijd dat de auto klein is achterin.
Dat klopt. Het is beslist geen ruime gezinsauto. Kan ook niet als je een auto baseert op Mazda's kleinste, de Mazda 2. Nu zijn wij niet de grootste (ik 1.78 m), maar als ik achter het stuur zit, kan ik goed achter mezelf zitten. Het houd niet over, maar de knieën porren niet in de leuning. Onze kinderen gaan bijna nooit meer mee, dus daarom vinden wij dit niet zo'n groot probleem.
Neem niet de automaat maar de handbak, wordt in bijna elke test wel gezegd.
Ik heb natuurlijk geen ervaring met de handbak van deze auto, maar geloof me, de automaat rijdt super. Bij rustig rijden schakelt deze snel op en rijdt je bij constante snelheid rond de 1100 á 1200 t/min. Bij 100 km/hr draait de motor net 2000 t/min en bij 120 ongeveer 2400 t/min. De bak schakelt zijdezacht (ik heb ook ervaring met de 5 en 7 bak van Mercedes). Trap je het gas in dan schakelt de bak snel genoeg terug. Anticipeer je goed dan is een tikje tegen de schakelflipper sneller als je met een handbak ooit zou kunnen. Kortom, voor mij een dikke plus.
De motor mist kracht onderin en moet toeren maken.
Joh... het is een atmosferische motor en geen turbo. Maar zo erg is het niet als veel word gezegd. Ik heb nog geen situatie meegemaakt waar ik vermogen gemist heb. Ik denk dat het gezegd of beleeft wordt door mensen die uit een diesel of ander turbogeweld komt.
Wat ik regelmatig lees, is dat mensen problemen hebben met de radar cruise control en de onverwachte remacties.
Ik heb nu 1 keer een medium remactie meegemaakt en die was logisch verklaarbaar. Op de snelweg, provinciale weg en stad werkt het mijn inziens bijna altijd goed. Misschien is het oosten van het land beter geschikt voor zo'n systeem omdat het wat minder druk is.
Er zullen ongetwijfeld meer dingen zijn die goed of minder goed zijn aan de auto, maar die komen de volgende keer wel aan bod.
Verbruik kan ik nog niet zo goed beoordelen, maar het lijkt tussen de 6,5 á 7 l/100 km te liggen. Meer gegevens volgen nog.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.