Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

autoreview

Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2017)

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf100.600 km
KM-stand laatst110.450 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste indruk

  • 101.000 km

Ik heb mijn vorige auto, Mercedes A200 uit 2007, verkocht. Niet omdat het moest, maar omdat het kan. Geen vakanties en andere uitspattingen door de Corona, dus hadden we wat geld gespaard. Door de komende onderhoudskosten en het verlangen naar een automaat, hebben we de knoop doorgehakt. Het is deze auto geworden.
Ik had na maanden reviews lezen, internet berichten zoeken en wegstrepen van modellen, bleven voor mij 3 modellen over. Een Mazda CX3 (CX 5 vind ik te groot), Een Lexus IS300H en een Subaru SV 2.0. De Lexus vind mijn vrouw niet mooi en (optisch) groot en de Subaru relatief duur.
Ik zag een Mazda CX3 GTM 4WD te koop staan voor een scherpe prijs. wat is het addertje onder het gras? Dus 150 km rijden voor een bezichtiging (op afspraak i.v.m. Corona). Aangekomen bij de autohandelaar kregen we direct de sleutels in de handen en konden direct een proefrit maken. De auto reed goed, helemaal niets op aan te merken, maar........de auto stonk naar sigarettenrook. Dat gaan we niet doen, want die lucht krijg je er niet meer uit.
Bij terugkomst hebben we dat gemeld en kregen te horen dat er over twee dagen een witte CX3 binnenkwam. Hij zou mij eerst de foto's toesturen zodat ik de eerste was die deze auto te zien kreeg. En inderdaad, hij hield woord.
Kortom, deze is het geworden. Een GT-m inclusief 18"lichtmetaal met zomerbanden, 16"lichtmetaal met winterbanden, afneembare trekhaak en originele Mazda dakdragers.

Eerste indruk:
In vergelijking met de Mercedes rijdt de auto zeer stabiel en rustig. De automaat schakelt heerlijk soepel en ook in de normale stand is de auto snel genoeg, in tegenstelling wat in tests en reviews word gezegd. De laatste 80 km naar huis heb ik op de snelweg het gas- en rempedaal bijna niet aangeraakt vanwege de goedwerkende ACC.
Het Bose geluidssysteem heeft meer naam als geluid. Tuurlijk kan het hard, maar het klinkt niet beter als het audiosysteem in de Mercedes. Hierbij vrees ik voor de instapsystemen. Het navigatie systeem is niet up to date, maar dat is niet erg want ik ga mijn trouwe TomTom 500 weer gebruiken. Die is wat mij betreft onovertroffen.
Dit is natuurlijk bij lange na niet een complete bruikbare review en daarom heb ik kosten en betrouwbaarheid nog op 3 sterren. Door de grote hoeveelheid toeters en bellen gaat het nog even duren dat ik alles doorheb, maar ik zal deze review binnenkort weer aanvullen als ik nieuws heb over verbruik, techniek en beleving.

Iets meer ervaring

  • 101.000 km

Ik heb even gewacht met een aanvulling omdat ik vandaag mijn nieuwe zomerbanden erop heb gekregen. Bij aankoop zaten er Toyo's op met behoorlijk wat ervaring en ze trilden iets in het stuur. Balanceren was zonde, en dus op zoek gegaan naar andere banden. Ik heb 4 stuks zo goed als nieuwe Continental Ecocontact 6c erop. Wat een joekels van wielen voor zo'n bescheiden auto, maar het staat hem wel goed. En het rijd nu top. Trillingvrij, stil en stabiel. Tot zover bevalt de auto ons zeer goed.
Door de Corona rijden we niet heel veel, maar een aantal dingen kan ik al wel beoordelen. Ik ga hieronder in op een aantal dingen die gezegd worden in tests en reviews.
Je leest altijd dat de auto klein is achterin.
Dat klopt. Het is beslist geen ruime gezinsauto. Kan ook niet als je een auto baseert op Mazda's kleinste, de Mazda 2. Nu zijn wij niet de grootste (ik 1.78 m), maar als ik achter het stuur zit, kan ik goed achter mezelf zitten. Het houd niet over, maar de knieën porren niet in de leuning. Onze kinderen gaan bijna nooit meer mee, dus daarom vinden wij dit niet zo'n groot probleem.
Neem niet de automaat maar de handbak, wordt in bijna elke test wel gezegd.
Ik heb natuurlijk geen ervaring met de handbak van deze auto, maar geloof me, de automaat rijdt super. Bij rustig rijden schakelt deze snel op en rijdt je bij constante snelheid rond de 1100 á 1200 t/min. Bij 100 km/hr draait de motor net 2000 t/min en bij 120 ongeveer 2400 t/min. De bak schakelt zijdezacht (ik heb ook ervaring met de 5 en 7 bak van Mercedes). Trap je het gas in dan schakelt de bak snel genoeg terug. Anticipeer je goed dan is een tikje tegen de schakelflipper sneller als je met een handbak ooit zou kunnen. Kortom, voor mij een dikke plus.
De motor mist kracht onderin en moet toeren maken.
Joh... het is een atmosferische motor en geen turbo. Maar zo erg is het niet als veel word gezegd. Ik heb nog geen situatie meegemaakt waar ik vermogen gemist heb. Ik denk dat het gezegd of beleeft wordt door mensen die uit een diesel of ander turbogeweld komt.
Wat ik regelmatig lees, is dat mensen problemen hebben met de radar cruise control en de onverwachte remacties.
Ik heb nu 1 keer een medium remactie meegemaakt en die was logisch verklaarbaar. Op de snelweg, provinciale weg en stad werkt het mijn inziens bijna altijd goed. Misschien is het oosten van het land beter geschikt voor zo'n systeem omdat het wat minder druk is.
Er zullen ongetwijfeld meer dingen zijn die goed of minder goed zijn aan de auto, maar die komen de volgende keer wel aan bod.
Verbruik kan ik nog niet zo goed beoordelen, maar het lijkt tussen de 6,5 á 7 l/100 km te liggen. Meer gegevens volgen nog.

Eerste 10,000 km

  • 110.450 km

Nu we een meer kilometers hebben gereden met de auto een update. Allereerst bevalt de auto erg goed. Niet alleen voor mij maar ook bij mijn vrouw en de andere 2 bestuurders (kinderen). Vooral de bluetooth verbinding met de telefoons voor de favoriete muziek van de bestuurders. Alle telefoons kunnen probleemloos verbonden worden.
Zowieso is de bediening erg gebruiksvriendelijk. Geen touchscreen, maar een grote centrale bedieningsknop met snelkeuze toetsen. Volgens tests is uiterlijk misschien wat achterhaald, maar het scherm staat bijna altijd op radio/muziek. En alle info is op te roepen en alles is in te stellen. Dus ik kom niets tekort. De Mazda navigatie gebruik ik niet. Deze is niet helemaal up to date en ik vind mijn Tomtom 500 zoveel beter.
Deze zomer voor het eerst een langere reis gemaakt. Op kampeer vakantie naar Kroatie. We hebben ongeveer 3400 km gereden met de aanhanger combinatie zoals op bijgevoegde foto. Met een ongeremd gewicht van tussen de 400 en 500 kg. ligt de auto zeer stabiel op de weg. Je voelt werkelijk helemaal niet dat er iets achter de auto hangt. Het verbruik over de hele vakantie kwam uit (werkelijk gemeten) 1 : 15. Wat mij betreft is dat prima voor een 2.0 l.
Tijdens de reis heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van de Active Cruise Control. Zeker in combinatie met de automaat is dat een genot. Wat mij echt verbaasde is dat de automaat zelf terugschakeld als je bergaf rijd en de ingestelde snelheid word overschreden. Dit om de remmen te ontzien en op de motor af te remmen. Vooral in de buurt van Kassel in Duitsland kwam dit geregeld voor.
Het enige veiligheids hulpmiddel wat mij niet beviel is het Lane Departure Warning systeem. Vooral op de Duitse autobahn is het niet handig met al die Baustelles. Alle lijnen die kriskras door elkaar heen lopen. Ook op de slingerwegen in Kroatie is het niet te gebruiken. Ik heb het dus uitgezet. Gelukkig blijft het uit als je de auto opnieuw start.
Over de afgelopen 10.000 km kan ik geen olieverbruik zien. Transmissie olie is nog redelijk helder maar ik laat het misschien wel voor de zekerheid vervangen inclusief filter. Just to be sure. Ik heb wel de batterijen moeten vervangen van de autosleutels. Geen idee hoelang deze meegaan.
Tot nu toe erg tevreden met de auto. Ik zal proberen deze review bij te houden met het wel en wee van deze auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens